Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 10
  1. #1

    Standaard

    wie wil mij vertellen hoe een buizenbak werkt en wie er schema's heeft van een late 70s bassman100 silverface, een twin reverbsilverface early70s, en van een dualshowman130 uit 74?

    alvast bedankt fiddle....:smile:

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 oktober 2001
    Locatie
    Arnhem
    Berichten
    1.162

    Standaard

    Denk dat je iets preciezer moet zijn met je vraag over hoe een buizenbak werkt, zo is het nogal lastig te antwoorden.

    Schema's kan je vinden op http://www.schematicheaven.com. Wat wil je gaan doen met je versterkers als ik vragen mag? Er zitten dodelijke voltages in buizen versterkers, 400+ volt!!! dus als je niet weet wat je gaat doen, niet doen!!
    Steven

  3. #3
    Banned
    Geregistreerd
    25 februari 2002
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    2.257

    Standaard

    De informatie die je zoekt over de versterkers zelf (foto's, schema's ed.) kun je vinden op http://www.ampwares.com/ffg/.
    Verder moet je je realiseren dat je niet effe een buizenbak door hebt als je geen electronische achtergrond hebt. De Fenders draaien met spanningen van 400 volt en hoger. Dodelijk dus. Ik ben het dan ook volledig met de vorige spreker eens.

    Nico

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 oktober 2001
    Locatie
    Arnhem
    Berichten
    1.162

    Standaard

    He nico, ik heb net je verslag gelezen op gitaarnet over je super die je gebouwd hebt! Erg leuk om te lezen, mede omdat ik zelf een originele Super Reverb bezit (een '65-er, dus ook AB763, ik neem tenminste aan dat je het AB763 schema hebt nagemaakt?) en omdat ik binnenkort een Fender Deluxe na wil bouwen, een jaren 50 tweed versie met het 5E3 circuit. Ik heb de meeste onderdelen in december bij FNS gekocht, maar ben er helaas nog steeds niet aan toe gekomen om er mee te beginnen!! Het chassis ga ik ook zelf bouwen, dus ik hoop dat ik wel ergens 3mm dik aluminium kan krijgen hier in de buurt.

    Hoe zit het met de speaker impedantie? De originele super reverbs vragen om een 2 ohm load en volgens mij is de celestion die jij hebt 4 of 8 ohm, of heb je een trafo laten bouwen door FNS naar het ohmage van je speaker?

    Jammer dat je niet in de buurt woont, dan was het misschien leuk geweest om mijn originele en jou kopie met elkaar te vergelijken! OHjah, en wat voor buizen merken heb je in je amp gezet?
    grtz,
    Steven

  5. #5
    Banned
    Geregistreerd
    25 februari 2002
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    2.257

    Standaard

    Steven,
    Ik heb die trafo op maat laten maken. Zodoende had ik wat meer opties. En mocht ik ooit nog eens 4 10"er erin willen gooien, dan bedraad ik ze wel tot de juiste impedantie.

    Nico

  6. #6
    Banned
    Geregistreerd
    25 februari 2002
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    2.257

    Standaard

    Steven,
    hierbij de rest van jou vragen/opmerkingen:
    Volgens mij moet je voor je 3 mm aluminium kijken bij staalcontructie bedrijven. Overigens 2mm moet ook voldoende zijn. Als je kunstof jacks gebruikt dan is 3mm eigenlijk te breed.
    De eindbuizen en 4 van de 12ax7's zijn van sovtek. De 12at7 en nog een 12 ax7 zijn oude 2e hands (5 piek per stuk) en doen het prima. Ik dacht maar dan moet ik effe kijken dat ze van tungsram zijn. Overigens heb ik tegenwwordig meer mijn keyboard met een hammond XM-1 eraan hangen. MEt die hammond over de fender krijg je dat echt ouderwetse buizen effect. ALsof dat hele spulletje 50 jaar oud is. Geweldig.
    Met mijn nieuwe GT-6 moet ik nog wat experimenteren. Daarnaast heb ik van Roland de uitgebreide midi handleiding opgevraagd. Kijken of een fatsoenlijk midi librarian kan bouwen (een van mijn andere ticks)...

  7. #7
    Banned
    Geregistreerd
    25 februari 2002
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    2.257

    Standaard

    Steven,
    Nog wat ken jij de site van Nick Dolling (australie) die heeft al eens een Deluxe gebouwd. Misschien de moeite waard om te kijken. Daarnaast kun je hem mailen (heb ik ook gedaan) en hij reageert ook terug....
    Voor het juiste adres moet je effe in m'n artikel kijken.
    Nico

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 oktober 2001
    Locatie
    Arnhem
    Berichten
    1.162

    Standaard

    Hey Nico. Ik had al een link gezien naar die site van Nick Dolling onderaan je artikel op gitaarnet. Ik heb die site nog niet bekeken maar ga dat zeker even doen 1 van de komende dagen.
    Ik neem aan dat de tungsram buis een Tungsol is? Dat schijnen wel erg goede buizen te zijn, helaas zelf nog nooit gebruikt. Neem aan dat je hem in V2 gebruikt? Dan heb je het meeste effect van zijn goede toon, maar dat weet je zelf ook wel neem ik aan.
    Hoe ben je er met de trafo's uitgekomen wat nou de primary en secondary en center tap etc. is? Dat is voor mij nog een beetje een raadsel.
    thanks voor je reacties, leuk!
    Steven

  9. #9
    Banned
    Geregistreerd
    25 februari 2002
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    2.257

    Standaard

    eh gewoon vragen? Aan FNS. of effe een metertje pakken.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 mei 2001
    Locatie
    Amersfoort
    Berichten
    3.339

    Standaard

    Hey Steavis,

    Misschien is dit ook wat voor jou. Op mijn website heb ik een PCB layout staan van een JTM-45. Hij komt van de website http://www.green-fuz.freeserve.co.uk.
    Ik heb gevraagd of hij, Stuart, de hele layout wilde tekenen, aangezien in nog een n00b ben op gebied van buizenversterkers.

    http://www.scholte.nu/jtm45-full.gif voor de layout, en het officiele schema http://www.scholte.nu/JTM45-fullschem.gif .
    Het originele schema klopt niet helemaal meer, omdat Stuart enkele dingen gewijzigd heeft. Dat kun je zo terugzoeken.

    Mocht je nog iets meer info willen, dan hoor ik dat wel.



    <font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Robbert op 2002-03-01 14:32 ]</font>

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top