Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 28
  1. #1

    Standaard C17 en C18 in Marshall plexi 59

    Hoe zit dat met het verwijderen van die C17 en C18 dingen in een 1959Ri plexi?

    Het zou het geluid beter moeten maken hoor ik over al.
    Hoe zien die dingen eruit, waar zitten ze, kan ik die dingen er zelf uit slopen en waarom moeten ze eruit?
    Ik kan me niet voorstellen dat Marshall deze truc zelf ook niet weet en dat ze er in zitten voor een reden.
    Nu ben ik absoluut leek op electronica gebied dus tips en onderricht is welkom.

    houdoe

    Peter

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 februari 2003
    Locatie
    Meppel
    Berichten
    871

    Standaard

    Wat vind je mis met hoe hij nu klinkt en hoe zou je graag willen dat hij gaat klinken ?


    Er zijn veel dingen die Marshall niet doet die het geluid écht drastisch zouden verbeteren.

    Je 'plexi' klinkt nu eigenlijk meer als een 'metalface' uit de jaren '70: erg helder. Ik dacht dat deze cap-mod ervoor zorgde dat je plexi meer als een plexi zou gaan klinken. (Wat ziet die zin er raar uit .. )

    Een ander bekend foefje is een puik set buizen. Zitten de buizen erin waarmee hij uit de fabriek is gekomen ? Dan klinkt hij nog niet optimaal. Het zal echt een wereld van verschil maken en dat kun je misschien beter eerst proberen voordat je in de electronica gaat hakken.


    Maar als je écht het plexi geluid uit je r-i wilt, er zijn zat r-i eigenaren die de printplaat eruit hebben gehaald en deze hebben vervangen door een een turretboard met NOS onderdelen.
    De trafo's zijn daarna soms ook nog vervangen door types die meer op het origineel lijken en beter klinken.

    Dus eigenlijk hebben ze een plexi-kloon gemaakt op het chasis en in de behuizing van een re-issue. En reken maar dat die de re-issue uit de fabriek mijlenver achter zich laat !

    Ik zie je nu alweer denken: "Puik plan ! Waarom doet Marshall dat niet zelf ?" Tjsa .. deze onderdelen zijn een stuk duurder en in een turretboard gaat meer tijd zitten dan in een machine aanzetten om die enige honderden printplaatjes per dag te laten poepen.
    de Pulmeester heeft gesproken ..

  3. #3

    Standaard

    Wat vind je mis met hoe hij nu klinkt en hoe zou je graag willen dat hij gaat klinken ?
    Nou, hij klinkt wel okee als ik een tijd bezig ben dat is het niet, maar het mag wat opener en dieper.
    Ik vind hem iets te flets klinken naar mijn smaak, ik wil zo,n deken over me heen en geen laken snap je?


    Een ander bekend foefje is een puik set buizen. Zitten de buizen erin waarmee hij uit de fabriek is gekomen ?
    .

    Yep dat is dus wel het geval, misschien dat ik inderdaad eerst hier maar eens mee aan de slag moet.
    Maar dan krijg je gelijk de volgende vraag, welke? En dat geldt dus gelijk voor voor en eind buiskes.


    Maar als je écht het plexi geluid uit je r-i wilt, er zijn zat r-i eigenaren die de printplaat eruit hebben gehaald en deze hebben vervangen door een een turretboard met NOS onderdelen.
    De trafo's zijn daarna soms ook nog vervangen door types die meer op het origineel lijken en beter klinken.

    Daar begin ik niet aan, heeft niets meer met de oorspronkelijke versterker te maken. Kan je net zo goed gelijk een custom build amp bestellen.


    Met de juiste pedaaltjes ervoor kom ik al een eind maar ik zal me inderdaad eerst eens in die buiskes verdiepen.

    Houdoe en bedankt...

    Peter

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 februari 2003
    Locatie
    Meppel
    Berichten
    871

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door peveo
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door V!N
    Maar als je écht het plexi geluid uit je r-i wilt, er zijn zat r-i eigenaren die de printplaat eruit hebben gehaald en deze hebben vervangen door een een turretboard met NOS onderdelen.
    De trafo's zijn daarna soms ook nog vervangen door types die meer op het origineel lijken en beter klinken.

    Daar begin ik niet aan, heeft niets meer met de oorspronkelijke versterker te maken. Kan je net zo goed gelijk een custom build amp bestellen.
    Integendeel ! Pas DAN klinkt je re-issue van een versterker uit het einde van de jaren '60 zoals de verstkerker uit het einde van de jaren '60.

    Zoals hij nu klinkt heeft hij stukken minder met een 1959 te maken.

    Maar het zijn ingrijpende mods die niet voor iedereen zijn weggelegd. Als je niet zo'n toonmonster bent, ben je met een puik set buizen vast al enorm blij en heb je misschien niet eens meer de cap-mod nodig.



    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door peveo
    Met de juiste pedaaltjes ervoor kom ik al een eind maar ik zal me inderdaad eerst eens in die buiskes verdiepen.
    Oh jee .. ik hoop dat je hiermee een treble-booster of iets dergelijks bedoelt en niet dat je je Marshall wilt gebruiken om met een boss multi effect te scheuren (om maar eens iets te noemen) ?

