Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 13
  1. #1

    Standaard Thumb pick -> bassen te luid

    Dag allemaal. Vraagje voor de fingerpickers.

    Ik speel al sinds mijn zevende fingerpick gitaar (fingerstyle, Trevis style, alternating bass, tokkelen, hoe je het maar noemen wilt).

    Ik keek net naar een videogragment van Tommy Emanuel, en zag dat hij met een z.g. thumb-pick speelt (duimplectrum). Ik speel al mijn hele leven met de nagel of de zijkant van mijn duim, maar heb nu ook eens zo'n thumb-pick geprobeerd.

    Het klinkt lekker strak, en geeft een hele goeie beat. Maar... de bassen klinken bij mij veeeel te luid en te scherp in verhouding tot de G, B en E snaar. Ik heb de punt van het plectrum al wat bijgevijld en dunner gemaakt en dat scheelt iets, maar de balans is toch nog steeds zoek.

    Maar bij die Emanuel (en vele anderen) klinkt het wel goed! Hoe zou dat komen?

    1. Mijn techniek - ik sla de bassnaren te hard aan omdat ik dat mijn hele leven al met mijn duimnagel moet doen
    2. Mijn plectrum - Emanuel heeft een dunnere/lichtere
    3. De nagels van mijn andere vingers - die zijn te dun

    Ik denk dat het een combinatie is van al deze punten. Zo weet ik dat Pat Kirtley ook een duimplectrum gebruikt, maar tevens kunstnagels, van die dikke plastic plakdingen. Die klinken vast ook veel luider. Moet ik die dan eens proberen? Wat die Emanuel speelt klinkt lekker, maar sommige dingen gaan erg lastig zonder duimplectrum, dus wil ik me die techniek toch wel eens eigen proberen te maken.

    Wie heeft er ervaringen of tips?

    Picker.

  2. #2

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Picker
    Dag allemaal. Vraagje voor de fingerpickers.

    Ik speel al sinds mijn zevende fingerpick gitaar (fingerstyle, Trevis style, alternating bass, tokkelen, hoe je het maar noemen wilt).

    Ik keek net naar een videogragment van Tommy Emanuel, en zag dat hij met een z.g. thumb-pick speelt (duimplectrum). Ik speel al mijn hele leven met de nagel of de zijkant van mijn duim, maar heb nu ook eens zo'n thumb-pick geprobeerd.

    Het klinkt lekker strak, en geeft een hele goeie beat. Maar... de bassen klinken bij mij veeeel te luid en te scherp in verhouding tot de G, B en E snaar. Ik heb de punt van het plectrum al wat bijgevijld en dunner gemaakt en dat scheelt iets, maar de balans is toch nog steeds zoek.

    Maar bij die Emanuel (en vele anderen) klinkt het wel goed! Hoe zou dat komen?

    1. Mijn techniek - ik sla de bassnaren te hard aan omdat ik dat mijn hele leven al met mijn duimnagel moet doen
    2. Mijn plectrum - Emanuel heeft een dunnere/lichtere
    3. De nagels van mijn andere vingers - die zijn te dun

    Ik denk dat het een combinatie is van al deze punten. Zo weet ik dat Pat Kirtley ook een duimplectrum gebruikt, maar tevens kunstnagels, van die dikke plastic plakdingen. Die klinken vast ook veel luider. Moet ik die dan eens proberen? Wat die Emanuel speelt klinkt lekker, maar sommige dingen gaan erg lastig zonder duimplectrum, dus wil ik me die techniek toch wel eens eigen proberen te maken.

    Wie heeft er ervaringen of tips?

    Picker.
    Bovenstaand berichtje schreef ik op 16 februari. Inmiddels zijn we vier-en-halve maand verder, en ik ben blij te kunnen mededelen dat ik mezelf inmiddels (in alle bescheidenheid) als een echte duiplectrummoloog beschouw!

    Zonder gekheid: ik ben er helemaal uit en het probleem is opgelost. Ik deel mijn ervaringen bij deze met hen die het interesseert.

    Ik speel nu zowel met als zonder duimplectrum, sommige nummers beter met en andere liever zonder, maar ik kan het ook allemaal met en allemaal zonder. Mijn bassen klinken NIET meer te luid, maar wel superstrak en met een veel betere timing en intonatie. Mijn advies: fingerpickers all around - go for the thumbpick.

    Ik heb vier maanden terug zo'n beetje alle modellen duimplectra gekocht die ik op het internet vinden kon, in totaal zo'n vijftig! Met zo'n collectie heb je al snel in de gaten welke het beste bij jouw manier van spelen passen.

    Eentje die me goed beviel was de Fred Kelly Slick Pick, die is iets korter dan de meeste andere. Ik kon er direct al vrij lekker mee spelen. Wat bovendien opviel was dat DUNNERE thumbicks MEER accent op de bassen leggen dan de dikke! Dus als je bassen te luid worden, ga dan voor een ZWAARDERE thumbpick. Nogal on-intuïtief, maar wel waar!

