Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 5 van 5

Discussie: de Jazz gitaar nek

  1. #1

    Standaard de Jazz gitaar nek

    Ik wil binnenkort een electrische gitaar gaan maken, k' heb al een boek gekocht ( van Melvyn Hiscock: how to make your own electric guitar ) een heel goed boek over het bouwen van electrische gitaren, geeft heel veel informatie, maar dit heb ik er nog niet in kunnen vinden: kun je een Jazz gitaar nek ( zo een die zo dun is dicht bij de head )
    Gebruiken voor een normale electrische gitaar?, of beinvloed dit het geluid of zoiets?.....

  2. #2
    Ontoerekeningsvatbaar
    Geregistreerd
    18 augustus 2003
    Locatie
    Utrechtse Heuvelrug
    Berichten
    5.257

    Standaard

    Zal weinig uitmaken.
    "Hij die werkt met zijn handen is een arbeider.
    Hij die werkt met zijn handen en hoofd is een ambachtsman.
    Hij die werkt met zijn handen, hoofd en hart is een kunstenaar."

    Franciscus van Assisi
    Het boek "Making Masonite Guitars"
    Blog --> "The Dutch Luthier"

    www.javaca.eu


  3. #3
    Junior Member
    Geregistreerd
    25 maart 2004
    Locatie
    Amstelveen
    Berichten
    12

    Standaard

    Waar je misschien wel rekening mee moet houden is dat de breedte van de hals de breedte van de brugzadels beinvloedt. Hoe smaller de hals hoe smaller de brug zal zijn.
    Nu weet ik niet of dit voor gewone gitaren veel uitmaakt maar voor bas in ieder geval wel. Dat probleem heb ik nu...
    Door mijn smalle hals en brug past mijn element niet meer. Omdat de coils verder uit elkaar liggen dan de snaren

    Maar dat zal bij gewone gitaar wel minder belangrijk zijn omdat je dunnere snaren hebt.

  4. #4

    Standaard

    bedankt voor de informatie

  5. #5

    Standaard

    Wat bedoel je precies met dun? Dikte of breedte van de hals? Als je het over de dikte hebt: dat maakt dus niet uit, bij de breedte is het verhaal van gecko84 wel van toepassing.

    Overigens kun je dat probleem weer gemakkelijk ondervangen door elementen met 1 doorlopende pool te gebruken (dus niet 6 poolstaafjes maar 1 blad). Of creatief doen met je brug en plaatsing (schuin/recht) van je elementen.




 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top