Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 4 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 33

Discussie: Marshall 2159

  1. #1

    Standaard Marshall 2159

    Al een tijdje geleden heb ik bij feedback een marshall 2159 gekocht. Ik ben er tot nu toe erg tevreden mee. M'n ouders wat minder alleen :P

    Laatste tijd interesseer ik me meer in buizentechniek en heb die marshall dus opengeschroefd om te kijken wat er nou precies aan gemodificeerd was. Ik heb er een schema van getekend (kunnen best foutjes inzitten want het is m'n eerste).

    Er blijkt dus best wel veel aan veranderd te zijn. Ik heb het schema bijgevoegd. (1,25 mb per stuk)

    Mijn schema:
    http://www.xs4all.nl/~sieraad/schemaJMP2159-a.jpg
    http://www.xs4all.nl/~sieraad/schemaJMP2159-b.jpg

    Originele schema:
    http://www.drtube.com/schematics/marshall/1959u.gif

    Er zitten nu dus 4 12ax7 buizen in, 3 preamp volume knoppen, een mastervolume, effectsloop en een switch om de bias van een 12ax7 buis te veranderen(?). De toonregeling zit ook op een andere plaats (Als ik t allemaal goed begrijp).

    Wat ik me afvraag is of het de moeite waard is om de versterker min of meer te restaureren naar de originele staat (master volume wil ik wel behouden). Zou dit het geluid ten goede komen?

    Alvast bedankt

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 november 2002
    Locatie
    Westland
    Berichten
    672

    Standaard

    Het schema wat je getekend hebt lijkt veel op een Boogie MK2 oid. Gebufferde effectlus. Voorversterkertrap ala Fender (met Marshall kantelpunten). Ziet eruit als een high-gain beestje, maar geen modern Marshall geluid. Het is in ieder geval een flinke verbouwing geweest!
    Het schakelaartje dient als boost. Door de schakelaar in te zetten (en de 15k weerstand dus te overbruggen) ontkoppel je de kathode van de triodebuis capacitief wat extra versterking oplevert voor de lage- en middenfrequenties van het geluid. De bias, wat een gelijkstroominstelling voor een buis is, wordt hierdoor niet beinvloed. Die condensator zal wel rond de 1 uF zijn.

    Een 1959 is een hele andere versterker. De opbouw is compleet anders. De toonregeling is later in het circuit geplaatst. Je hebt minder gain in de voorversterker.
    Als je hem terugbouwt naar een 1959 model zal hij ongetwijfeld anders gaan klinken. Ik zou de mastervolume achter de fasedraaier plaatsen.

    Het zou me niets verbazen als deze versterker door een bekende versterkerbouwer uit Amersfoort is verbouwd.

    Als je hem nu goed vindt klinken zou ik het lekker zo laten trouwens.

    Marc

  3. #3

    Standaard

    Dankje Marc

    Waar het schakelaartje voor dient snap ik nu. Een paar dingen snap ik nog niet. Ik weet waar een fasedraaier voor dient maar nog niet hoe het werkt. Waardoor komen de signalen uit fase? Heeft iemand daar een goed artikel over of kan iemand het misschien uitleggen?

    Ik twijfel er nog over om de versterker weer terug te verbouwen. Het lijkt me in ieder geval een leuk project en ik hoef geen dure onderdelen meer te kopen.

    Bedoel je met die bekende versterkbouwer uit Amersfoort Dolf Koch en waarom denk je dat?

    Grtz,

    Vincent

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 november 2002
    Locatie
    Westland
    Berichten
    672

    Standaard

    Vincent,

    Hier een link naar een pagina waar de fasedraaier wordt uitgelegd: http://www.aikenamps.com/LongTailPair.htm

    Als je de versterker naar originele staat wilt terugbrengen blijf je waarschijnlijk wel met één of meerdere gaten zitten (in ieder geval ééntje voor de extra ECC83). Kun je misschien een foto maken van het binnenwerk?

    De reden waarom ik denk dat hij bij Koch vandaan komt is dat ik eerder gemodificeerde Marshall's heb gezien met hetzelfde principe en die kwamen bij hem vandaan, vandaar.

    Marc

  5. #5

    Standaard

    Dankje voor de link! Het is nu een stuk duidelijker.

    De versterker staat nu op mn werk omdat ik 'm daar in de kas goed voluit kan zetten . Daar ben ik zaterdag pas weer dus dan maak ik een foto.

    Aan de bovenkant zal ik zeker een gat overhouden van die buis. Aan de achterkant zit dan dat kleine schakelaartje, twee jackplugs voor de effectsloop, mastervolume (die ik wil houden) en een toonregeling met bas, middle en trebble die niet aangesloten is. De versterker is toch verre van origineel dus met wat gaten kan ik niet zo zitten .

    De versterker is uit '77 en veel onderdelen zijn origineel; in ieder geval de blauwe daly's . Is het verstandig om wat belangrijke onderdelen te vervangen?

    Ik heb op internet gezocht naar een schema voor een mastervolume na de PI maar ik heb er een paar gevonden. Welke mod kan ik het beste toepassen?

    Alvast bedankt,

    Vincent

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 november 2002
    Locatie
    Westland
    Berichten
    672

    Standaard

    Ik vind de master waarbij je het fase- en tegenfase signaal verbindt met een 1M Ohm potmeter de beste. Deze tast het minst je geluid aan.
    De bekende variant met een stereo potmeter achter de fasedraaier vind ik niets, met name niet op lagere volumes.

    Marc

  7. #7
    Banned
    Geregistreerd
    21 april 2001
    Locatie
    Emmerich
    Berichten
    1.122

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mathe
    Ik vind de master waarbij je het fase- en tegenfase signaal verbindt met een 1M Ohm potmeter de beste. Deze tast het minst je geluid aan. Marc
    Ja.
    Is dat niet een truc van Ken Fisher?
    Ik ben nooit een produktie-amp tegengekomen die zo'n MV had.

    Al

  8. #8

    Standaard

    Dus als ik het goed begrijp bedoel je een potmeter tussen de in-fase en uit-fase uitgangen van de PI. En de potmeter zit dan na de condensatoren en voor de weerstanden naar het bias-circuit?

    En dit is een master volume met een stereo-potmeter?



    grtz,

    Vincent

  9. #9
    Banned
    Geregistreerd
    21 april 2001
    Locatie
    Emmerich
    Berichten
    1.122

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Soltari
    En dit is een master volume met een stereo-potmeter?
    Ja, ik zou van die biasfeed-resistors afblijven.
    Gewoon een lijntje van elke tak (na de koppelcondensator) naar een 1M pot.
    Je hebt de biasspanning op de pot maar dat is geen probleem.

    Al

  10. #10

    Standaard

    Is er nog een verschil tussen het geluid van de versterker als er geen MV in zou zitten en het geluid van de versterker met deze cross-line MV op 1M Ohm?

    Deze week maar veel informatie opzoeken en inwinnen en dan zaterdag na mn werk inventariseren, kijken wat het plan gaat worden en fotootje maken.

    Ik heb natuurlijk een multimeter nodig (richtprijs ongeveer 50 euro). Ik ben een beetje aan het rondkijken maar ik weet niet precies waar ik op moet letten voor gebruik met buizenversterkers. Wat voor functies moeten erop zitten?

    Alvast bedankt,

    Vincent

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top