Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 16

Discussie: Aarden en potmeters

  1. #1

    Standaard Aarden en potmeters

    Hoi, ben bezig een gitaar te bouwen. Heb er bij het maken van de body alleen geen rekening mee gehouden dat er ook een kanaaltje van de potmeters naar de brug moet lopen, om te aarden. Iemand een ander idee om de boel te aarden, misschien via de jackplug?!
    En dan nog wat. Ik heb 1x HB met 1x tone en 1x volume. Heb KA en KB potmeters, maar welke is nu ook alweer lineair en welke logaritmisch?!
    Wil de lineaire voor de tone gebruiken, lijkt mij het beste, iemand daar andere ideeen over?!

    Wie helpt? Alvast bedankt, Lars.

    www.larsbouwtgitaar.tk

  2. #2
    Ontoerekeningsvatbaar
    Geregistreerd
    18 augustus 2003
    Locatie
    Utrechtse Heuvelrug
    Berichten
    5.257

    Standaard

    Aarden via de snaren is niet persé nodig.

    Als je er een tremolo op hebt kun je een gat door 1 van de pu-holtes boren. Anders een gaatje vanuit je pu-holte naar 1 de brug (naar de onderkant).
    "Hij die werkt met zijn handen is een arbeider.
    Hij die werkt met zijn handen en hoofd is een ambachtsman.
    Hij die werkt met zijn handen, hoofd en hart is een kunstenaar."

    Franciscus van Assisi
    Het boek "Making Masonite Guitars"
    Blog --> "The Dutch Luthier"

    www.javaca.eu


  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 februari 2002
    Locatie
    Ermelo
    Berichten
    1.780

    Standaard

    ik ga hem ook niet aarden via de brug, teveel moeite.

    heb je er last van?

  4. #4

    Standaard

    Mijn gitaar bestaat nu nog uit losse onderdelen... dus ik heb er nu nog geen last van.
    Maar zag op het schema wat ik van de seymour-duncan site haalde, dat je de boel ook moet aarden. Dus ik dacht dat dit moest ivm ruis ofzo...

    www.larsbouwtgitaar.tk

  5. #5

    Standaard Potmeters

    Hey,

    KA potentiometers zijn lineair
    KB potentiometers zijn logaritmisch

    Gebruik voor de tone en volume zeker lineair (mijn redenering)
    Playing a thousand notes doesn't mean you can play the guitar, playing perfectly in the groove means you can play.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 februari 2002
    Locatie
    Ermelo
    Berichten
    1.780

    Standaard

    tone: linear
    volume: logaritmisch (heeft te maken met de volumeschaal in decibellen, die is ook logaritmisch)

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kjiratsiekoedel
    ik ga hem ook niet aarden via de brug, teveel moeite.

    heb je er last van?
    Ja, als je de brug niet aardt dan bromt ie als de ziekte. Je kent dat wel, als je de snaren aanraakt is de brom weg. Nou, dus niet als de brug niet geaard is.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nielsje
    Ik snap niet waarom al die metalbands altijd doodshoofden gebruiken.
    Ik vind schoonmoeders veel enger.
    www.aardappeleters.net
    www.sleepwalkers.nl
    Te koop:
    Richwood Hollow body, dikke jazzbak.
    Yamaha APX-SPL II, elektro-akoestische gitaar.

  8. #8

    Standaard

    Dus eigenlijk is de gitarist de 'ground'?! Waarom is het dan niet mogelijk via de jackplug te aarden?? Die heeft tog een + en - dus dan kun je tog via de min aarden????? Of zie ik dat compleet verkeerd??

  9. #9
    Junior Member
    Geregistreerd
    25 maart 2004
    Locatie
    Amstelveen
    Berichten
    12

    Standaard

    Als je het mij vraagt maakt het niet uit waaraan je brug geaard is. Alle geaarde onderdelen in je gitaar (behuizing van potmeters, minpool van elementen ed.) komen toch uiteindelijk uit op de min van je jack-plug.

    Bij mijn gitaar is er gewoon een gaatje geboord van het oppervlak onder de brug naar de ruimte voor de elektronica. En volgens mij zit de aarde daar direct aan de jack gesoldeerd.

    Maar ik zou de brug zeker aarden, anders is je gitaar naar mijn idee echt niet te bespelen.

    Succes Arno
    Underlining the Music...

  10. #10

    Standaard

    het gaat er volgens mij gewoon om dat je een bepaalde brom weghaald als je de aarding aanraakt. tuurlijk, je moet alle aarding uiteindelijk bij de jackplug laten uitkomen anders is het principe van aarding via de versterker weg, maar je wilt toch niet de jackplug constant aanraken om die brom weg te halen? daarvoor aard je de brug, want die staat in verbinding met de snaren, en die raak je tijdens het spelen meestal aan. de gitarist is hierbij geen 'ground', want de ground gaat gewoon naar de versterker. de gitarist kan volgens mij een kleine spanning die dan over de 'ground' staat wegnemen.

    ik zou het in ieder geval wel doen, want het kan een hoop gebrom schelen. ik heb ooit eens gelezen dat het zo wel fataal kan zijn als je versterker kortsluiting maakt en dan misschien niet in een geaard stopcontact zit ofzo, daarvoor zou je er mischien een zekering tussen kunnen zetten, maar hoe dit nou precies zit weet ik niet.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top