Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 21
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 januari 2003
    Locatie
    Zwartewaal, The Netherlands
    Berichten
    3.275

    Standaard Zelfbouw: kathodeweerstanden blijven doorbranden

    Tsja, er is nog steeds geen catgorie zelfbouw en aangezien de meeste medezelfbouwers hier altijd zitten dan maar hier.

    Na een hele tijd van sleutelen vanavond mijn 100Watter weer eens onder spanning gezet om de rustromen van de eindbuizen af te stellen.
    Blijkt 1 van de kathodeweerstanden doorgebrand. Geen bijzondere dingen kunnen vinden, volgens mij nergens sluiting oid. Tijd terug dit ook al gehad, toen leek het aan een buis te liggen.
    Die zijn dus vervangen en in principe nog gloednieuw (meer gesleuteld aan dan gespeeld met de amp sindsdien).

    Wat is de meestwaarschijnlijke oorzaak hiervan? Ik heb de bewuste buis in een andere positie gedaan en dan blijft de weerstand heel...
    Het zijn 1W weerstanden, dat moet genoeg zijn, maar heeft het zin er voor de zekerheid 2W in te zetten??
    Franc.
    "I live my life like there's no tomorrow"
    www.VernetAmps.com

  2. #2
    Banned
    Geregistreerd
    25 februari 2002
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    2.257

    Standaard

    Franc,
    Als de kathode weerstand doorbrandt dan kan het aan de volgende zaken liggen:
    - Bias spanning op de grid is te hoog (positief)? Je kun deze gewoon meten zonder buis erin. Ik gebruik zelf 1/2 watt 10 ohm weestanden om de ruststroom te meten. Dus geen zwaardere gebruiken.
    - Mogelijk is de buisvoet niet helemaal goed? en krijgt de grid geen goed kontakt?
    - wat is de spanning op G2?
    Nico :-D

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 januari 2003
    Locatie
    Zwartewaal, The Netherlands
    Berichten
    3.275

    Standaard

    Hoi Nico:-D

    Het zijn bij mij 10ohm Rs van 1W (zoals de bouwtekening aangaf).
    Het kan toch geen kwaad 'te zware' weerstanden te gebruiken?

    Ik zal de spanning op G2 morgen eens meten, wat zou dat zeggen?
    Wat heeft G2 hiermee te maken? Kan er door een slecht contact op een grid zoveel stroom gaan lopen dat de k-weerstanden idd doorbranden?

    Ik baal er een beetje van, want dit moet een oorzaak hebben. Ik wil niet domweg dat weerstandje vervangen en afwachten wanneer er weer wat foutgaat.

    Ik leer wel steeds meer zo, da's dan weer het voordeel
    Franc.
    "I live my life like there's no tomorrow"
    www.VernetAmps.com

  4. #4
    Banned
    Geregistreerd
    25 februari 2002
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    2.257

    Standaard

    Franc,
    Een ding is duidelijk er loopt teveel stroom. Dit zou kunnen door dat er te weinig negatieve bias aanwezig is. G2 moet lager dan B+ liggen. Mogelijk zit er iets niet goed.
    Mee eens dat een nieuwe weerstand erin stoppen geen zin heeft. Een te zware weerstand kan tot schade in de buis leiden. In feite moet in dit geval de weerstand juist niet te groot zijn. Hierdoor klapt hij eruit als de stroom te groot zou worden.
    Ze worden ook wel een "spetterweerstanden" genoemd. HEt is net en soort zekering.
    Nico

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 januari 2003
    Locatie
    Zwartewaal, The Netherlands
    Berichten
    3.275

    Standaard

    Okee, zo kom ik ergens
    Alle G2s worden vanuit een pupnt gevoed, maar hebben elk een eigen weerstand van 150ohm. Het lijkt erop dat deze bij de bewuste buis (buis4) ook kapot is.
    Hierdoor heb je geen negatieve roosterspanning, teveel stroom van kathode naar rooster, gevolg: kapotte kathodeweerstand...

    De vraag is nu dus, waarom is deze weerstand dan weer kapot ik had hem werkend achtergelaten de laatste keer dat de amp uitging.
    Franc.
    "I live my life like there's no tomorrow"
    www.VernetAmps.com

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    9 januari 2004
    Locatie
    alkmaar
    Berichten
    831

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Franc
    Okee, zo kom ik ergens
    Alle G2s worden vanuit een pupnt gevoed, maar hebben elk een eigen weerstand van 150ohm. Het lijkt erop dat deze bij de bewuste buis (buis4) ook kapot is.
    Hierdoor heb je geen negatieve roosterspanning, teveel stroom van kathode naar rooster, gevolg: kapotte kathodeweerstand...

