Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 24

Discussie: improvisatie

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 november 2001
    Locatie
    Deinze, België
    Berichten
    1.029

    Standaard

    ik las net het interview met steve lukather op gitaarnet en ik las dat hij 99% zijn solo's improviseerde. Jullie doen dat waarschijnlijk ook, maar ik probeer het.
    hoe doe je dat eigenlijk, is dat gewoon wat noten van de toonladder spelen? of zijn dat verschillende stukjes solo's van anderen aan elkaar spelen?

  2. #2

    Standaard

    improvisatie is gewoon wat op dat moment in je op komt spelen.

    je moet dan wel weten wat je kunt spelen(dus je moet aardige kennis van muziek hebben), licks aan elkaar spelen is iets voor de slechtere spelers.

    van licks kopieren en dan aan elkaar breien wordt je echt niet beter ten eerste leer je op die manier niks je weet niet wat het inhoud enz.

    dus leer algemeen muziek theorie dan begrijp je hoe het zit kun je zelf(je eigen ding) toe gaan passen in je spel op die manier.dan zou je wel licks kunen gaan leren omdat je dan weet wat er gespeelt wordt en op jou manier toepassen.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 januari 2002
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    1.235

    Standaard

    een beetje verstand van wat scales is wel handig dat je er niet ineen s een zeer valse noot tussen gooit. Al gebeurt dit toch benden naar de dichtbijzijnde goede noot of nog een paar keer aanslaan alsof het hoort.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    24 januari 2002
    Locatie
    Lichtenvoorde, Nederland
    Berichten
    1.809

    Standaard

    Ja, zo'n valse noot ertussen, dat komt me bekend voor. Laatst waren we met zijn drieën aan het improviseren in een E D E C E D E C schema. Bas, ik arpeggio, en eentje rhytm. Maar hij met zijn slaggitaarspel raakte op dreef en verzeilde in een solo. Nou dat ging zo'n 5 minuten door en ineens - krak! klang! - valse noot. En toen was het stil in het muziek lokaal. <goh jongens, we moesten maar eens naar de, eh, les of zo? >
    :smile:

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 september 2001
    Locatie
    zwolle
    Berichten
    4.371

    Standaard

    ik speel meestal noten uit het akkoord zelf als ik improviseer... ow en de toonladder natuurlijk.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    24 januari 2002
    Locatie
    Lichtenvoorde, Nederland
    Berichten
    1.809

    Standaard

    Ja, dat doe ik ook, al ben ik nog van plan om de namen van alle frets uit mijn hoofd te gaan leren.

  7. #7
    Moderator
    Geregistreerd
    8 februari 2002
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    22.707

    Standaard

    Je kan om met improviseren te beginnen ook je licks alvast vastleggen... gewoon met een wat tabulatuurpapier voor je gaan zitten en een paar simpele, korte loopjes vastleggen.

    Deze loopjes leer je dan op allerlei plekken op de hals (ook met andere begin- en dus eindpunten in de ladder).

    Bij het soleren kan je die verschillende licks dan op verschillende manieren afwisselen.

    Na een tijdje kan je ook al vrij gemakkelijk de licks met een iets andere timing spelen... of een toontje meer of minder of zo.

    Vergeet ook niet om een lick gewoon 2 of 3 keer achter elkaar te spelen (alsof je 'm ECHT meent). Vooral als je de lick nét ietsjes anders speelt in de herhaling, kan dat al snel heel redelijk klinken.

    Na een tijdje maak je ook heel makkelijk a la minute bruggetjes tussen je licks en is je licks-database ook goed gegroeid. Dan ben je al een heel eind aan 't improviseren.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 april 2001
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    1.053

    Standaard

    Ik onthoud die scales meestal niet dus doe ik het ook voor 99 procent op gevoel denk ik. Zitten vaak wel wat missers tussen inderdaad. :sad:

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    24 januari 2002
    Locatie
    Lichtenvoorde, Nederland
    Berichten
    1.809

    Standaard

    Wa's een 'Lick'? Klinkt stom die vraag maar ik heb echt geen idee.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 september 2001
    Locatie
    zwolle
    Berichten
    4.371

    Standaard

    Nou, een lick is een riff... een brokje muziek... zeg maar als een liedje of solo een verhaal is, is een lick een zin.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top