Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 29
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 februari 2003
    Locatie
    Hoogland
    Berichten
    567

    Standaard 2e stem op gitaar... hoe ontdekken?

    plectra

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 februari 2003
    Locatie
    Hoogland
    Berichten
    567

    Standaard

    Is er een theoretische formule hoe je een 2e stem op je gitaar kan spelen? Dat klinkt zo gaaf! Of moet je eerst 2e stem kunnen zingen voordat je het op je gitaar kan. Of is het puur gevoel. Bij mij is het soms dan heb ik hem maar dan ook weer niet.

    Bestaat er niet een feitelijk iets net als bv. de stelling van pythagoras die je dan kan toepassen?

  3. #3
    Barret Wallace
    Guest

    Standaard

    meestal speel ik iets gewoon een octaaf hoger dat is de simpelste manier. MAAR als je het cooler wil laten klinken moet je het zo doen
    Je hebt bijvoorbeeld een C majeur ladder

    akkoord van c majeur bestaat uit:

    C

    E

    G

    Over die c majeur kan je dan een E mineur ladder spelen want C E G dan krijg je dus als je 2 stemmig speelt, bijvoorbeeld een arpeggio ofzo:

    C

    E

    G


    over


    E

    G

    B

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 oktober 2002
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    2.490

    Standaard

    Ik zit meestal gewoon te experimenteren, kijken wat voor een sfeer je krijgt door bijvoorbeeld een pitchshifter te gebruiken, en dan dus vanuit die toonverschil gaan werken alleen dan weer met aparte gitaren.
    Er zijn wel standaard dingen die werken zoals barret al postte maar dat is nooit zo leuk en erg veel boeiender wordt je dan niet :razz:
    [quote:13e0121939="dvmutzy"]nee ik ben nat[/quote]

  5. #5
    Barret Wallace
    Guest

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door schaap
    Ik zit meestal gewoon te experimenteren, kijken wat voor een sfeer je krijgt door bijvoorbeeld een pitchshifter te gebruiken, en dan dus vanuit die toonverschil gaan werken alleen dan weer met aparte gitaren.
    Er zijn wel standaard dingen die werken zoals barret al postte maar dat is nooit zo leuk en erg veel boeiender wordt je dan niet :razz:
    hehe speel maar eens arpeggios met 3 gitaristen tegelijk c e g, b g a en g b d En kom me dan vertellen of het niet boeiend klinkt. :evil:

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 februari 2003
    Locatie
    Hoogland
    Berichten
    567

    Standaard

    Ik zag het op de dvd van toto (a'dam) dat klinkt volop gaaf! Ik heb wel eens m'n harmonizer gebruikt maar dat is zo nep. En het klopt bijna nooit.
    Yo barret.. je theorie klinkt heel logische. En als de 3e stem erbij komt is dan gewoon de g mineur erover heen? Of krijg je dan weer te maken met de grote en kleine terts die erg onafhankelijk zijn?

  7. #7
    Barret Wallace
    Guest

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door e_lukather
    Ik zag het op de dvd van toto (a'dam) dat klinkt volop gaaf! Ik heb wel eens m'n harmonizer gebruikt maar dat is zo nep. En het klopt bijna nooit.
    Yo barret.. je theorie klinkt heel logische. En als de 3e stem erbij komt is dan gewoon de g mineur erover heen? Of krijg je dan weer te maken met de grote en kleine terts die erg onafhankelijk zijn?
    je wisselt gewoon telkens af mineur/majeur/mineur/majeur and so on..

    Vanuit a mineur bekeken : a mineur, c majeur, e mineur etc.

    tip: neem je zelf es op en speel dan de 2e stem eroverheen, het zal je verbazen wat voor een wereld er voor je open gaat

    edit: bij ( c e g, e g b etc.) derde stem die er dan bijkomt is g majeur,omdat daarvoor al e mineur geweest is.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 februari 2003
    Locatie
    Hoogland
    Berichten
    567

    Standaard

    Whoo Barret bedankt! Ik ga meteen wat uitproberen.. hier heb ik echt veel aan! Bedankt!!

  9. #9
    Barret Wallace
    Guest

    Standaard

    hehe you're welcome, er zijn nog een paar coole manieren maar die weet ik nog niet. Ik zal het volgende week wel even aan mijn gitaarguru vragen.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 februari 2003
    Locatie
    Hoogland
    Berichten
    567

    Standaard

    ooow..dat zou ik wel op prijs stellen. ik heb vandaag wat toegpast bij Bodhistava van toto/steely dan klinkt echt SUPER GAAF!!! Ben benieuwd naar de andere methodes.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top