Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 5 van 5

Discussie: Wattage 4 ohm 8 ohm

  1. #1

    Standaard

    Ik heb een versterker (koch kv-50) die je kan switchen van 8 ohm naar 4 ohm.
    Volgens mij neemt dan het aantal watt toe op 8 ohm is hij 50 watt hoeveel watt is de output als ik hem op 4 ohm zet. Ik heb begrepen dat je niet gewooon kan zeggen 8 ohm 50 watt is 4 ohm 100 watt.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 februari 2002
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    2.070

    Standaard

    ik weet het niet zeker, maar als ik al mn formules er op los laat dan krijg je juist dat et wattage minder wordt als je minder ohm heb

    zeg maar:
    u=I.R
    P=I.U
    p = I2 . R
    p = 50 Watt
    en R = 8 Ohm
    50/8 = 6,25 = I2
    I is dan 2,5 ampere

    dus 6,25 . 4 = 25 watt

    dus als ie op 8 ohm staat dat is ie 50 watt en als ie op 4 ohm staat is ie 25 watt

    ik hoop dak et goed heb, et is nu zeg maar half 2 's nachts, dus er kunen foutjes in zitten

    cheers!!

  3. #3

    Standaard

    Eenvoudig gezien zal 100 watt op 8 ohm altijd meer power geven dan 100 watt op 4ohm.
    Je hebt meer weerstand. Dus je versterker zal in feite meer moeten pompen om hetzelfde vermogen (wattage)te hebben. Dit zorgt ervoor dat je meer druk krijgt, het geluid strakker wordt en verder in de zaal kan gestuwd worden.

  4. #4

    Standaard

    power!!Als jouw buizen versterker 50 watt op 8 ohm levert , gebeurt dat je met de schakelaar 4/8 ohm de secondaire van de output trafo van verhouding verandert ,het versterker blijf precies met de 50 watt vermogen constant,met transistoren is andere koek,omdat de transistor versterkers geen output trafo hebben,er is ook geen schakelaar om de Ohms output te selecteren,en bij de versterker blif alles gelijk,allen verandert de weerstand bij de speakers= die wordt 1/2 van 8 Ohm,Bij constant spaninng en 1/2 weerstand ,wordt stroom twee keer zo groot,klop de wet van Ohm dat zegt met constnate spanning en de half van de weerstand 2 X stroom en vermogen is U x I=W daarom wordt vaak gezien bij eind traps 100w. 8 ohm 200W.4 Ohm enz.Ik hoop dat het is duidelijk genoeg.
    U= spanning
    I= stroom
    W= watt U x I=W
    R=weerstand R x I=U U/R=I U/I=R
    NB:sorri voor mijn nederlands.ik ben ermee bezig!grtz.

    <font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: siscu op 2002-03-16 16:23 ]</font>

    <font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: siscu op 2002-03-16 16:38 ]</font>

  5. #5

    Standaard

    Okee als ik alles dus goed begrijp veranderd er bij een buizenversterker dus niets dat wil zeggen het aantal watt blijft gelijk alleen bij een transistor versterker neemt het aantal watt bij verlaging van 8 naar 4 ohm toe.
    Okee dan heb ik nog een andere vraag als ik het goed begrepen heb kan het geen kwaad om 16 ohm speakers op een 8 ohm uitgang te pluggen, 4 ohm speakers mag je nooit op een 8 ohm uitgang doen. Klopt dit???????

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top