Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 4 van 4

Discussie: feedback

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 januari 2003
    Locatie
    Amersfoort
    Berichten
    756

    Standaard feedback

    Wat gebeurt er eigenlijk bij feedback en waarom heeft een hollowbody hier eerder last van dan een solid?

    grtz Richard
    "the sun is shining, although it's raining in my heart"-E.James.
    'Na Django Reinhardt waren er geen originele gitaristen meer, slechts rammelaars'

  2. #2

    Standaard

    Feedback is de terugkoppeling van het versterkergeluid naar de gitaar, waardoor een ononderbroken toon ontstaat.
    Er zijn drie soorten.

    Bij de eerste worden door het geluid van de versterker (meestal op hoge volumes) de snaren van de gitaar in beweging gezet. Deze beweging wordt door de elementen weer omgezet in signaal en feedback is geboren. Iedere gewenste noot is op deze manier te produceren. Deze soort feedback wordt muzikaal gebruikt door veel rock- pop- en bluesgitaristen.

    De tweede soort komt voor bij (semi)akoestische gitaren en komt omdat de lucht in de kast door het versterkergeluid in beweging wordt gezet. De lage, lastig stuurbare toon die dit voortbrengt worden bij mijn weten door alle gitaristen als ongewenst beschouwd.

    De derde soort onstaat als de wikkeling van een element los zit of als het metalen kapje niet goed vastzit. De feedback die hierdoor ontstaat lijkt nog het meest op een gillend varken. Gehoorbeschadiging gegarandeerd.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 januari 2003
    Locatie
    Amersfoort
    Berichten
    756

    Standaard

    Ja, ik heb last van de 2e optie met mn Epiphone Sorento, die ik voor slide wil gebruiken.
    Zodra ik de snaren loslaat begint ie te brullen als een drachtige koe die anaal wordt genomen( niet door mij :-) )-sorry, ik ben nogal visueel ingesteld :-D.

    Snap ik het nog niet want er is op dat moment geen trilling gaande want ik laat ze heel voorzichtig los.
    Is er ook iets tegen te doen door bijvoorbeeld betere elementen oid?

    Richard
    "the sun is shining, although it's raining in my heart"-E.James.
    'Na Django Reinhardt waren er geen originele gitaristen meer, slechts rammelaars'

  4. #4

    Standaard

    Hallo Richard,

    Toch wel trilling. Op het moment dat je de snaren loslaat, hoe voorzichtig ook.
    Andere elementen helpen alleen bij de derde soort feedback ik beschreef.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top