Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 4 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 33
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 februari 2003
    Locatie
    Haarlem
    Berichten
    383

    Standaard afstellen moeilijker dan ik dacht........

    ik heb via de site van Tjeerd ofzo ( http://members.ams.chello.nl/goude/afstelling.htm mijn bas geprobeert af te stellen, aangezien ik, als ik iets harder speel dan normaal, een ongelooflijke ratel krijg. Deze ben ik echter nog niet kwijt, ook al heb ik de trussrod iets losser gedraait. en ook het intoneren lukt me niet, als ik het zadeltje naar voren schuift raakt ie weer ontstemt, en telkens als ik denk dat mn 12de fret zuiver gaat klinken, staat de losse snaar weer vals. ik zie er weinig heil meer in, maar ik heb weinig zin om de gitaarboer 30 euro te dokken voor afstelling en intonatie.
    volgens gerben speelt een goed afgestelde bas als een pakje boter. dat geloof ik graag, maar ik denk niet dat mijn nieuwe bas ooit goed afgesteld is, de fabrieksafstelling had een walgelijk hoge actie, die meteen naar beneden moest. ik heb er al het een en ander mee lopen kloten, maar met weinig resultaat...
    wat moet ik doen???

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 april 2003
    Locatie
    Zeist
    Berichten
    1.089

    Standaard

    Over een week je bas naar Pauls' Bassmatters brengen en een goed pakje snaren kopen. 't Afstellen doet ie dan gratis... of je moet al ver uit de buurt wonen.
    'It's the dirt that keeps the funk' - James Jamerson

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 februari 2003
    Locatie
    Haarlem
    Berichten
    383

    Standaard

    goeie snaren heb ik, en nee, ik ga niet naar nijmegen om mn bas af te laten stellen. wel cool van m dat ie dat dan gratis doet trouwens.
    ik hoopte eigenlijk op een tip ofzo, hoe jullie het vanaf het begin zouden aanpakken, en waar jullie zouden beginnen.
    welke afstanden fret-snaar hanteren jullie, welke eenheiden in mm gebruiken jullie voor een lage actie, en dat soort gedoe.
    toen ik trouwens mn trussrod een slag losser wilde draaien, zat ie eerst ongelooflijk vast, en daarna schoot opeens een kwartier op de klok naar links....grmbl.....
    iemand moet me helpen, jullie stellen toch zelf ook jullie bassen af, en intoneren m toch ook zelf??

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 augustus 2002
    Locatie
    Heeten / Enschede
    Berichten
    539

    Standaard

    Bij mij lukte het ook niet altijd hoor.. maar ik begin er steeds meer handigheid in te krijgen en het lukt me nu goed hoor.. nouja, hoogte verstellen en intoneren.. kwestie van veel geduld.. en probeer je zadels eerst eens effe op de oude plek terug te zetten (naar voor of naar achter, dus niet in hoogte).. en probeer het dan gewoon opnieuw.. vaak is het een kwestie van veel geduld en lang klooien, maar het zal steeds sneller gaan hoor.. ideaal werk voor voor de tv... dus...

    Ik heb met mijn hals (die van mijn basjes dan) nog nooit problemen gehad...

  5. #5
    Member
    Geregistreerd
    21 september 2003
    Locatie
    Mestreech
    Berichten
    90

    Standaard

    Daar zijn volgens mij wel topics voor.

    Volgorde: eerst halskromming bepalen (beetje krom, maar miniem)
    dan brugzadelhoogte zetten
    en dan intoneren.

    En tuurlijk: als je een brugzadeltje van voor naar achter schuift, of omhoog of naar beneden draait, dan verandert de stemming. Dat is heel normaal. Dus altijd eerst bijstemmen, en dan pas checken.

    1 tip: wat meestal wordt vergeten, en wat niet automatisch goed is, is de hoogte van de topkam. Als die te hoog staat, zijn de eerste paar posities te zwaar en krijg je verder op de hals de ratels er niet meer uit. ALs de topkam te laag is, krijg je hem niet afgesteld.

    Anthony Jackson heeft een andere methode: die zet de topkam iets hoger en vervolgens de hals helemaal kaarsrecht. Schijnt ook te werken.