    Wat buizen betreft kun je niet beter krijgen dan NOS, vooral niet voor een versterker als deze. 't Zal even in de buidel tasten worden, maar het zal de beste investering in deze versterker zijn die je op dit moment kunt maken.

    groets,

    V!N
    de Pulmeester heeft gesproken ..

  5. #5

    Standaard

    Oh jee .. ik hoop dat je hiermee een treble-booster of iets dergelijks bedoelt en niet dat je je Marshall wilt gebruiken om met een boss multi effect te scheuren (om maar eens iets te noemen) ?

    Uhhhh,.... nou met een Fulldrive II, een Foxrox Captain Coconut 2 lukt het best hoor. En nu heeft Foxrox iets heeeeeeel moois gemaakt in de vorm van de ZIM.
    Die ZIM belooft heel veel moois en ik denk dat ik die ook maar eens (ooit) los laat op die amp van me.

    Het is trouwens niet de bedoeling om mijn amp te laten klinken precies als een 60,r jaren bak , dat vind ik onzin. Die tijd is voorbij en wat rest zijn de mooie muziek uit die tijd. Ik probeer de amp meer te benaderen als een Marshall type op zich zelf.
    Dat lijkt mij verstandiger als te a/b en met oude versterkers ne daarnaast is het belangrijkste om "mijn"eigen sound er uit te halen.

    Houdoe

    Peter

  6. #6
    Banned
    Geregistreerd
    21 april 2001
    Locatie
    Emmerich
    Berichten
    1.122

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door peveo
    Het is trouwens niet de bedoeling om mijn amp te laten klinken precies als een 60,r jaren bak , dat vind ik onzin. Die tijd is voorbij en wat rest zijn de mooie muziek uit die tijd.
    Goede sound is tijdloos, niet dan?

    Al

  7. #7

    Standaard

    mooi gezegd Al

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 januari 2002
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    8.083

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Al
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door peveo
    Het is trouwens niet de bedoeling om mijn amp te laten klinken precies als een 60,r jaren bak , dat vind ik onzin. Die tijd is voorbij en wat rest zijn de mooie muziek uit die tijd.
    Goede sound is tijdloos, niet dan?

    Al
    Juistem!

    En daarbij snap ik niet waarom je dan een plexi koopt. Dat is toch wel zo'n beetje de meest klassieke amp aller tijden.

    Om terug te komen op die C17 en C18 'dingen'. Dat zijn de bright caps. Die zorgen voor het schrille hoog. Verwijderen haalt dat hoog weg en zo krijgt ie een meer jaren 60 karakter.

  9. #9

    Standaard

    En daarbij snap ik niet waarom je dan een plexi koopt. Dat is toch wel zo'n beetje de meest klassieke amp aller tijden..
    ook mooi gezegd Sash

    Om terug te komen op die C17 en C18 'dingen'. Dat zijn de bright caps. Die zorgen voor het schrille hoog. Verwijderen haalt dat hoog weg en zo krijgt ie een meer jaren 60 karakter.
    idd, vooral als je graag met eindtrapoversturing speelt is dit een fijne mod.

  10. #10

    Standaard

    En daarbij snap ik niet waarom je dan een plexi koopt. Dat is toch wel zo'n beetje de meest klassieke amp aller tijden.

    Sash, misschien dat ik me niet goed heb verklaard maar ik probeer het bij deze.

    Ik heb voor een Plexi gekozen omdat ik na omzwervingen van JCM900 , TSL100 terecht kwam bij een Bluesbreaker RI.
    Ik wou meer en meer puur geluid en de echo,s van mijn jeugd muziek klonken door mijn kop.
    Mijn bouwjaar staat gelijk aan de SLP ( stukje bijgeloof is ook nooit weg..) en ik wou toch een sound die mijn oude helden benaderde ( Free, Ten Years After, Zep, Hendrix, Allmann Bros. etc).

    Welnu, ik twijfelde tussen een DSL en een SLP Ri maar toen ik die twee naast elkaar hoorde was ik snel overtuigd.
    Ik vond de DSL iets te veel hissen en koos voor de SLP.

    Kijk, ik ben van mening dat ik nooit moet proberen om te klinken als een van mijn helden maar wel iets kan leren van hun spel.
    Ik kan beter een goede Peter worden in mijn spel als een slechte imitator van wie dan ook.
    Een juiste keuze van amp maakt dan een wereld van verschil, als ik mijn sound er uit wil krijgen.

    Waarom de Plexi: de eenvoud, de basics, het uiterlijk, het jaartal ( 59), de sound, de sound, de sound.........eindtrap vervorming en het heelijk opcleanen als je het volume van je gitaar terug draait.

    Ik denk dat ik moeilijk meer aan een master volume amp kan wennen en echt op puur basic blijf vallen.

    Maarja leg eens uit hoe je een geluidsbeleving onder woorden moet brengen, ik weet het niet.
    Ik kan natuurlijk heel lyrisch worden over vioolachtige warme dekens die over mij heen komen om daarna over tegaan in twinkelende watervalletjes van heldere sterretjes die allemaal door mijn strat en mijn plexi worden voortgebracht nadat mijn zieleroerselen uit mijn vingers gevloeid zijn ,maar....... tsja het blijft persoonlijk.


    Wat een fijn instrument toch ,


    Peter,

    Well my mind is going trough them changes........

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top