Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 4 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 38
  1. #1

    Standaard

    jullie ooit ook zo slecht?? Ik heb nu een half jaartje een gitaar en ik heb verder geen les ofzow. Ben het wel van plan als ik wat meer tijd heb. Ik zoek nu voornamelijk tabs van o.a. millencolin, lagwagon, incubus, blink, fenix, nirvana, soad, finger 11, nufan, machine head, muse, pennywise, mad caddies, ltj, greli, the living end enz enz enz en die probeer ik dan te spelen. De intro's, solo's, interludes enz lukken nog wel aardig maar zo gauw ik die akkoorden ga proberen is de lol er snel af, want het duurt een eeuwigheid voordat ik m'n vingers op de goede plaats heb staan en als ze dan eindelijk op de goede plaats staan staan ze toch nog niet goed, want dan hoor je nog vaak 'plop' of 'ring'... Ik vraag me af hoe ik het beste kan leren m'n vingers snel te verplaatsen. Is het gewoon een kwestie van veel oefenen? Moet ik 'perse' op les? of heb ik gewoon absoluut geen talent? Verder wil ik graag nog weten hoe lang het bij jullie heeft geduurd voordat je hele liedjes kon spelen en wat waren de liedjes die je het eerst kon spelen?? thnx alvast, mocht er iemand reageren!!

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    24 januari 2002
    Locatie
    Lichtenvoorde, Nederland
    Berichten
    1.809

    Standaard

    Tja, het is hoeveel tijd je er in steekt, kunt steken en wilt steken.
    Ikzelf kon na zo'n half jaar behoorlijk mee met die unplugged sessie van Nirvana plus een hele boel andere - simpele - liedjes.
    Nu speel ik 9 maanden en in vier maanden tijd heb ik mezelf min of meer het tokkelen meester gemaakt, iets wat mij daarvoor erg dwarszat dat ik het niet kon.
    Soleren, dat kan ik niet want daar ben ik gewoonweg te traag voor. Ik denk ook niet dat ik het echt nodig heb want ik speel voornamelijk akoestisch.
    Ik vind van mezelf dat ik het in een moordtempo heb aangeleerd - zonder les-, maar als ik terugkijk op het aantal uren dat ik daarvoor gebruikt heb; nou, met die tijd zou ik ook een bijbel kunnen schrijven :smile:

    Vind het wel leuk om een gitaarleek een bar te zien neerleggen :smile: .

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 november 2001
    Locatie
    Deinze, België
    Berichten
    1.029

    Standaard

    ik speel al 6 jaar. Ik heb daarvan 3 jaar les gevolgd. in het eerste jaar leer je heel veel, maar de andere twee is het gewoon oefenen. Saai, maar nu is het wel gemakkelijk. vingers plaatsen is geen probleem. en een barré, die had ik in het derde jaar geleerd.

  4. #4

    Standaard

    Ik speel een jaartje of 8 en de keyword is practice. Vanmorgen ben ik begonnen met call of ktulu, omdat ik em echt vet vind klinken op S&M. Nu speel ik de eerste 4 minuten vloeiend en al redelijk vlot. Heb ieder uur pak weg 5m tot 15m gespeeld. Uiteindelijk lukt het wel dus. Er is nog hoop :grin: :grin: :grin:

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 november 2001
    Locatie
    Deinze, België
    Berichten
    1.029

    Standaard

    voordat ik hele nummers wou spelen sloeg ik ook de moeilijke stukken en de barre akkoorden over. zo leerde ik het ook niet, ff gewoon doorzetten en ook de moeilijke stukken proberen

  6. #6
    Junior Member
    Geregistreerd
    7 februari 2002
    Locatie
    Gent
    Berichten
    10

    Standaard

    Barre akkoorden zijn makkelijker op een smalle hals. Misschien speel jij op een klassieke gitaar? Probeer dan eens een elektrische of een folk.

    Ik heb zelf eigenlijk nooit problemen met barre's gehad, maar heb dan weer problemen met ritme en juiste intonatie. Als ik een solo speel klikt het meer als het hoop noten, dan als een melodie. Met de tijd zullen je barre-akkoorden wel strakker worden denk ik. Je handspieren moeten zich wellicht gedurende enige maanden ontwikkelen. (Hoewel ik geen problemen heb met barre's, zelfs als ik 5 jaar niet gespeeld heb.)

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 februari 2002
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    501

    Standaard

    ik speel nu 2 jaar, heb alleen nog moeite met barrees de rest gaat me vrij goed af! misschien leer je het pakken door droog te oefenen steeds 2 akkoorden afwisselen zonder ze aan te slaan!
    verder is het missschien een tip om met de nrs mee te spelen van een cd, zo kun je het juiste ritme te pakken krijgen!!
    suc6!!

  8. #8

    Standaard

    Je noemt ook niet de makkelijkste bands om na te spelen! Ten minste, als je niet geoefend bent. Het meest gebruikte akkoord is toch een powerchord, maar dat wordt door deze bands in een rap tempo over de hele hals gebruikt...oefening is het enige wat helpt.
    Je gebruikt zeker een electrische gitaar? De geluiden die je tussendoor hoort zijn het gevolg van het niet 'dempen' van de snaren die je niet speelt. Je moet -vooral bij electrisch spel- altijd de snaren die je niet gebruikt afdempen met of je vingers van je linkerhand of met je rechterhand. Als je nog niet zolang speelt dan ben je vooral gefocused of het goed pakken van akkoorden; op beide dingen letten lukt dan niet zo goed.
    Tip: hoewel het misschien minder spectaculair klinkt, probeer het eerst zonder versterking op de electrische gitaar, wanneer dat een beetje lukt plug 'm dan pas in. (Doe ik ook altijd wanneer ik een nummer leer spelen).
    Succes!

  9. #9

    Standaard

    [quote]
    Op 2002-02-10 20:12, schreef - Human:
    Ik speel een jaartje of 8 en de keyword is practice. Vanmorgen ben ik begonnen met call of ktulu, omdat ik em echt vet vind klinken op S&M. Nu speel ik de eerste 4 minuten vloeiend en al redelijk vlot.<
    Ben het er helemaal mee eens! Klinkt ook leuk op de akoestische (leuk als er iemand vraagt 'speel eens wat').
    Alleen kan ik geen goede tableture vinden van het tweede deel van het nummer (wanneer Kirk het podium op komt). Weet je waar ik dat kan vinden?

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 december 2001
    Locatie
    Het Anton Piek-achtige Waddinxveen
    Berichten
    574

    Standaard

    Blader ff de tabafdeling door en je komt geheid opsommingen van tabsites tegen. Als ik mij goed kan herinneren heb ik dat al een keer gedaan in een donkerbruin verleden :wink:

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top