    Maar als je er niet uitkomt: BLIJF NIET KLOTEN en sloop niks aan je bas, laat het door iemand doen die het wel kan. Als je een afstelbeurt al te duur vindt, dan dan wil je niet weten wat het kost om een hals te repareren waarvan de halspen dwars door de toets is gebarsten omdat hij te strak is aangedraaid.
    Subsidieer Laagfrequente Maastchappijverloedering!

    te koop Ellio Martina Forza 5

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 april 2003
    Locatie
    Zeist
    Berichten
    1.089

    Standaard

    Ik heb het laten doen de eerste keer bij Stand-By in Utrecht, hij was echt super goed gedaan. Vanuit daar kan ik wel wat kloten, maar om bij een poepscheve bas alles recht te doen -wat die van jou misschien ook inmiddels wel is- raak ik de weg ook kwijt.
    'It's the dirt that keeps the funk' - James Jamerson

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 juli 2003
    Locatie
    Spijkenisse
    Berichten
    1.366

    Standaard

    Check inderdaad eerst de topkam.Als je de snaren op de eerste fret induwd,moet de afstand van de snaar naar de tweede fret ongeveer gelijk zijn,met de afstand naar de eerste fret,wanneer je de snaar niet indrukt.De open snaar mag iets hoger[0,2tot0,4mm]maar zeker niet lager.Is dit O.K. stel dan de halscurve.Druk op de G snaar de eerste en de laatste fret in[leg de bas niet plat op je schoot maar houdt hem in speelstand]De snaar moet nu bij de 8ste fret ongeveer 1mm afstand hebben tot die fret en bij de andere frets minder.[heb je een capo gebruik die dan op de eerste fret].Stel dan de hoogte in.Duw bijv. de 12de fret in kijk naar de afstand tot de 13de fret[0,1tot0,2mm].Doedit bij alle snaren en ga hierna na of je geen rammeltjes hebt.Heb je een stemapparaat? zo niet leen deze en stem de snaren open .is de toon op de 12de fret hoger draai dan de zadel verder van de hals af.Lager? dichter naar de hals toe. Doe dit in kleine stapjes.Hierna kun je de 3de,5de,7de,15de etc. controleren.SIMPEL TOCH?[als je het vaker hebt gedaan]. KLeine rammeltjes zijn niet erg en 100 procent zuiver is helaas een utopie.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 februari 2003
    Locatie
    Haarlem
    Berichten
    383

    Standaard

    goed ik heb het dus volgens de bestaande theorien gedaan, echter had ik daar problemen mee, ik weet wel hoe het normaal moet.
    tis aardig dat jullie tips geven, maar daar ging het niet om.
    1. de trussrod klemde, en sloeg toen ineens een kwartier op de klok naar links. Dat is geen onoverkombaar probleem, maar ik durf er nu niet meer aan te komen. een goedkopere bas heb ik echter wel na lang sleutelen helemaal perfect weten af te stellen, maar bij deze laat ik de nek met rust, dat mag een pro gaan doen.
    2. telkens als ik bij het intoneren de 12de fret zuiver had, was de open snaar weer ontstemt. toen ging ik de open snaar stemmen, en wat natuurlijk bleek, was de 12de fret weer ontstemt. oftewel, het schoot geen reet op. de 12de fret stond telkens iets van 10kh te laag. mijn e-snaar was echter wel perfect geintoneerd (???).

    heeft iemand een oplossing voor dit laatste probleem (voor de hals ga ik langs een gitaarboer, ik oefen net zolang op budgetbassen totdat ik weet wat ik doe, maar mn main-bass moet ik gewoon NU keurig afgesteld hebben)

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 april 2002
    Locatie
    Apeldoorn
    Berichten
    429

    Standaard

    Lijkt toch wel of je hals wat getordeerd is; je weet wel wat je aan het doen bent en je krijgt de E wel goed. Toch maar eens naar de gitaarboer, lijkt me; hier kun je waarschijnlijk zelf weinig aan doen. Je moet toch gitaarbouw hebben gedaan en speciale gereedschappen hebben, om dit te kunnen oplossen. :cry:

  10. #10

    Standaard

    Je moet als je een snaar intoneerd eerst de open snaar gewoon stemmen.
    Dan kijk je of hij bij de 12e fret te hoog of te laag is.
    Dan verplaats je het zadeltje iets.
    Dan stem je de open snaar weer.
    Dan kijk je of hij bij de 12e fret te hoog of te laag is.


    Dat herhaal je totdat hij helemaal goed is.

    Succes

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top