Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 16
  1. #1

    Standaard Poll: Zelfstudie of les?

    Ik heb niets te doen dus even een opiniepeiling,

    Wat is naar jullie mening beter zelfstudie of les?
    Noem ook even wat voor en nadelen ofzo.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2003
    Locatie
    Oudshoorn ZH
    Berichten
    1.099

    Standaard

    Ik ben zelf een zelfstudeerder, en het grote voordeel voor mij is dat ik precies dat doe wat ik wil doen, en geen rekening hoef te houden met een ander qua tijdstip etc. Geen lesgeld, en dus ook geen enkele reden om bij 'geen zin' de gitaar niet gewoon een tijdje te laten staan.

    Ongetwijfeld is een nadeel dat je jezelf dingen technisch verkeerd of minder handig aanleert, het tempo van vooruitgang een stuk lager is en je erg in je eigen (muziek)stijl blijft hangen.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 februari 2002
    Locatie
    Snits
    Berichten
    4.425

    Standaard

    Les:

    Voordelen:

    - Efficienter leren van gitaarspelen
    - Iemand die je precies kan vertellen wat je sterke kanten zijn, en hoe je het beste kan doorontwikkelen

    Nadelen:

    - Het kost geld
    - Er word een manier van spelen bijgebracht

    Zelfstudie

    Voordelen:

    - Vrijheid in hoe je wil spelen
    - Studeren op je eigen tempo
    - Leren wanneer het je uitkomt

    Nadelen:

    - Doorgaans niemand die je waar nodig op het goede pad zet
    - Je kan je foute manieren aanleren, hoewel er geen goed en fout mogelijk is in de muziek, kan een verkeerde houding tot lichamelijke klachten leiden....

    Mijn advies:

    Neem les om je de basis bij te brengen, en ga daarna zelf aankloten, kom je er niet meer uit, vraag een leraar om raad.
    Vroeger was alles beter!
    --
    Te koop:
    Marshall Valvestate 100 Watt Head

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 juni 2003
    Locatie
    Sittard
    Berichten
    508

    Standaard

    Ik denk: het hangt helemaal van de manier af waarop je het snelste bij-leert en ook: welke "ingang" je zoekt om snel "bruikbaar" te zijn in je favoriete muziek-genre.

    Sommige leraren kunnen dit peilen bij een leerling en "voederen" hem dan gericht; maar veel opleidingen werken volgens "beproefde" patronen/ boeken waardoor echt-wel-muzikale beginners niet zelden moedeloos worden en afhaken.

    Zowel geleide studie als zelf-studie leveren vaak goede muzikanten op.
    Als het regent in Limburg, kan het op Aarde best mooi weer zijn.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 juni 2003
    Locatie
    amstelveen
    Berichten
    646

    Standaard

    ik denk: tis geheel afhankelijk vd leraar dan wel het boek.
    en het is op zich wel makkelijker om van boek dan van leraar te wisselen.

    ook hangt het natuurlijk van het persoon af: hoeveel zelfdidipline je hebt en in hoeverre je openstaat (voor kritiek).
    weinig van t 1e: leraar
    het 2e zouden zowel leerlingen als zelfsudeerders moeten zijn, maar de zelfstudeerders op zich wel wat meer.
    Je onderschrift is te lang Je onderschrift is te lang Je onderschrift is te lang Je onderschrift is te lang
    www.DeGroteMutzzz.tk

  6. #6

    Standaard

    Voor een basis in de theorie van muziek (die over het algemeen saai is om te leren, en die daardoor waarschijnlijk snel aan de kant geschoven wordt) vind ik het wel verstandig om les te nemen. En het leren gitaar spelen... Ik heb geen les nodig, maar ik heb ook geen ambities om een gitaarvirtuoos te worden. Ik had er wel al 6 jaar keyboardles op zitten toen ik gitaar ging spelen, en ik heb nog steeds les in muziekproductie en keys.
    Gear: 357 toetsen, 35 snaren
    Mijn soloproject:Returning Dream op last.fm Returning Dream Myspace
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door vulvasonic
    ¡doʞ u,z do p1ǝɹǝʍ ǝp sı ʇǝɥ
    Te koop: H&K Attax 100 3 kanaals versterker, incl. footswitch

  7. #7
    Ontoerekeningsvatbaar
    Geregistreerd
    18 augustus 2003
    Locatie
    Utrechtse Heuvelrug
    Berichten
    5.257

    Standaard

    Koop eerst een knakengitaar met de actie van een eiersnijder om krachtige handen en eelt te kweken.
    Ga daarna naar FBK voor een goedkope squier en neem na een paar weken klooien les.
    Als je goed kan spelen koop dan een topgitaar en klooi lekker zelf verder!
    "Hij die werkt met zijn handen is een arbeider.
    Hij die werkt met zijn handen en hoofd is een ambachtsman.
    Hij die werkt met zijn handen, hoofd en hart is een kunstenaar."

    Franciscus van Assisi
    Het boek "Making Masonite Guitars"
    Blog --> "The Dutch Luthier"

    www.javaca.eu


  8. #8

    Standaard

    Dat laatste ben ik al aan het doen
    Alleen heb ik de eerste stap overgeslagen

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 september 2001
    Locatie
    zwolle
    Berichten
    4.371

    Standaard

    Ik ben voor zelfstudie.
    Zeker als je echt gemotiveerd bent kun je met zelfstudie een hele goede gitarist worden met een heel eigen stijl, als je het goed aanpakt.
    Zelfstudie kan trouwens ook geld kosten, want als er iets goed is voor zelfstudie zijn het wel de bladen Total Guitar en Guitar techniques.
    Total guitar is zeer functioneel. zeker op het punt van mentaliteit (weinig stijlpurisme, basiskennis toonladders etc.)
    Guitar Techniques is weer heel vormend in Improvisatie vermogen en techniek.

    Lange noten duren minder kort

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 augustus 2001
    Locatie
    Zoetermeer
    Berichten
    2.599

    Standaard

    Ik ben een echte zelfstudent, veel boeken etc. veel studie, maar de beste combinatie is zelfstudie met begeleiding van een "leraar"
    je weet zelf wat je wil en het is mooi als je een leraar vindt die daar bij aansluit, zo eens in de vier weken les is dan voldoende, niet om te vertellen wat je moet oefenen want dat weet je zelf wel maar om je van tips van profs te voorzien zodat je niet nodeloos een jaar doet over iets waar je met wat tips na een maand klaar mee bent.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top