Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 26

Discussie: Theorie

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 januari 2002
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    1.235

    Standaard

    Ik ben me nu eindelijk eens goed gaan verdiepen in de theorie. Omdat ik geen les heb gehad is dit wel mijn zwakste plek. Ik speelde altijd covers zodat je zelf niet hoeft na te denken en soleren doe ik altijd over de ionische schaal. Nu weet ik er eindelijk wat meer van (echt pas een begin) en toch resten er al wat vragen.

    Ik speel altijd een ionische schaal neem bijvoorbeeld C dus je gebruikt alleen de volle tonen geen mollen of kruizen. Ik neem de akkoorden die bij C horen dus: Dm, Em, F, G, Am, B7. Is het zo dat je nu gewoon altijd de ionische schaal kan spelen bij al deze akkoorden zonder dat er een toon vals klinkt? en als ik bijvoorbeeld aan het begin van de hals begin op een E dus is het dan meteen frygisch?? Het kan toch niet dat al die modellen zoals dorisch, eolisch etc. eigenlijk allemaal op de ionische schaal liggen maar op een ander punt beginnen?

    Ik weet het het zijn simpele vragen maarja als ik ze niet stel kom ik nooit verder. Op het laatst gaat het toch vervelen ook al kun je dream theater, satriani, malmsteem enzo spelen, door het gebrek aan theoretische kennis kom ik niet verder dan covers en een beetje rondsuizen over de ionische scale die ik trouwens altijd op de rootnoot begin en dan vandaruit altijd in de zelfde vorm bewerk. Dit gaat toch vervelen. Hmm vreemd


    <font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: sebass op 2002-03-28 20:31 ]</font>

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 januari 2002
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    1.235

    Standaard

    Als jullie het teveel vinden om te lezen lees dan gewoon even de middelste alinea want daar gaat het om.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    24 januari 2002
    Locatie
    Lichtenvoorde, Nederland
    Berichten
    1.809

    Standaard

    Ik kan je geen antwoord geven maar hoop wel dat iemand reageert want je speelt écht goed, heb ik al gehoord aan je demo.

    daarom: *bump*

    :smile:

  4. #4

    Standaard

    Het is inderdaad zo dat E frygisch uit dezelfde noten bestaat uit de majeurladder van C.
    Het punt is dat die modes pas tot hun recht komen in modale muziek, muziek die als het ware in E frygisch is geschreven (Em met een verlaagde 9 (=F)). Dan krijg je de typische frygische klank.
    Als een liedje gewoon in C staat en er komt es een Em akkoord voorbij dan kun je beter gewoon C blijven denken ipv E frygisch.
    Bekijk anders eens een serieus harmonieleerboek (bijvoorbeeld die van Arnold Schonberg), daar heb je veel meer aan dan dat slappe gelul in gitaristenblaadjes, dat slaat theoretisch gesproken vaak nergens op, omdat de lui die in die blaadjes schrijven dr zelf ook niets van snappen, maar dat geheel terzijde.
    Succes!

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 januari 2002
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    1.235

    Standaard

    Oke bedankt.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 januari 2002
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    1.235

    Standaard

    Gebruiken ze bij spaanse liedjes ook gewoon de ionische scale? Ik wil zelf eerlijk gezegd iets anders dan een ionische scale die gaat namelijk toch een beetje vervelen, ik wil wat universeler worden. Op zich lijkt het me dan niet moeilijk om dan door te gaan op de bijvoorbeeld mixolydische scale maar wat voor akoorden moeten erbij als je het tot z'n recht wil laten komen? Ik speel zelf vaak in G ionisch dus dan zou de mixolydische scale op D beginnen toch. Maar als je de vaste akoorden bij G speelt hoor je qua scale bijna geen verschil wat kan ik hier aan doen.

    Hmm er is blijkbaar nog veel dat ik moet leren maar dit zou me al een stuk op weg helpen. alvast bedankt,

    sebastiaan

  7. #7

    Standaard

    het heeft eigenlijk geen zin om theorie hier neer te schrijven zonder dat je het begrijpt.

    het is niet echt moeilijk maar je moet het weten qua gehoor,spel,intervallen ect.

    het beste om met theorie te beginnen vind ik altijd dat je alle intervallen goed kent ook alleen op gehoor dat scheelt 1 stuk.(en ook begrijpt wat een terts of kwint of septiem ect is/doet)

    dus begin daarmee en ga naar 1 goeie leraar.


    <font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: taylor op 2002-03-29 22:09 ]</font>

  8. #8
    Junior Member
    Geregistreerd
    22 maart 2002
    Locatie
    leiden
    Berichten
    10

    Standaard

    voor solo's moet je de toonladders kennen.

    voor de majeuren (C akkoord, A akkoord, B akkoord, etc.)

    C D E F G A B C
    1 1 1/2 1/2 1 1/2

    je ziet dat onder de noten die je mag gebruiken, de toonafstand staat. dus voor de c majeur akkoord mag je dus de noten c, d, e, f, g, a, b en c gebruiken. Deze toonafstand geldt voor elke majeeur, kijk maar.

    C Majeur
    C D E F G A B C
    1 1 1/2 1 1 1 1/2

    A Majeur
    A B C# D E F# G# A
    1 1 1/2 1 1 1 1/2

    E Majeur
    E F# G# A B C# D# E
    1 1 1/2 1 1 1 1/2

    etc.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 januari 2002
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    1.235

    Standaard

    Bedankt voor je reactie, dit wist ik alleen al. Ik vroeg me alleen af hoe ik de ladders die gebaseerd zijn op de ionische maar ergens anders beginnen tot hun recht kan laten komen zoals jimi hendrix al zei. Bij mixolidische ladder zijn het volgens mij de dominant 7 akoorden. De rest weet ik nog niet. De majeur schalen die weet ik wel, de mineur moet ik nog gaan doen is dat niet heel/half/heel/heel/heel/half/heel?

  10. #10

    Standaard

    Een manier om de modes te leren horen is dat je een basnoot opneemt en die heel lang aanhoudt, bijvoorbeeld een E.
    En dan probeer je E ionissch dorisch etc
    dan hoor je de sfeer van zo'n mode.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top