Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 22
  1. #1
    Member
    Geregistreerd
    23 januari 2004
    Locatie
    vijlen
    Berichten
    66

    Standaard een paar vraagjes...?

    Beste mensen

    Ik heb mijn oude snaren van mijn bas afgehaald, want ik moet nieuwe. Nu wou ik mijn bas ook eens goed poetsen. wij hebben thuis zo'n auto polish, kun je dat ook voor je bas gebruiken?? En zou het ook beter zijn als je ik mijn toetsen poets? zoja met wat dat dan?

    Alvast bedankt

    Greetz Darell
    Anti-Flag > R E S I S T A N C E ! !

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 januari 2002
    Locatie
    Edinburgh
    Berichten
    508

    Standaard

    Ik zou nog eerder mijn tanden er mee poetsen!
    Life is a trip when you're a psycho in love!

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 oktober 2001
    Locatie
    Kaatsheuvel
    Berichten
    2.524

    Standaard

    als ik het goed zag op de site van je band, heb jij een geverfde Stagg, en mijns inziens kan je geverfde bassen (/gitaren) gewoon met een beetje vochtig doekje zweetvlekvrij maken en dan nawrijven met een droge handdoek. Je toets kun je beter met speciaal daarvoor geschikte fretboardolie behandelen, maar daar weet de rest waarschijnlijk meer over, want ik ben niet zo van de schoonmaak (ik poets m'n gitaren alleen als ik ze wil verkopen :lol: )

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 september 2003
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    2.423

    Standaard Re: een paar vraagjes...?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door -No Acces-
    Beste mensen

    Ik heb mijn oude snaren van mijn bas afgehaald, want ik moet nieuwe. Nu wou ik mijn bas ook eens goed poetsen. wij hebben thuis zo'n auto polish, kun je dat ook voor je bas gebruiken?? En zou het ook beter zijn als je ik mijn toetsen poets? zoja met wat dat dan?

    Alvast bedankt

    Greetz Darell
    het is ook niet heel goed voor je bas als je je al je snaren er in 1 keer afhaalt dan valt alle druk van de hals er af en kan ie verkerd gaan staan en als je ze er dan weer op zet kom er in 1 keer weer druk op te staan
    bla

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 januari 2004
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    1.137

    Standaard

    dan moet je die pin in je hals (slagpin of zo) aandraaien toch?

  6. #6

    Standaard Re: een paar vraagjes...?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ruk
    het is ook niet heel goed voor je bas als je je al je snaren er in 1 keer afhaalt dan valt alle druk van de hals er af en kan ie verkerd gaan staan en als je ze er dan weer op zet kom er in 1 keer weer druk op te staan
    Daar zou ik me niet zo heel veel zorgen over maken

    Gewoon de snaren eraf, lekker poetsen (gewoon met een vochtige doek, niks geen zooi erop smeren) en nieuwe snaren erop.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 september 2003
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    2.423

    Standaard Re: een paar vraagjes...?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door 16361
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ruk
    het is ook niet heel goed voor je bas als je je al je snaren er in 1 keer afhaalt dan valt alle druk van de hals er af en kan ie verkerd gaan staan en als je ze er dan weer op zet kom er in 1 keer weer druk op te staan
    Daar zou ik me niet zo heel veel zorgen over maken

    Gewoon de snaren eraf, lekker poetsen (gewoon met een vochtige doek, niks geen zooi erop smeren) en nieuwe snaren erop.
    ok

    1 keer maakt niet zoveel uit maar als je het steeds doet als je je snaren wil 'verversen' en je hals dan lekker gaat petsen dan kan het wel schadelijk zijn
    bla

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 november 2001
    Locatie
    Den Bosch
    Berichten
    1.716

    Standaard

    1) men haalt alle snaren eraf
    2) men pakke een stuk staalwol en maakt het fretboard grondig schoon
    3) men pakke een flacon citroenolie en een doekje
    4) men brengt een hoeveelheid critroenolie op het doekje en wrijft dit goed in op het fretboard
    5) Men laat de olie intrekken ( kwartiertje / 20 mins laten staan )
    6) Men herhaalt stap 4 + 5 een keer of 3.
    7) Men wrijft overtollige olie van de frets
    Men zet nieuwe snaren op de bass

    et voilla, fretboard cleaning compleet. Let op : dit geld niet voor maple fretboards.

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door AllodoX
    1) men haalt alle snaren eraf
    2) men pakke een stuk staalwol en maakt het fretboard grondig schoon
    3) men pakke een flacon citroenolie en een doekje
    4) men brengt een hoeveelheid critroenolie op het doekje en wrijft dit goed in op het fretboard
    5) Men laat de olie intrekken ( kwartiertje / 20 mins laten staan )
    6) Men herhaalt stap 4 + 5 een keer of 3.
    7) Men wrijft overtollige olie van de frets
    Men zet nieuwe snaren op de bass

    et voilla, fretboard cleaning compleet. Let op : dit geld niet voor maple fretboards.
    Welk gedeelte niet? Het snaren eraf haal gedeelte of het olie gedeelte? (Ibanez ATK met maple/maple hals.. :wink: )

  10. #10

    Standaard

    Vanaf nummer 2 niet meer, met een staalborstel op een maple toets borstelen valt niet echt aan te raden.
    Hetzelfde geldt voor alle andere gelakte toetsen (tenzij je wilt dat de lak eraf gaat).
    Zelf haal ik meestal gewoon alle snaren eraf, pak een tandenborstel en begin daarna wat te poetsen. Af en toe één of ander fretboardmiddel erop smeren et voila. Bij de jaarlijkse afstelbeurt bij de gitaarbouwer gebeurt ook nog wel het één en ander (geen idee wat eigenlijk, maar goed).

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top