Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 25
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 september 2002
    Locatie
    Alkmaar
    Berichten
    12.302

    Standaard analoge EQ, of digitale EQ ?

    ik wil een Equalizer voor in mijn rack. ik zat te denken aan bijvoord de behringer Ultra-Graph Pro GEQ3102 of aan de Phonic A6600.
    dit lijken me wel fijne EQtjes, en goed uitgebreid en niet te duur.

    maar ik zit nu ook te denken aan de Behrginer ultra curve. dat is dat digitale ding. die heeft nog meer opties, ook parametrische eq, en meer shit enzo.

    wat zou nou beter zijn om te nemen ?

    die digitale kan meer, maar iets zegt mij ook dat analoog beter is bij een Equalizer

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 november 2002
    Locatie
    moppelt
    Berichten
    1.822

    Standaard

    Geen EQ is het beste, sorry hoor maar als het zonder EQ niet klinkt dan klinkt ook niet met een EQ .

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 december 2001
    Locatie
    Gendt (gld)
    Berichten
    1.508

    Standaard

    Agree. Zonde geld zo'n ding in je rack.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 september 2002
    Locatie
    Alkmaar
    Berichten
    12.302

    Standaard

    aha. ok, ik heb het er met nocki over. ik krijg inderdaad de indruk dat een EQ niet nodig is.,.........

    dus dan maar niet

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 augustus 2001
    Locatie
    Twente
    Berichten
    2.054

    Standaard

    Een goeie setup is GEEN EQ. nodig!!!

  6. #6

    Standaard

    Ik heb totaal geen probleem met EQ's in een rack. Gitaarsound heeft niets met puurheid te maken van een signaal het is een en al vervorming, oversturing, compressie, filtering, etc. Voor de meeste mensen is de standaard EQ voldoende, maar er zijn er genoeg die graag een EQ gebruiken om kleine aanpassingen te maken. En dan nog dat geneuzel, dat je vaak ziet, over dat actieve EQ's niet goed kunnen klinken: een CAE 3+ en menig Boogie hebben allemaal (gedeeltelijke) actieve EQ en die klinken toch behoorlijk vet.

    Dus een beetje bij EQ'en, waarom niet. Als je graag een klein dipje op 5k wilt... waarom niet. Maar.... een slechte EQ is niet neutraal en doet meer met je geluid dan wat jij met de schuifjes kunt oplossen/recht zetten. Daarom zou ik alleen voor een goede EQ kiezen en zeker geen "goedkope" digitale EQ die je signaal door een AD/DA conversie haalt. Dus ik zou niet voor de Behringers of Phonics gaan.

    Maar misschien wel een vele belangrijkere vraag: wat wil je eigelijk doen met de EQ?

    Maarten

  7. #7

    Standaard

    Ik heb totaal geen probleem met EQ's in een rack. Gitaarsound heeft niets met puurheid te maken van een signaal het is een en al vervorming, oversturing, compressie, filtering, etc. Voor de meeste mensen is de standaard EQ voldoende, maar er zijn er genoeg die graag een EQ gebruiken om kleine aanpassingen te maken. En dan nog dat geneuzel, dat je vaak ziet, over dat actieve EQ's niet goed kunnen klinken: een CAE 3+ en menig Boogie hebben allemaal (gedeeltelijke) actieve EQ en die klinken toch behoorlijk vet.

    Dus een beetje bij EQ'en, waarom niet. Als je graag een klein dipje op 5k wilt... waarom niet. Maar.... een slechte EQ is niet neutraal en doet meer met je geluid dan wat jij met de schuifjes kunt oplossen/recht zetten. Daarom zou ik alleen voor een goede EQ kiezen en zeker geen "goedkope" digitale EQ die je signaal door een AD/DA conversie haalt. Dus ik zou niet voor de Behringers of Phonics gaan.

    Maar misschien wel een vele belangrijkere vraag: wat wil je eigelijk doen met de EQ?

    Maarten

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 augustus 2001
    Locatie
    Twente
    Berichten
    2.054

    Standaard

    De CAE3+ heeft o.a. een EQ. om te compenseren of dat kleine beetje extra te geven omdat men verschillende eindtrappen gebruikt bij de CAE3+ (zoals bij ieder ander rackapparatuur weten de bouwers niet wat de eindgebruiker er aan en erachter hangt).

    Dat miste de Soldano X88 en die heeft de CAE+ wel.
    Als je een VHT 2150 achter je CAE3+ hangt ben je die EQ. volgens mij niet nodig.

    Heb jarenlang een Boogie Mk3. gehad. Leuk hoor zo'n EQ.
    Het enige dat gaaf was (en wat veel mede MK3. gebruikers ervaren) is de EQ. in een V-curve, dan had je een lekkere metal sound.

    En zet je de EQ. dan weer uit, dan klinkt het nergens meer naar!!!

    Dus less is more!!!

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rectifier
    En zet je de EQ. dan weer uit, dan klinkt het nergens meer naar!!!

    Dus less is more!!!
    Spreek je jezelf hier niet tegen. Of bedoel je less mid=more?

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 augustus 2001
    Locatie
    Twente
    Berichten
    2.054

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tubefreak
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rectifier
    En zet je de EQ. dan weer uit, dan klinkt het nergens meer naar!!!

    Dus less is more!!!
    Spreek je jezelf hier niet tegen. Of bedoel je less mid=more?
    Als je dat in deze context zet wel ja, maar niet als je mijn hele reply leest.

    De mk.3 heeft 3 kanalen maar 2 bruikbare kanalen. Met de EQ. kun je dat een beetje compenseren MAARRRRR daarna klinkt de rest niet meer. En met de EQ. op een V-curve val je live ook helemaal in het niet.

    Maar goed als Skabouter een EQ. wil gebruiken ter opvulling van z'n rack is mij dat prima.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top