Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 20
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 oktober 2003
    Locatie
    Udenhout
    Berichten
    186

    Standaard waar moet ik op letten?

    Hallo,
    Ik wil een goede versterker gaan aanschaffen voor mijn gitaar. Ik wil een vintage versterker omdat ik het geluid van oude versterkers zo prachtig mooi vind. Maar ik heb op dat gebied niet veel verstand, wie kan mij vertellen waar ik op moet letten, en vanaf welke prijs ik iets fatsoenlijks heb.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 november 2002
    Locatie
    Westland
    Berichten
    672

    Standaard

    Harrie,

    Wat voor gitaar heb je, wat voor geluid zoek je in een versterker, wat zijn je gitaarhelden, wat is je budget?

    Marc

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 oktober 2003
    Locatie
    Udenhout
    Berichten
    186

    Standaard

    Ik heb een squier. Mijn gitaarhelden zijn John Frusciante, Eric Clapton, Jimi Hendrix en nog heel veel meer maar dit zijn mijn favo's. Ik heb mij laten vertellen dat een goede versterker veel belangrijker is voor een 'mooi' geluid dan een hele goede gitaar, klopt dit?
    Ik weet niet vanaf hoe duur die dingen beginnen maar ik zit te denken rond de 400-500 €.

  4. #4
    Banned
    Geregistreerd
    25 februari 2002
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    2.257

    Standaard

    Wou je het podium op of is het alleen voor thuis?
    Nico

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 juli 2003
    Locatie
    Amstelveen
    Berichten
    1.000

    Standaard

    ik vrees dat je voor 4-500 euri niet echt heel veel kan krijgen
    als ik de vintageprijzen zie beginnen die toch gauw bij 1000 (niet dat ik het eens ben met die idiote prijzen, maar die idiote gitaristen hebben het er voor over)
    kijk maar op de gitaarmarkt (vox ac30: 1100, 1250, jcm800 2210 top: 800 (en die is nog niet echt vintage en alleen maar een top), fender bassman 59 reissue: 1000)
    maar ook nieuwe buizenbakken zijn behoorlijk aan de prijs, en dan heb ik het niet alleen over topjes van dik 2000 euro. een 50watt buizencombo kost nieuw al gauw 750 euri

    kortom, als je geluk hebt vind je wat in die prijsklasse

    overigens maakt een goede gitaar nog steeds wel degelijk verschil uit
    Wat moet je toch met al die gitaren, je hebt maar 2 handen ?

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 november 2002
    Locatie
    Westland
    Berichten
    672

    Standaard

    Harry,

    Als je net zo'n versterker wilt hebben als waar Hendrix op speelde en hij moet ook 'vintage' zijn (origineel dus) ben je voor een werkend exemplaar zo'n 2500-3500 Euro kwijt (versterker + 4x12 speakerkast) en dan ziet het er allemaal nog niets eens zo mooi uit.
    De JTM45 combo's van Clapton in zijn Bluesbreakers periode moeten nog veel meer kosten. 6000-7000 Euro in werkende staat.

    Ik begrijp dat dit niet helemaal de bedoeling is...

    Als het een versterker moet worden die je alleen thuis gebruikt om lekker te spelen hoeft het vermogen niet meer dan 20 Watt RMS te zijn.
    Stelregel is wel dat je voor kwaliteit (geluidskwaliteit maar ook kwaliteit van componenten en de bouw van de versterker - je wilt tenslotte niet iedere maand bij een reparateur op de stoep staan) flink betaald.

    Ik kan je eigenlijk niet echt een versterker aanbevelen die een merk in het huidige aanbod heeft. Ik heb niet genoeg kennis van het huidige aanbod.

    Mocht je technisch (elektronisch) goed zijn onderlegt kun je overwegen om een vintage versterker aan te schaffen die bijvoorbeeld defekt is. Qua prijs zit je dan redelijk en je zou hem zelf kunnen opknappen.

    Succes met je zoektocht,
    Marc

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 januari 2002
    Berichten
    1.530

    Standaard

    Fenders (silverface, maar ook soms blackface non-reverb modellen) zijn eigenlijk de enigen van de grote merken die nog redelijk te betalen zijn. Marshall (zie Mathe hierboven) en b.v. Vox liggen veel hoger. Er zijn nog wel 'hidden treasures' dwz oude amps van goede, maar minder bekende merken die nog redelijk/goed te betalen zijn (b.v. ooude [buizen] Carlsbro's), maar dat is moeilijk zoeken.

    Ik ben zelf ook niet zo gecharmeerd van de nieuwe lijn reissue versterkers (Fender), terwijl ik begrijp van kenners dat nieuwe Marshalls en Voxen ook (stukken) minder zijn dan de oude versterkers. Tenzij het een Fender-tweed replica is van b.v. Victoria, maar dan loop het ook al snel naar een paar duizend euro.

    Ik denk dat je er het beste eerst veel over moet lezen (boeken/sites) dan krijg je een idee van wat je wilt. Mensen hier kunnen je daarna wel verder adviseren. succes

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 januari 2002
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    8.083

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door harrievandenberg
    Ik heb een squier. Mijn gitaarhelden zijn John Frusciante, Eric Clapton, Jimi Hendrix en nog heel veel meer maar dit zijn mijn favo's. Ik heb mij laten vertellen dat een goede versterker veel belangrijker is voor een 'mooi' geluid dan een hele goede gitaar, klopt dit?
    Ik weet niet vanaf hoe duur die dingen beginnen maar ik zit te denken rond de 400-500 €.
    Ieme had een Brunetti Maranello te koop staan voor 450 Euro. Niet echt een amp met een Clapton of Hendrix geluid, maar wel een buizenbak.

    Als ik jou was zou ik gewoon ff doorsparen. Een goeie buizenbak (en zeker vintage) kost veel geld.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 oktober 2003
    Locatie
    Udenhout
    Berichten
    186

    Standaard

    SPAREN DUS,
    En een moderne buizenbak? zijn die wel betaalbaar en hoe is het geluid daarmee?

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 januari 2002
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    8.083

    Standaard

    Echte goede moderne buizenbakken varieren tussen de 1000 en 4000 euro, maar die sound vind ik niet te vergelijken met vintage amps.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top