Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 5 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 42
  1. #1
    Banned
    Geregistreerd
    21 april 2001
    Locatie
    Emmerich
    Berichten
    1.122

    Standaard De OT dicussie .....

    Wordt vast een korte.

    Vraag --> wat gaat er "mis" aan de primaire kant als ik 6V6 gebruik bij een voor 6L6 bemeten OT.

    *Ga er vanuit dat de secundaire kant optimaal gekozen is.

    *Het feit dat de OT overbemeten is en de verzadigingscurve bij gebruik van 6V6 niet overeen komt met die van 6L6 is even niet belangrijk.

    --> Het gaat, zoals eerder geroepen, over het aantal wikkelingen aan de primaire kant die NIET optimaal zou zijn voor de 6V6'jes........

    Is er een fysicus in de zaal?

    Al

  2. #2
    Banned
    Geregistreerd
    21 april 2001
    Locatie
    Emmerich
    Berichten
    1.122

    Standaard

    PS --> misschien kunnen we het mismatchen ook gelijk meepakken.

    Al

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 december 2002
    Locatie
    Venlo
    Berichten
    2.023

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Al
    PS --> misschien kunnen we het mismatchen ook gelijk meepakken.

    Al
    Heb mijn ervaring met de Roadking OT als es eerder bekend gemaakt. Heb toen een hele periode zitten onderzoeken waarom die versterker zo droog klonk, veel te weinig bassen, schril hoog, te weinig power en gortdroog/weinig leven. De speciale OT door AJ gemaakt en bedacht voor die versterker zat op 5K bleek achteraf. Ik kon nergens specs. vinden van een orig.5F6A OT, maar ervan uitgaande dat zelfs een R.I. Bassman beter klonk ernaast, en ervan uit gaande dat een orign. Bassman zelfs nóg beter geklonken moet hebben, heb ik maar de "normale" Fender specs genomen > al hun 2x6L6/40W OT's zitten rond de 4K. ( guys, ik weet dat dit NIET het enige uitgangspunt is bij een OT ) Een replacement voor Bassman/SR, die ik ter beschikking kreeg was de Hoffman OT > die heb ik erin gezet en meteen was de sound veel meer zoals het behoorde te zijn voor mij > vette, dikke bassen die ook aanwezig BLEVEN als de amp de crunch inging ( die verdween gewoon met de origin. OT ), afgeronder , aangenaam treblegebied.
    Daarbij was het vermogen nu ook een flink stuk hoger dan met de orign. OT van AJ. Dát laatste feit vond ik toch wel de doorslag om te mogen stellen dat zijn Roadking OT NIET voldeed ,. zelfs niet aan zijn eigen opgegeven vermogen !!
    De amp had gewoon géén power, zakte snel in elkaar. Heb nog een tijd aan de PT zitten denken, je gaat hetr overal in zoeken, maar met de juiste OT waren inenen vele raadsels opgelost.
    Mijn conclusie is dat die amp met de mismatch ( verkeerde kant op ) veel van sound verloor.
    Ik weet dat een OT bewust ( dat heeft AJ ook gedaan vertelde hij mij ) een bepaald "werkgebied" ingeduwd kan worden om bepaalde freq's te cancelen of boosten > DAT klopt dan dus > alleen negatief constateerde ik. Alle leven was uit de amp.
    Heb hier met AJ vele discussies over gevoerd, die nergens toe geleidt hebben. De sound bleef kwesite van smaak en zienswijze ( kan ik tot op zekere hoogte nog mee eens zijn ) > maar dat ie zijn vermogen niet haalde kon ie toch niet onderuit, maar werd met een moeilijk-technisch-trafobouwers-gebrabbel punt aan gezogen om zo maar te zeggen.

    Koprtom> de amp klinkt nu meer zoals IK em wil. Heb de afgelopen 2 jaren enkele RK bezitters ( of adspirant kopers die em getest hebben ) gesproken >vrijwel alleen met de dezelfde klachten die ik hierboven schrijf.Troost is > het is op te lossen !
    Verder even wat positiefs over deze RK > hij is hardwarematig prima gebouwd, goed CAB, heel duidelijik aanwezig en gedefinieerd ( heb dat cab wel es aan R.I.'s gehangen, was verbetering ). Het dubbel bias/dubbelrectifer concept van de PT is erg bruikbaar ook.
    Alle bededrading e.d. is keurig en netjes gebouwd en aangesloten. Alleen het circuit is her en der ook weer géén Bassman > daar moet je vanuit gaan. Maar ook dat is weer te verbouwen.
    Dat was mijn hele uitgangspunt bij het kopen van deze amp. IK had em gehoord vantevoren en vond het minder, maar voor dat geld een PTP-handbuilded amp vond ik te gek > rest kon ik zelf wel veranderen naar mijn smaak.

    P.S. in deze : Heb later voor een 1965Bassmanhead bij FNS een multitap-OT laten maken vlg. diezelfde 4K specs > die is oké. Niet de TOP sound wat dezelfde amp met zijn originele OT heeft, maar goed, die is dan ook bijna 40 j. ouwer.

    Jay

  4. #4
    Banned
    Geregistreerd
    25 februari 2002
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    2.257

    Standaard

    Jay,

    Heb jij die OT met papier laten wikkelen of met kunstof bobbin. Ik ben altijd wel benieuwd of dat verschil echt merkbaar is. Theoretisch klinkt het aannemelijk. Maar zoals al zo vaak gesteld, het gaat uiteindelijk om de klank.

    Nico

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 december 2002
    Locatie
    Venlo
    Berichten
    2.023

    Standaard

    [quote="nicoverduin"]Jay,

    Heb jij die OT met papier laten wikkelen

    Nee, is gewone SR/Bassman OT, dus geen Tweed-OT.
    Beide OT's ( die Hoffman en FNS ) hebben 2-4-8 ohm taps. Is voor mij handig.

    Misschien ( zéker als mijn Tweed es vergeleken is met die van Toni ) laat ik toch es een exacte kopie maken van zo'n originele 5F6A OT.

    Jay

  6. #6
    Banned
    Geregistreerd
    25 februari 2002
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    2.257

    Standaard

    gij durft.
    nico

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2002
    Locatie
    Arnhem
    Berichten
    754

    Standaard

    Daar geloof ik dus weer niet in.Papier of iets anders;als het de functie uitoefend waar het voor gemaakt is zal het dat doen.In ieder geval zo goed als de ontwerper is/het ontworpen heeft/de uivoerder het uitgevoerd heeft.Geen mojo daar :-D

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 januari 2003
    Locatie
    Druten
    Berichten
    1.663

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door EdJ
    Daar geloof ik dus weer niet in
    De kern van een spoel of trafo heeft wel degelijk flink invloed op efficiency e.d. dus daar is wel degelijk wat "mojo" te halen
    TK: Mesa Boogie Studio Series .22 €400

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2002
    Locatie
    Arnhem
    Berichten
    754

    Standaard

    Daar ging het helemaal niet over.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 januari 2003
    Locatie
    Druten
    Berichten
    1.663

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door EdJ
    Daar ging het helemaal niet over.
    Wat dacht jij dan dat een (papier of kunstof) bobbin is dan?... Natuurlijk doen ze voor wat ze gemaakt zijn, maar er is wel degelijk verschil. Waar gaat het volgens jou over dan?
    TK: Mesa Boogie Studio Series .22 €400

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top