Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 4 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 35

Discussie: domme vraag element

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 maart 2003
    Locatie
    zeeland
    Berichten
    685

    Standaard domme vraag element

    Hey ik heb een domme vraag

    maakt het uit HOE je element in je gitaar zit? Dus als je het element 180 graden draait, dat de plek voor de dikke E snaar dus op de plek van de dunne e snaar komt... ?????

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 oktober 2002
    Locatie
    Enschede
    Berichten
    20.789

    Standaard

    het zal vast wel IETS verschil maken, maar zodanig weinig dat je het zelf waarschijnlijk nauwelijks zult horen, laat staan de gemiddlde persoon die geniet van je gitaarspel.
    pokkel'n

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 maart 2002
    Locatie
    Maastricht
    Berichten
    864

    Standaard

    op zich niet zo'n stomme vraag

    ik denk dat t bij veel elementen niet veel zal uitmaken

    maar hoe zit t met die "staggered" elementen?
    Powered by engl

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 januari 2004
    Locatie
    Izegem
    Berichten
    431

    Standaard

    gisteren nog op de seymourduncan site geweest en je kunt elementen krijgen die anders georienteerd zijn...zal waarschijnlijk een verschil maken qua polariteit of zo
    When the road gets tough, the tough get roadies
    eet meer darm

    http://photobucket.com/albums/v112/iceddragon/
    te koop: Ibanez RG570, Marshall vs265r
    gezocht: SD Custom Custom brug (ev. ruilen tg. Duncan Distortion)

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 maart 2003
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    1.371

    Standaard

    Ik zal mijn voorgangers moeten teleurstellen wanneer ik zeg dat het vaak wel uitmaakt. Een voorbeeldje, ik ga binnenkort een Screamin' Demon van SD halen om in de halspositie te stoppen. Nou hoorde ik dat ik hem zodanig moest plaatsen dat de ene zijde naast halskant toewees. Dit was erg belangrijk, omdat het element anders helemaal van karakter zou veranderen (van glassy, naar warm). Nou is dit niet vaak het geval met een element dat dezelfde polepieces (12 adjustable bijvoorbeeld) heeft, en op dezelfde hoogte heeft staan, maar met elementen zoals de Tone Zone, JB etc. kan het van veel tot iets minder verschil uitmaken. Seymour Duncan bijv. maakt niet zomaar reversed zebra's, je zou het element anders toch om kunnen draaien volgens die redenering. Het maakt ook erg vaak uit of er aandacht aan de symmetrie van het element is besteed.

    Let wel op dat het symmetrisch gewikkelde elementen met dezelfde polepieces zowel te verwaarlozen is.
    '98 CS Jackson KE2 USA
    '87 Gibson Flying V Designer
    Fender Stratocaster

    VHT Ultralead
    Marshall 2x12 vintage
    Bogner 1x12 Shiva cab; Classic Lead 80

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 maart 2003
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    1.371

    Standaard

    Ik zal mijn voorgangers moeten teleurstellen wanneer ik zeg dat het vaak wel uitmaakt. Een voorbeeldje, ik ga binnenkort een Screamin' Demon van SD halen om in de halspositie te stoppen. Nou hoorde ik dat ik hem zodanig moest plaatsen dat de ene zijde naast halskant toewees. Dit was erg belangrijk, omdat het element anders helemaal van karakter zou veranderen (van glassy, naar warm). Nou is dit niet vaak het geval met een element dat dezelfde polepieces (12 adjustable bijvoorbeeld) heeft, en op dezelfde hoogte heeft staan, maar met elementen zoals de Tone Zone, JB etc. kan het van veel tot iets minder verschil uitmaken. Seymour Duncan bijv. maakt niet zomaar reversed zebra's, je zou het element anders toch om kunnen draaien volgens die redenering. Het maakt ook erg vaak uit of er aandacht aan de symmetrie van het element is besteed.

    Let wel op dat het symmetrisch gewikkelde elementen met dezelfde polepieces vrijwel te verwaarlozen is.
    '98 CS Jackson KE2 USA
    '87 Gibson Flying V Designer
    Fender Stratocaster

    VHT Ultralead
    Marshall 2x12 vintage
    Bogner 1x12 Shiva cab; Classic Lead 80

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 oktober 2002
    Locatie
    Enschede
    Berichten
    20.789

    Standaard

    in het geval van neera maakt het wel uit, er zijn assymetrisch gewonden humbuckers, maar dat gaat dus niet op voor single coils.
    pokkel'n

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 maart 2003
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    1.371

    Standaard

    Het gaat idd niet op voor single coils, tenzij je het hebt over de meeste hum-sized single coils, dan geldt weer dezelfde humbucker regel. Het is overigens echt geen domme vraag, ik heb dit soort vragen ook moeten stellen toen ik me in elementen ging verdiepen :wink:
    '98 CS Jackson KE2 USA
    '87 Gibson Flying V Designer
    Fender Stratocaster

    VHT Ultralead
    Marshall 2x12 vintage
    Bogner 1x12 Shiva cab; Classic Lead 80

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 juli 2003
    Locatie
    Spijkenisse
    Berichten
    1.366

    Standaard

    Het maakt weinig uit bij gebruik van 1 element. Ga je er 2 tegelijk gebruiken,maakt het met name bij single coils veel uit.De nieuwe stratocasters hebben een midden element dat reverse wound is[zelfde effekt als 180 graden draaien]waardoor er minder stoorsignalen optreden bij de 2 tussen standen er gaat echter iets van het typische fender karakter verloren.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 maart 2003
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    1.371

    Standaard

    Oh? Het maakt wel degelijk uit ook al is het maar één element. Dat is net zoiets als zeggen dat het niet uitmaakt of je een halselement in de brugpositie stopt. Ik snap je beredenering van reverse wound niet, wat jij zegt is dat als je een element 180 graden draait, het ook minder stoorsignalen bevat? Dat heb ik toch wat nieuws voor je want dat zou een beetje vreemd zijn wanneer dat het geval was, de polepieces staan namelijk nog steeds op dezelfde hoogte (tenzij je die veranderd) en elementen zijn standaard single coils op dezelfde manier gewikkeld.

    Ik bedoel hier nix kwaads mee, het klopt alleen niet helemaal wat je beweert.
    '98 CS Jackson KE2 USA
    '87 Gibson Flying V Designer
    Fender Stratocaster

    VHT Ultralead
    Marshall 2x12 vintage
    Bogner 1x12 Shiva cab; Classic Lead 80

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top