Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 4 van 4
  1. #1

    Standaard

    Ik heb een 50W Marshall buizen top, op de achterzijde kan ik 2 speakers(momenteel twee 4x12" cabinets) aansluiten, ik kan schakelen tussen 4,8 en 16 Ohm, mijne staan op 16 Ohm,
    Wat voor een effect hebben deze instellingen op het geluid,
    Wat zijn de voor en nadelen(verschillen)tussen de instellingen?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 januari 2002
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    264

    Standaard

    Die 4, 8 of 16 Ohm is de impedantie van de luidspreker.
    Zover ik me kan herrinneren is het niet schadelijk om een te lage impedantie te kiezen, maar klinkt het geluid daardoor nogal dof; een te hoge is volgens mij wel schadelijk.
    2 cabinets van ieder 8 ohm serieel geschakeld (dus achter elkaar) is 8+8 = 16 ohm.
    Als je het zeker wil weten kan je het beste even navragen in de winkel. Of bij iemand met elekrotechnische/natuurkundige achtergrond.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 oktober 2001
    Locatie
    Arnhem
    Berichten
    1.162

    Standaard

    Een te lage instelling kan wel schadelijk zijn. De meeste eindtrafos zijn gemaakt dat ze een 100% mismatch kunnen hebben, dus stel dat je een 8ohm trafo hebt dan zou een 4 of 16ohm kabinet geen schade kunnen aanrichten aan de trafo. Heb je echter een 16ohm load nodig voor je trafo en je hangt er 4ohm aan is het wel schadelijk voor je trafo.
    Check dus even in je handleiding hoe je hem precies in moet stellen.
    Steven

    <font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: SteavisSmokin op 2002-02-26 18:24 ]</font>

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 december 2001
    Locatie
    Mijdrecht
    Berichten
    239

    Standaard

    Juist, te lage ohmse waarde is funest voor je eindtrafo welke uiteindelijk in rook opgaat! Te hoog is niet erg, je benut dan alleen het volledige vermogen niet. (klinkt dus zachter) Het is dus de kunst om met je speakers exact de waarde te krijgen welke je amp nodig heeft.

    Succes, Hans

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top