Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 15
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 mei 2003
    Locatie
    Hengelo
    Berichten
    313

    Standaard Flying V rockstok...

    Beste mensen,

    Ik wil binnenkort een gitaar gaan bouwen, namelijk een Flying V, die scheurt als een (vul zelf een geschikt woord in). Het wordt de eerste keer dat ik een gitaar bouw, en daarom wilde ik dus wat goedkopere onderdelen kopen, want als ik het vern**k, dan is het niet zo'n probleem...

    Nu had ik hier een paar vragen over. Ik zoek namelijk de afmetingen van een Flying V. Ik kan van andere gitaren ontzettend veel vinden, maar geen V. Weet iemand toevallig een linkje, of heeft iemand zelf de afmetingen?

    Verder wilde ik wat vragen over het hout. Ik heb namelijk geen zin om een blokje hout te kopen bij Vox Humana voor 130 euro om het te vernachelen Is er een ander soort hout wat ook wel redelijk geschikt is voor een scheurplank? Het hoeft zich niet te meten met gitaren van zoveel duizend euro, maar het mag best wat kwalitatiever zijn dan mijn Sqieur Bullet Strat :wink: Zou ik bijv. eikenhout of kersenhout kunnen gebruiken (denk aan weggegooide meubels )?

    Wie kan me helpen?
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door vulvasonic
    Ik kan me toch nog wel behoorlijk wat dingen en vrouwen voorstellen die ik liever........, ach laat ook maar.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 februari 2002
    Locatie
    Ermelo
    Berichten
    1.780

    Standaard

    Afmetingen: lastig te vinden, er is echter een site met allemaal CAD-tekeningen. De URL staat er wel bij in de FAQ. Anders ff naar een muziekwinkel en ff opmeten.

    Hout: Mijn gitaar wordt van kersenhout (oude, niet gebruikte planken voor een keuken). Eikenhout is volgens mij wat minder gebruikelijk, al maakt Javaca volgens mij zijn leaves van eiken.
    Oude meubels gebruiken kan dus best. Je moet wel opletten of het niet krom is. MDF of flink triplex kan overigens ook gewoon, maar heeft over het algemeen wat minder goede tooneigenschappen.

    Spullen: Ik heb alles om de kasten te drukken 2ehands gekocht via gitaarmarkt en marktplaats, scheelt best veel geld. Wat niet 2e hands te verkrijgen is heb ik bij "artnos (at) zeelandnet (punt) nl" besteld (goedkoper dan de voxhumana)

    Kosten: het gaat overigens nog best minimaal zo'n 300 euro kosten

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 mei 2003
    Locatie
    Hengelo
    Berichten
    313

    Standaard

    Ah ok. Met hout bedoel ik dus dat ik geen mahagony kan en wil betalen, en dus ander hout wil gebruiken. Kersenhout en eikenhout zuigt toch wel wat tone weg?

    Straks naar de kringloop
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door vulvasonic
    Ik kan me toch nog wel behoorlijk wat dingen en vrouwen voorstellen die ik liever........, ach laat ook maar.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 mei 2003
    Locatie
    Hengelo
    Berichten
    313

    Standaard

    Wat voor hout kan ik het best gebruiken als ik moet kiezen tussen eikenhout en kersenhout, als ik een scheurplank wil? Heeft iemand een link oid?
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door vulvasonic
    Ik kan me toch nog wel behoorlijk wat dingen en vrouwen voorstellen die ik liever........, ach laat ook maar.

  5. #5

    Standaard

    volgens mij is er niets mis met eiken alleen het is nogal zwaar hout, wat dan wel minder is

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 februari 2002
    Locatie
    Ermelo
    Berichten
    1.780

    Standaard

    http://www.af.nl/werkstukken/muzieki...en/pel_custom/

    Eiken:
    Is niet echt geschikt voor een body, omdat het slechte resonantie eigenschappen heeft. Voor laminaat of dunne top is het wel geschikt, en er zijn prachtige stukken te krijgen. Dit hout is puur voor het zicht, en moet ook NIET voor de nek gebruikt worden.

    Voor kers heb ik ook nog ergens een topix staan bj 'volg het bouwproces'. kers is overigens ook niet ideaal hoor, maar volgens mij wel beter dan eik

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 juli 2003
    Locatie
    Arnhem
    Berichten
    136

    Standaard

    Als je een lekker schel geluid wil, kun je het beste een neck through body doen. Dit kun je het beste van essen, esdoorn of een andere dichte houtsoort doen. Kersen zal ook wel lukken.
    Mooie planken kun je krijgen bij de al eerder genoemde Arnhemse Fijnhouthandel. Voor een paar eurotientjes ben je klaar.

    http://www.guitarbuild.com/modules/m...wcat.php?cid=4 hier staat een Flying V tussen, kijk zelf maar of het wat is.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 juni 2003
    Locatie
    achter de computer
    Berichten
    4.260

    Standaard

    ik zie die eerder genoemde fijnhouthandelaar niet in dit topic? of ik ben heel scheel...
    lijkt me namelijk ook wel interessant om te weten wat zijn prijzen zijn...
    Champagne Barbecue


    Handtekening laatst gewijzigd op 21 Februari 2007

  9. #9

    Standaard

    er staat een link naar Af.nl en dat is de Arnhemse Fijnhouthandelaar, hoera!
    Gear: 357 toetsen, 35 snaren
    Mijn soloproject:Returning Dream op last.fm Returning Dream Myspace
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door vulvasonic
    ¡doʞ u,z do p1ǝɹǝʍ ǝp sı ʇǝɥ
    Te koop: H&K Attax 100 3 kanaals versterker, incl. footswitch

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 mei 2003
    Locatie
    Hengelo
    Berichten
    313

    Standaard

    Hmm tja, Ik mag volgend jaar het hele jaar werken aan mijn gitaar op school, tijdens de CKV lessen

    Ic3gl0vE had een idee: Ik koop een Flying V bij thomann.de voor 133 euro, en dan maak ik zelf een body van WEL fatsoenlijk hout en dergelijke. Dan heb ik gelijk al de onderdelen (behalve de pickups, die ga ik vervangen) en kan ik gelijk zien hoe de body gemaakt moet worden. Not bad
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door vulvasonic
    Ik kan me toch nog wel behoorlijk wat dingen en vrouwen voorstellen die ik liever........, ach laat ook maar.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top