Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 5 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 41
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 februari 2002
    Locatie
    Petten
    Berichten
    829

    Standaard

    Ik speel al tijdje gitaar, maar bas lijkt me ook wel geinig om te proberen. Ik hoor af en toe dat het helemaal niet zo moeilijk is.
    Zit het hetzelfde in elkaar als de gewone gitaar,alleen dan de bovenste 4 snaren een stuk lager?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 augustus 2001
    Locatie
    Zoetermeer
    Berichten
    2.599

    Standaard

    Als we aan het jammen zijn gaat mijn mede gitarist wel eens bassen, bij hem gaat dat goed af.
    Als ik die bas oppak komt er geen fatsoenlijk geluid uit. Ik weet er mijn weg niet op te vinden zonder oefenen.

    Ik speel vnl. sologitaar en heb de toonladders e.d. in mijn hoofd zitten terwijl de andere gitarist alles op gevoel doet en de toonladders wel speelt maar niet kent. Misschien dat hij daardoor beter bas speelt zonder extra oefenen.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 november 2001
    Locatie
    Den Bosch
    Berichten
    1.716

    Standaard

    Veel gitaristen zeggen wel eens dat bassisten mislukte gitaristen zijn..

    vette humor, want elke bassist weet dat fatsoenlijk bassen stukken moeilijker is dan gitaar..

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 februari 2002
    Locatie
    Petten
    Berichten
    829

    Standaard

    maar een bas is toch ook gewoon E-A-D-G? alleen dan een octaaf lager?
    Dus stel we spelen wat in A...is het dan op de bas hetzelfde als dat je op de gitaar in A speelt? of zit het heeeel anders in mekaar?
    kwa toonladders en posities?

    bedoel stel je speelt A..dan speel je bijv. dit vormpje

    e--5----8
    b--5----8
    g--5----7
    d--5----7
    a--5----7
    E--5----8

    ziet het er bij de bas dan zo uit?
    g--5----7
    d--5----7
    a--5----7
    E--5----8


  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 september 2001
    Berichten
    1.694

    Standaard

    bassen is zeker niet makkelijker dan gitaarspelen, ik denk dat elk instrument even moeilijk is om goed te leren spelen.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 november 2001
    Locatie
    Den Bosch
    Berichten
    1.716

    Standaard

    ik vind zelf dat gitaristen kunnen niet stemmen...

    EADGBE is niet correct. de correcte stemming zou moeten zijn EADGCF.. waarom gaan gitaristen van 4ths ineens naar een 5th op de hoge B ?

    maar verder is het wel hetzelfde jah.. bassen gaan zeg maar EADG, BEADG, BEADGC, F#BEADGC, F#BEADGCF ( en vanaf 7 snarig gaat het alleen maar omhoog, want lager dan F# is niet hoorbaar voor mensen )

    edoch.. de stringspacing en lengte van de hals maken bassgitaar spelen tot een goede uitdaging. 't aantal snaren speelt hierbij geen rol. 't is puur dat je langere afstanden moet overbruggen dan bij gitaar.

    Veel mensen ( voornamelijk niet-bassisten ) zien bass ook nog steeds als een ondersteunend instrument. dikke vergissing, want samen met de drummer bepaalt de bassist meer dan 80 % van het nummer. zonder ritme heb je geen nummer.. dan heb je alleen wat noten met een vaste lengte.

    ik vind dit altijd wel een leuke discussie, met name omdat ik zelf ook gitaar speel :smile:

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    24 januari 2002
    Locatie
    Lichtenvoorde, Nederland
    Berichten
    1.809

    Standaard

    ik vind het ook weer onzin om te zeggen dat bassen moeilijker is dan gitaar. Zoals Dila zei; alles is eigenlijk even moeilijk om - perfect dan wel heel erg goed - te beheersen.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 februari 2002
    Locatie
    Petten
    Berichten
    829

    Standaard

    het bandje The Shavers heeft alleen 1 gitaar en drum..en klinkt prima zonder bas. Dus zou zeker niet zeggen dat bijna altijd 80% van het nummer bas en drum is. Dat verschilt echt per nummer.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    24 januari 2002
    Locatie
    Lichtenvoorde, Nederland
    Berichten
    1.809

    Standaard

    Het hoeft ook niet met bas, maar dat is gewoon vaak wel het geval. Daar kun je niet omheen; met bas klinkt het voller.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 februari 2002
    Locatie
    Petten
    Berichten
    829

    Standaard

    inderdaad...maar mijn vraag was eigenlijk of basgitaar in feite hetzelfde speelt als een gewone gitaar..alleen dan zonder de b en e snaar.
    zoals ik hierboven uitlegde

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top