Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 5 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 41
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 oktober 2003
    Locatie
    Dordrecht
    Berichten
    1.248

    Standaard Hoe krijg ik overdrive uit mijn Holland amp?

    Hallo,
    Ik zet mijn posting op de vintage site omdat mijn Holland Gibb Droll gebaseerd is op de Bassman en mijn vraag dus voor alle vintage supercleane amps geldt.

    Ik heb vorige week een Holland Gibb Droll gitaarcombo gekocht.
    Mike Holland in Amerika heeft de Fender Baseman als uitgangspunt genomen en daarop zijn eigen design gebaseerd.
    Handmade, point to point 100% buizen. Ook buizenreverb.
    4 x 10 speakers, waarvan er 1 door de reverb wordt gebruikt.

    De buizen die er nu in zitten, voor zover ik weet:

    Pre:
    Telefunken ECC83
    Brimar ? (12ax7 versie)
    Sovtek 12ax7

    Power:
    5881 Sovtek.

    Daarnasst noch een rectifire en reverb tube, weet niet wat, zal wel Sovtek zijn.

    Nu mijn vraag:

    De versterker klinkt super clean, heel mooi, veel dynamiek etc.
    Maaar bij normale volumes onder de pijngrens gaatie niet vervormen!!!
    Ik wil nou juist ook zo'n mooie bluesy overdrive...
    Kan ik dat bereiken door de buizen te vervangen?
    Ik heb wel zo'n pedaal erbij maar zelfs als dat off staat hoor ik een verschil met wanneer dat pedaal weg is (zou toch true bypass zijn), kan ook aan het snoer liggen. Het pedaal is de Menatone Red Snapper.

    Iemand een idee hoe ik naast dat super mooie clean ook mooie overdrive krijg?

  2. #2

    Standaard

    He Punt,

    dat is een hele mooie versterker!

    Helaas is het zo dat net als bij een oude bassman voor een mooie vervorming je het volume behoorlijk moet opendraaien. Type buizen kunnen hier wel wat invloed ophebben, maar niet veel. Je zou kunnen besluiten er een mastervolume op te laten bouwen, of bv een Koch loadboz gebruiken.

  3. #3
    Dude
    Guest

    Standaard

    of gewoon altijd op 10 spelen...... :razz:

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 december 2002
    Locatie
    Venlo
    Berichten
    2.023

    Standaard

    >Helaas is het zo dat net als bij een oude bassman voor een mooie vervorming je het volume behoorlijk moet opendraaien. Type buizen kunnen hier wel wat invloed ophebben, maar niet veel. Je zou kunnen besluiten er een mastervolume op te laten bouwen, of bv een Koch loadboz gebruiken.[/quote]

    Ik speel zelf op een ( ex Marble Roadking ) PTP, behoorlijk omgebouwde Bassman. Ik zoek ook dat typische vette, crunchy bluessoundje. Dacht ik wel dat ik daarin geslaagd was. Mijn amp vervormt al vrij snel , bewuste keuze ook. Daar staat natuurlijk als naddel tegenover wat je moet accepteren dat je niet veel headroom hebt als je GROOT moet spelen ergens. Maar dan neem ik gewoon nog wat andere amps mee :wink:
    Ik heb nog het voordeel op mijn Bassman dat er TWEE rectifier met bias-systemen inzitten > ik heb 1x 5U4 met zéér lage ( ongeveer tweed Deluxe ) spanningen en 1 x SSrectifier met hoge spanningen.

    Je kan je circuit aan ( laten ) passen dat je wat meer pre-ampvervorming erbij krijgt en ook meer eindbuizenvervorming door wat lagere spanningen. Verder ligt het aan je type speakers > ik had er in begin WeberP10Q's in, die zijn heel helder, vrij strak en breken laat op. Heb er nu EMI blue alnico in voor breakup en die typosche sound en 2 ceramische Jensen onderin voor meer midlaag-balls.
    Heb véél uitgeprobeerd qua parts en speakers in die amp.
    Werkt voor mij prima nu.
    Ìk zou never met een mastervolume op deze amp werken, en een loadbox is beslist niet nodig, mijn amp gaat niet overdreven hard meer.
    Nogmaals > is wél een bewuste keuze.
    Ik kan er in elke kroeg goed mee uit de voeten.

