Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 8 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 73
  1. #1
    Member
    Geregistreerd
    28 augustus 2001
    Locatie
    schilde (België)
    Berichten
    39

    Standaard

    hey mensen,

    ook ik zou binnekort een nieuwe gitaar willen kopen en heb op het net is wat rondgekeken. Mijn eerste keuze was een ibanez, ze is namelijk bedoeld voor all around rock te spelen, van rock ballads tot heavy rock nummers...
    maar mijn oog is tevens afgedwaald naar een les paules, jammer genoeg heb ik daar nog geen ervaring mee opgedaan en aangezien in nu herexamens heb kan ik pas binnekort gaan testen, kan er iemand van jullie zeggen of een les paules daar voor geschikt is...
    En nu even terugkomen op de toppic : is de les paules de tegenhanger van de strat of maken ze echt verschillende sounds...
    kunnen jullie ook misschien eens jullie mening over hun sound zeggen en voor welke muziek beiden het meest geschikt zijn...

    (amaai, da was wel een lang bericht)

    PS voor sommigen onder jullie ben ik misschien de zoveelste newbie, maar ik wil deze keer wel ineens een goede gitaar kopen, ik heb ooit zo'n very very cheap ding gekocht (rockwood by hohner) meer wil me nu iets degelijk aanschaffen. Ik heb onlangs ook een peavy lampenversterker gekocht en die geeft echt wel een goede sound...

  2. #2

    Standaard

    de les paul en strat zijn echt 2 verschillende gitaren.

    de lp gibson bestaat uit 2 humbuckers en meestal uit mahonie.dit geeft en zwaare/donkere(natuurlijke)klank.

    de start is opgebouwd uit essen body en maple halsen 3Xsingels pickups dit geeft die typische fender klank.(licht,neuzig)

    ze zijn ook zo te herkennen voor de getrainde oor.

    en gitaar voor 1 bepaald soort muziek bestaat eigenlijk niet,het is meer of jij hem fijn vind of goed vind klinken.

    dus probeer ze allebij kijk dan veder.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 augustus 2001
    Locatie
    Twente
    Berichten
    2.054

    Standaard

    Je moet niet alleen naar de geluiden kijken denk ik. Een LesPaul is ook een stuk zwaarder dan een Strat.Als je een zwakke rug hebt en je moet een hele avond met een LesPaul om spelen,dan heb je een probleem.
    Een Strat ligt ook veel lekkerder tegen je lichaam dan een LesPaul.
    Je kan ook een Strat met een paar Humbuckers erop nemen.Die klinken NIET als een LesPaul,maar die klinken wel veel vetter dan een gewone Strat.Zo kun je dus ook stevig rocken met een Strat.Maar ja,over tien jaar heb je toch en een Strat en een LesPaul.

  4. #4
    Member
    Geregistreerd
    28 augustus 2001
    Locatie
    schilde (België)
    Berichten
    39

    Standaard

    thanks taylor,

    ik ben het wel met je eens dat een gitaar niet voor 1 soort muziek gemaakt is, maar ze hebben natuurlijk wel een vorm van geschiktheid voor bepaalde genres, hé... wij spelen alles van rock ballads tot heavy rock en dan dacht ik eerst aan een ibanez, maar aangezien hier mensen zitten die een lp of strat bezitten dacht ik dat het wel is intressant was om te horen of ze me konnen vertellen in welke mate deze geschikt zijn. Het verschil tussen beide dat je uitlegde hielp me toch wel al een stuk vooruit. Ik ga ze zeker testen hoor. Dat is echt wel nodig, maar enkele tips en richtlijnen van kenners en bezitters is natuurlijk wel een opsteker, hé...

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 april 2001
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    1.053

    Standaard

    Ik heb zelf ook getwijfeld tussen een Ibanez RG en een Les Paul van Epiphone. De doorslag gaf uiteindelijk de goede cleane sound van de Les paul, heel warm en vol.
    Maar ik denk in ieder geval wel dat je met een strat of les paul een stuk meer kanten qua geluid uitkan dan met een Ibanez.
    De verschillen tussen een strat en een les paul zijn enorm. Er is geen beste of wat dan ook. Het gaat gewoon om je voorkeur.
    nog een tip: probeer wel als je gaat uittesten in de winkel een peavey-versterker uit te zoeken, aangezien je die ook thuis hebt staan.

    Rectifier: Les Paul zwaar? probeer dan maar eens een basgitaar een uurtje om je nek te hangen.

  6. #6
    Member
    Geregistreerd
    28 augustus 2001
    Locatie
    schilde (België)
    Berichten
    39

    Standaard

    is er een immens verschil tussen de les paules van epiphone en de lp van gibson zelf?

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 april 2001
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    1.053

    Standaard

    Ja er is wel een groot verschil natuurlijk. De Gibson is nie voor niks 3 à 4 keer zo duur. Maar of het prijsverschil het geluidsverschil waard is daar valt over te discussiëren.
    Maar ik denk van niet.

  8. #8
    Member
    Geregistreerd
    28 augustus 2001
    Locatie
    schilde (België)
    Berichten
    39

    Standaard

    en de gibson les paul junior, is dat een waardige tegenhanger?

  9. #9

    Standaard

    nee die heeft weer soap bar pick ups dus geen echte humbuckers.(de junior)

    dat over het gewicht verschil,ja we zijn toch geen mietjes he,ik bedoel zwaarder dan en paar kilo weeg zo'n les paul niet.

    en klinkt eigenlijk ook en beetje dat je en all round gitaar wil en dat zijn ze allebij eigenlijk niet zo.

    daarvoor kun je het beste een gitaar kopen die veel verschillende elmenten heeft(dus sin,sin,hum of hum,sin,hum) en schakel mogelijkheden.

    het beste kun je gewoon van alles gaan proberen ik weet toch niet wat je fijn vind of gaaf vind klinken.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 augustus 2001
    Locatie
    Twente
    Berichten
    2.054

    Standaard

    Oke oke,ik heb eens "moeten" bassen met een Warwick Streamer.M'n vriend heeft een MusicMan Stingray, ik heb liever een hele avond met zulke bassen tegen me aan dan zo'n platte LesPaul. Maar goed,ik ben gelukkig geen bassist.Maar ik zei er wel bij dat het voor mensen met een zwakke rug geen pretje is.
    Gitaristen zijn geen mietjes,Tay!!!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top