Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 26

Discussie: Theorie

  1. #11
    Moderator
    Geregistreerd
    8 februari 2002
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    22.707

    Standaard

    Eerst wil ik even terugkomen op een deel uit de openingsvraag: "Ik neem de akkoorden die bij C horen dus: Dm, Em, F, G, Am, B7. Is het zo dat je nu gewoon altijd de ionische schaal kan spelen bij al deze akkoorden zonder dat er een toon vals klinkt?"

    Je kan de Ionische modus (is gelijk aan de majeurladder) bij de akkoorden die bij C horen, spelen en je zal merken dat sommige tonen (namelijk de B en de F) niet bij alle akkoorden even lekker klinken. Je kan ze pakken, maar lekker lang aanhouden is er niet altijd bij. Bij sommige akkoorden juist weer wel. Dit kan je ook zien door naar alle tonen in de betreffende akkoorden te kijken, maar je moet het natuurlijk vooral horen.

    Een tweede deel waar je misschien wat aan hebt is het gebruik van de verschillende modi. De sfeer van de verschillende modi kan je horen door de modus als toonladder te zien en de akkoorden die uit die toonladder volgen te gebruiken.

    Zoals je uit de Ionische modus (majeur-ladder in C) de akkoorden C, Dm, Em, F, G, Am, Bdim kan halen, kan je uit bijvoorbeeld de Dorische modus op een andere grondtoon ook de bijbehorende akkoorden halen:

    Intervallen Dorische modus: 1 1/2 1 1 1 1/2 1
    Dorische Modus in C: C D Eb F G A Bb C
    Nu steeds vanaf iedere toon, toon 1, 3 en 5 in de reeks pakken:

    1 3 5
    C Eb G ==> Cm
    D F A ==> Dm
    Eb G Bb ==> Eb
    F A C ==> F
    G Bb D ==> Gm
    A C Eb ==> Adim
    Bb D F ==> Bb

    Als je met deze akkoorden (en hun uitbreidingen) je bestaande Ionische schema uitbreidt, kan je er ook hier en daar over soleren met de tonen uit die Dorische reeks. Zoals je ziet zitten sommige akkoorden uit de Dorische reeks al in de Ionische reeks, dus bij die akkoorden kan je dan ook de Dorische modus proberen.

    Opnieuw zullen sommige tonen bij sommige akkoorden beter of juist minder passen. De sfeer is echter anders dan bij een volledig Ionisch spel. Het bovenstaande verhaal kan je met alle modi proberen. De Dorische is naar mijn mening heel leuk voor een beetje jazzy effect.

    Onthoudt wel dat je muziek niet volledig kunt berekenen (getuige een bepaalde Zappa-periode). Het gaat uiteindelijk om hoe het klinkt.

    <font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: pimmetje op 2002-04-01 15:16 ]</font>

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 januari 2002
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    1.235

    Standaard

    Bedankt voor jullie reacties. Ik kan nu gelukkig weer verder.

    sebastiaan


  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 januari 2002
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    1.235

    Standaard

    Ik heb even iets geprobeerd te schrijven met een dorische ladder. Hier staat het resultaat: http://www.geocities.com/zabasnl/mp3.htm
    en dan de laatste "dorian". Ik wijk wel een beetje af en het is niet strak maar het gaat om het idee toch? De qualiteit is ook slecht maar dat komt door het gebrek aan apparatuur.

  4. #14

    Standaard

    Ik probeer me zelf ook meer en meer te leren over muziek theorie en hierboven wordt dit gezegd:

    Ik neem de akkoorden die bij C horen dus: Dm, Em, F, G, Am, B7
    Waarom horen die acoorden dus
    bij C?


    Is het trouwens miogelijk om naar een ander topic te linken?


    <font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: blimb op 2002-06-11 11:00 ]</font>

  5. #15
    Moderator
    Geregistreerd
    8 februari 2002
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    22.707

    Standaard

    blimb, kijk nog eens naar het bericht van Stefano Teske hierboven. Daarin zie je de afstanden 1 1 1/2 1 1 1 1/2 enkele malen staan voor verschillenden tonen (toonsoorten).

    Bij C geeft dit de reeks C D E F G A B
    Als je dan voor ieder van de tonen de 1e 3e en 5e toon pakt (dus: C E G , D F A, E G B, etc), dan krijg je 7 groepjes van 3 akkoorden. Ieder groepje is een akkoord met de eerste toon als grondtoon.

    C E G = C majeur
    D F A = D mineur
    E G B = E mineur
    enz..

    Je krijgt dan dus C, Dm, Em, F, G, Am, Bdim

  6. #16

    Standaard

    Ah ok! :smile: dank je wel. Ik neem aan dat hetzelfde principe wordt gehanteerd voor mineur ladders? En wil je dus weten in welek toonsoort een bepaald accoorden schema zit dan moet je dus de accoorden ontbinden en kijken in welke toonladder de noten van de verschillende accoorden zich bevinden?

    of werkt het toch anders?

  7. #17
    Moderator
    Geregistreerd
    8 februari 2002
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    22.707

    Standaard

    Theoretish is dat helemaal juist. Alleen willen zo nu en dan praktijk en theorie wel eens met elkaar vechten. Ik gebruik persoonlijk de theoretische kennis vaak als richtingaanwijzer. De oortjes en wat (beperkt) experimenteren geven dan de doorslag.

  8. #18

    Standaard

    Ik bekijk dat altijd heel simpel:
    C ionisch op een Em klinkt phrygisch,
    belangrijkste interval; e-f (b9).

    bv G ionisch klinkt aeolisch, etc...

    Wil je dorisch klinken (sext, C#) dan pak je D ionisch oftewel B mineur.

    Speel ook eens fictieve akkoordprogressies op dat ene akkoord voor de spanning: bv D7-B7-Em

  9. #19

    Standaard

    Op 2002-06-11 20:52, schreef AJ:
    Ik bekijk dat altijd heel simpel:
    C ionisch op een Em klinkt phrygisch,
    belangrijkste interval; e-f (b9).

    bv G ionisch klinkt aeolisch, etc...

    Wil je dorisch klinken (sext, C#) dan pak je D ionisch oftewel B mineur.

    Speel ook eens fictieve akkoordprogressies op dat ene akkoord voor de spanning: bv D7-B7-Em
    woow dit is weer een stukje wat ik niet snap
    phrygisch,ionisch, aeolisch wat is dat allemaal en "klinkt"hoe moet ik dat begrijpen?



  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 augustus 2001
    Locatie
    Zoetermeer
    Berichten
    2.599

    Standaard

    Op 2002-06-12 11:25, schreef blimb:

    woow dit is weer een stukje wat ik niet snap
    phrygisch,ionisch, aeolisch wat is dat allemaal en "klinkt"hoe moet ik dat begrijpen?
    Als je bv. een accoordenreeks hebt die staat in d, dan speel je de solo in D. Je kan ook op dezelfde reeks i.p.v. de toonladder van D de D dorische toonlader spelen. De klank van het geheel wordt dan anders. Santana maakt veel gebruik van de dorische ladder (kan me vergissen) maar in die hoek moet je zien dat elke ladder anders klinkt over een accoorden reeks.



 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top