Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 5 van 5
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 januari 2003
    Locatie
    Amersfoort
    Berichten
    756

    Standaard Welke houtsoorten worden gebruikt en waarom?

    Gestoken bovenblad, dikte hiervan, zangbalkjes etc.

    Een aantal dingetjes die mijn nieuwsgierigheid prikkelen.

    Grtz Richard
    "the sun is shining, although it's raining in my heart"-E.James.
    'Na Django Reinhardt waren er geen originele gitaristen meer, slechts rammelaars'

  2. #2

    Standaard

    Het bovenblad verloopt in dikte. Onder de brug is het met ongeveer 6 mm het dikst, naar de zijkanten toe wordt het dunner.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 januari 2003
    Locatie
    Amersfoort
    Berichten
    756

    Standaard

    Maakt een handgebouwde semi-acc ook gebruik van zangbalkjes of is het effect daarvan overschat en te verwaarlozen in de toonvorming?

    Richard

    Oh ja en welk type hout gebruik je en waarom verkies je dat boven een andere?
    "the sun is shining, although it's raining in my heart"-E.James.
    'Na Django Reinhardt waren er geen originele gitaristen meer, slechts rammelaars'

  4. #4

    Standaard

    Semi akoestische gitaren worden op een verschillende manieren gemaakt. Met een balk die boven- en achterblad verbindt, met zangbalken of zonder balk. Meer daarover in komende afleveringen.
    Al deze instrumenten hebben hun eigen karakter. vergelijk bijvoorbeeld het geluid van een Gibson L-5 met dat van een ES-175 of een ES-335 met een ES-125.
    Voor je vraag over de gebruikte houtsoorten verwijs ik je naar het verslag dat ik heb geschreven over het selecteren van het hout voor de archtop, elders op deze site.

  5. #5

    Standaard

    Semi akoestische gitaren worden op een verschillende manieren gemaakt. Met een balk die boven- en achterblad verbindt, met zangbalken of zonder balk. Meer daarover in komende afleveringen.
    Al deze instrumenten hebben hun eigen karakter. vergelijk bijvoorbeeld het geluid van een Gibson L-5 met dat van een ES-175 of een ES-335 met een ES-125.
    Voor je vraag over de gebruikte houtsoorten verwijs ik je naar het verslag dat ik heb geschreven over het selecteren van het hout voor de archtop, elders op deze site.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top