    JaY

  5. #5
    Banned
    Geregistreerd
    21 april 2001
    Locatie
    Emmerich
    Berichten
    1.122

    Standaard Re: Hoe krijg ik overdrive uit mijn Holland amp?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Punt
    De versterker klinkt super clean, heel mooi, veel dynamiek etc. Maaar bij normale volumes onder de pijngrens gaatie niet vervormen!!! Ik wil nou juist ook zo'n mooie bluesy overdrive...
    Kan ik dat bereiken door de buizen te vervangen?
    Ik heb wel zo'n pedaal erbij maar zelfs als dat off staat hoor ik een verschil met wanneer dat pedaal weg is (zou toch true bypass zijn), kan ook aan het snoer liggen. Het pedaal is de Menatone Red Snapper.

    Iemand een idee hoe ik naast dat super mooie clean ook mooie overdrive krijg?
    Welke speakers gebruik je?

    Al

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 december 2002
    Locatie
    Venlo
    Berichten
    2.023

    Standaard Re: Hoe krijg ik overdrive uit mijn Holland amp?

    >Ik heb wel zo'n pedaal erbij maar zelfs als dat off staat hoor ik een verschil met wanneer dat pedaal weg is (zou toch true bypass zijn), kan ook aan het snoer liggen. Het pedaal is de Menatone Red Snapper.


    vergeten in mijn reactie :
    die Snapper gebruik ik ook ( soms...) > maar heb geen verlies geconstateerd i.c.m. m'n Bassman.
    Vind het pedaal wel érg rauw ( niet schril of zo, maar brutaal ) qua sound > kan zijn door de Bassman's sound. Een SuperReverb is wat verfijnder, klinkt zo'n pedaal ook wat anders.

    JaY

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 oktober 2003
    Locatie
    Dordrecht
    Berichten
    1.248

    Standaard

    @ Al, er zitten Eminence Legend (Alnico) speakers in.

    @Mr.Jay, ik heb nu eenmaal die Holland....Suggesties ?

    Ik wil de amp niet onherstelbaar laten aanpassen omdat het toch een soort collecters item is.

  8. #8

    Standaard

    Punt,

    ik kan me voorstellen dat je niet zo´n behoorlijk dure Holland koopt om hem volledig te verbouwen, dat is eerder leuk voor een tweedehands fendertje. Als je ook dat mooie clean wilt behouden denk ik dat je toch met pedaaltjes aan de slag moet. Je hebt in ieder geval al een erg goede aan die Red Snapper

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 december 2002
    Locatie
    Venlo
    Berichten
    2.023

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Punt
    @ Al, er zitten Eminence Legend (Alnico) speakers in.

    @Mr.Jay, ik heb nu eenmaal die Holland....Suggesties ?
    Ik wil de amp niet onherstelbaar laten aanpassen omdat het toch een soort collecters item is.
    Nu al......?????
    Alles wat aangepast kan worden kan ook weer teruggebouwd worden > is niet onherstelbaar !..alleen dubbel werk dan.
    Ik ken die speakers niet verder , wete niet of ze hetzelfde reageren als mijn blauwe EMI's.
    Vlg. mij zit er een GZ34 rectifier in die Holland, je zou een 5U4 kunnen nemen voor wat spanningsverlaging. Wel de eindbuizen opnieuw biassen. je krijgt wat meer sag daardoor en misschien iets minder headroom. Maar méérn invloed op je sound te krijgen door andere tuning van je amp zul je toch in het circuit moeten duiken.
    Weet ook niet wat voor OT meneer Holland gebruikt.
    Misschien weet AL hier meer over, die heeft vaker HOLLAND amps gezien.

    Ik weet wel inmiddels dat veel mensen zich verkijken aan het feit dat wanneer een amp "op een Bassman gebaseerd" is, menen een bepaalde sound eruit te horen, en dit vaak niet het geval is.

    Ik heb in mijn Bassman vele ouwe parts ( caps/pots/buizen e.d. ) zitten, zéker weten dat dit bij Holland niet het geval is.

    Ook dát maakt veel uit.

    JaY

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 oktober 2003
    Locatie
    Dordrecht
    Berichten
    1.248

    Standaard

    Kan zo'n Koch Loadbox waarover The Thumb spreekt ook voor zo'n combo ghebruikt worden?
    Sorry hoor voor mijn onnozele vragen, maar ben nieuw in buizenland

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top