    Jammergenoeg brak mijn Slick Pick (omdat ik hem omhield toen ik mijn Gretsch uit het rek tilde), en ik ben toen overgeschakeld op een Dunlop Medium. Vrij standaard, maar ik speel er nu alles mee.

    Take home messages:

    1. Ik dacht aanvankelijk dat al die verschillende modellen en materialen grote onzin waren, maar miets is minder waar! Het materiaal, de vorm, de dikte, het maakt allemaal erg veel uit en de verschillende duimplectra zijn inderdaad HEEL VERSCHILLEND! Die dingen zijn niet duur, dus sla en voorraad in en vind zo diegene die het best bij je past.

    2. Dikkere en zwaardere plectra geven in het algemeen MINDER accent op de bassnaren, en geven je meer controle!

    3. Timing en toon kunnen een stuk beter worden met een duimplectrum in vergelijking met je duimnagel.

    4. Pak geen Gretsch uit het rek met je duimplectrum nog om.

    Groetjes,

    Picker.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 februari 2002
    Locatie
    Ermelo
    Berichten
    1.780

    Standaard

    mooi verhaal, ik heb een 'dunlop L'

    past wel goed om de duim, maar hij steekt vrij ver uit, ik heb het idee dat de controle beter is bij een kortere pick om dat die dichter bij de duimnagel (die je wel gewend bent) zit, klopt dit?

  4. #4
    Member
    Geregistreerd
    12 juni 2004
    Locatie
    Ekeren ( Antwerpen) België
    Berichten
    75

    Standaard

    en gebruik je die enkel op een steelstring of ook op nylon?
    Bij elke domme vraag of opmerking van mij bedenk dan maar ocharme hij weet niet beter !

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 februari 2002
    Locatie
    Ermelo
    Berichten
    1.780

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dugie
    en gebruik je die enkel op een steelstring of ook op nylon?
    nylon zou wel vreemd zijn

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 juni 2003
    Locatie
    Asten
    Berichten
    454

    Standaard

    Begrijp ik nou goed dat je hem eerst dunner maakte en dat toen het accent op de bassnaren minder was. En toen je weer veel dikke deed was het ook minder. Hier klopt iets niet

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 september 2002
    Locatie
    Ouddorp aan Zee
    Berichten
    804

    Standaard

    Ik ben zelf ook een thumb-pick speler. Ik speel veel met de gewone Dunlops. Ik vind ze echter ook te lang. Daarom vijl ik er een stuk af. Daarna zoet ik met een fijne vijl de scherpe kantjes er af. Vervolgens drenk ik de tip van een oude doek in de aceton (niet te nat!!) en maak daarmee het gevijlde opppervlak mooi glad. Dat werkt geweldig.
    Verder vind ik de meeste thumb-picks nogal knellen. Daarvoor houd ik het gebogen deel van de pick in een hete föhn. Voorzichtig opwarmen. Als de juiste temperatuur wordt bereikt komt het gewelfde deel omhoog. Daarna direct uit de föhn halen. Op die manier zit-ie ook nog comfortabel.

  8. #8
    Member
    Geregistreerd
    12 juni 2004
    Locatie
    Ekeren ( Antwerpen) België
    Berichten
    75

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kjiratsiekoedel
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dugie
    en gebruik je die enkel op een steelstring of ook op nylon?
    nylon zou wel vreemd zijn
    waarom? ik speel al jaren met een lange duimnagel, dus waarom dan geen pick?
    Bij elke domme vraag of opmerking van mij bedenk dan maar ocharme hij weet niet beter !

  9. #9
    Member
    Geregistreerd
    12 juni 2004
    Locatie
    Ekeren ( Antwerpen) België
    Berichten
    75

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kjiratsiekoedel
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dugie
    en gebruik je die enkel op een steelstring of ook op nylon?
    nylon zou wel vreemd zijn
    waarom? ik speel al jaren met een lange duimnagel, dus waarom dan geen pick?
    Bij elke domme vraag of opmerking van mij bedenk dan maar ocharme hij weet niet beter !

  10. #10
    Member
    Geregistreerd
    12 juni 2003
    Locatie
    belgië
    Berichten
    40

    Standaard

    Ik ben ook al een hele tijd op zoek naar de beste manier om de snaren aan te slaan. Een paar weken geleden heb ik zo een tiental verschillende modellen van thumbpicks en fingerpicks bij Elderly besteld. Inderdaad zijn er grote verschillen tussen al die modellen. De beste vind ik ook een Fred Kelly, maar dan een "regular delrin". Die gebruik ik nu altijd. Tot dan speelde ik meestal met een Dunlop M, die zijn wat korter dan de L en ook goed.
    Spelen met fingerpicks heb ik min of meer opgegeven, wegens te schel, en ook omdat het een andere afstelling van de gitaar vereist. Maar soms is het wel leuk om daarmee eens flink door het dak te gaan (voor mij toch, de buren weet ik niet...).
    De thumbpick is voor mij onmisbaar om in "boom chick" stijl met gedempte bassen te spelen (Doc Watson, Tommy Emmanuel,...). Voor de rest gebruik ik meestal mijn blote duim.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top