    De vraag is nu dus, waarom is deze weerstand dan weer kapot ik had hem werkend achtergelaten de laatste keer dat de amp uitging.
    Kijk eens goed naar hoe je je negatieve voorspanning opwekt. En kijk dan eens hoe je hoogspanning in elkaar zit.
    Het zou kunnen zijn dat je voorspanning LATER opkomt en EERDER afvalt dan die hoogspanning. In dat geval loopt er bij -aan- en/of uitzetten even een heel hoge stroom door je eindbuis.

    Normaal gesproken wordt dit probleem opgelost doordat je gloeidraden de buis op temperatuur moeten hebben gebracht voordat die iets gaat doorgeven, maar het lijkt me goed dit toch eens te checken.
    Misschien moet je bijv. je stand-by schakelaar gebruiken voor je je amp uitzet.
    JA het lijkt me dus dat je voorspanning te snel afvalt t.o.v. je hoogspanning.
    De ellende van de slechte kwaliteit duurt nog voort
    als de vreugde van de lage prijs allang vergeten is.


  7. #7
    Banned
    Geregistreerd
    21 april 2001
    Locatie
    Emmerich
    Berichten
    1.122

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Franc
    Okee, zo kom ik ergens
    Alle G2s worden vanuit een pupnt gevoed, maar hebben elk een eigen weerstand van 150ohm. Het lijkt erop dat deze bij de bewuste buis (buis4) ook kapot is.
    Hierdoor heb je geen negatieve roosterspanning, teveel stroom van kathode naar rooster, gevolg: kapotte kathodeweerstand...

    De vraag is nu dus, waarom is deze weerstand dan weer kapot ik had hem werkend achtergelaten de laatste keer dat de amp uitging.
    Kan een slecht contact in buisvoet zijn.

    Ene keer gaat het dan goed, andere keer fout. Even die buisvoet opspannen. Zoiets komt vaker voor.

    Succes
    Al

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 januari 2003
    Locatie
    Zwartewaal, The Netherlands
    Berichten
    3.275

    Standaard

    Ok,

    Nou heb ik dat hele ding zelf gebouwd, maar troubleshooten rond de buizen heb ik nog niet echt gedaan (gewoon domweg vervangen wat er kapot ging).
    Is er een manier om te controleren of een of alle poten van een buis (goed) contact maken?
    En hoe kom ik van die hoge spanning in de amp af. Ik heb al een paar keer een oplawaai gekregen en tijdens het repareren weer nieuwe sluiting veroorzaakt, omdat die elko's nog vol zaten.

    Wat is de eenvoudigste manier?
    Franc.
    "I live my life like there's no tomorrow"
    www.VernetAmps.com

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    9 januari 2004
    Locatie
    alkmaar
    Berichten
    831

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Franc
    Ok,

    Nou heb ik dat hele ding zelf gebouwd, maar troubleshooten rond de buizen heb ik nog niet echt gedaan (gewoon domweg vervangen wat er kapot ging).
    Is er een manier om te controleren of een of alle poten van een buis (goed) contact maken?
    En hoe kom ik van die hoge spanning in de amp af. Ik heb al een paar keer een oplawaai gekregen en tijdens het repareren weer nieuwe sluiting veroorzaakt, omdat die elko's nog vol zaten.

    Wat is de eenvoudigste manier?
    Als je nieuwe, goeie, schone buisvoeten hebt gebruikt lijkt mij de kans klein dat je daar een slecht kontakt hebt (niet uitgesloten).
    Als je dan alle onderdelen die defect zijn hebt vervangen kun je dus gewoon de boel aansluiten, zoals je al hebt gedaan en dan gaan meten of alle noodzakelijke spanningen aanwezig zijn.
    Meet eerst zonder buis, controleer op ALLE punten van de buisvoet of alle spanningen aanwezig en in orde zijn (schema!). Op de kathodeaansluiting meet je natuurlijk niets. Noteer alles overzichtelijk!!!
    Nou als alles klopt, de buizen erin en nogmaals meten. Wat klopt er nu niet meer? enz enz.

    Die hoogspanning kun je laten uitbloeden met een 10K 5watt weerstand op je voeding als je amp uit staat.
    De ellende van de slechte kwaliteit duurt nog voort
    als de vreugde van de lage prijs allang vergeten is.


  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 januari 2003
    Locatie
    Zwartewaal, The Netherlands
    Berichten
    3.275

    Standaard

    Nou, weerstanden vervangen, buisvoeten gecheckt en de handel met buizen gemeten. Zag er allemaal goed uit.
    Toen met buizen erin.
    In eerste instantie bleef de zekering eruit klappen. Toen powersoaker aan de uitgang gezet en nogmaals geprobeerd. Alles ziet er nu goed uit, maar mijn buisvoeten zijn gewoon de nieuwste niet meer.
    En vervangen wordt een DRAMA, want ze zitten door de printplaat heen.

    Naja, ik zie wel hoe lang ie het houdt Ik heb iig een stapel kathode en schermroosterweerstanden op voorraad genomen
    Franc.
    "I live my life like there's no tomorrow"
    www.VernetAmps.com

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top