Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 22
  1. #1

    Standaard

    Wat denken jullie...Is lessen volgen en de muziektheorie beheersen noodzakelijk om een goede gitarist te worden ? Ik vraag me dit vaak af, ik denk zelf dat het niet noodzakelijk is en er zijn ook zat goede gitaristen die niet eens een noot kunnen lezen.

    Dus mijn stelling: Lessen, muziektheorie e.d. zijn NIET noodzakelijk om een fatsoenlijke\goede gitarist te worden.

    Graag jullie meningen...

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 april 2001
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    1.053

    Standaard

    Nee niet noodzakelijk. Ik kan het niet beargumenteren want ik zou vast een betere gitarist geweest zijn als ik wel lessen had gevolgd.
    Alleen ben ik van mening dat studie in het algemeen de creativiteit doodt.
    Als iemand jou een theorie voorschotelt zal je minder geneigd zijn naar iets te zoeken. En dus ook geen alternatieven tegenkomen.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 januari 2002
    Locatie
    Thuis
    Berichten
    2.341

    Standaard

    Ik wou dat ik kon muziek kon lezen, dan was ik nu een stuk verder.
    Ik voel me een soort muziek analfabeet.
    Er zijn ook muzikanten die alleen maar lezen zonder iets uit hun hoofd te spelen. Da's dus ook niks.
    Een goed voorbeeld is Brian Setzer. Die heeft een goede basis en kan dus hele arrangementen voor z'n big band schrijven.
    Muziek theorie maak het gewoon allemaal makkelijker.

    Maar ja, er zijn er denk ik meer die niet lezen en toch de sterren van de hemel kunnen spelen.
    Like me....ahum!

  4. #4

    Standaard

    Niet noodzakelijk, wel handig!

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    24 januari 2002
    Locatie
    Lichtenvoorde, Nederland
    Berichten
    1.809

    Standaard

    geen idee, ben nog niet zover dat ik niet meer beter en/of sneller wordt. Dus waarschijnlijk kom ik pas heel laat zover dat ik echt les nodig heb om nog beter te worden.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 januari 2002
    Locatie
    Thuis
    Berichten
    2.341

    Standaard

    Ik speelde al een jaar of 5 totdat ik les ben gaan nemen. Dat viel ff tegen. Ik had al m'n eigen dingetjes ontwikkeld en dat klopte dus voor geen zak met zoals het eigenlijk hoort.
    Dus na 8 jaar van aanklooien zei ik tegen m'n leraar, doei!!!
    En nu loop ik dus af en toe nog steeds te klooien met dure akkoorden en vingerzettingen.
    Dus als je nu beginner bent en twijfelt of je wel of geen les nemen zal...
    Doe het nou maar, want dan lach je over een paar jaar al die andere analfabeten uit!

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 september 2001
    Locatie
    zwolle
    Berichten
    4.371

    Standaard

    Een boekje over notenschrift van gitaar is een beetje alles wat je nodig hebt... akkoorden en toonladders is wat handig is om te weten maar daar heb je niet persé een leraar voor nodig.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    24 januari 2002
    Locatie
    Lichtenvoorde, Nederland
    Berichten
    1.809

    Standaard

    Ik denk ook dat een leraar maar een point of view geeft.
    Leuke anecdote :smile: voor zover je het kunt noemen.
    Had laatst een avond waarop gitaristen hun kunnen tentoonspreidden. Het viel me op dat sommigen echt supertraag hun akkoorden pakten terwijl anderen dan weer in plaats van een C# (x46664) een C#/G# speelden (446664). Ik weet het ik weet het, het is op de kleintjes letten maar het geeft wel aan wat de kwaliteit KAN zijn van een instructeur. Tja, dan haal ik het liever uit eigen ervaring! En uit nirvana nummers natuurlijk.
    Zeg wel eens dat Kurt mijn beste leraar is, puur omdat het eerste nummer dat ik kon spelen Pennyroyal tea was.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 september 2001
    Locatie
    zwolle
    Berichten
    4.371

    Standaard

    Ja ik heb gemerkt dat de meeste gitaristen die op les zitten bij barré akkoorden op de A snaar toch nog de E snaar fretten (maar niet aanslaan). Ik demp hem altijd door het topje van m'n wijsvinger er tegen aan te leggen.

  10. #10

    Standaard

    ligt eraan de 1 leert heel veel zelf de ander niks ,ligt er ook aan wat je uiteindelijke doel is maar dat is in het begin nooit echt duidelijk.

    maar muziek is en blijft 1 studie voor het leven(teminste als je er serieus mee bezig gaat)

    <font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: taylor op 2002-02-07 21:01 ]</font>

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top