Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 22
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2003
    Locatie
    Oudshoorn ZH
    Berichten
    1.099

    Standaard Zelf pickguard maken - tips?

    Ik ben bezig met een nieuwe pickguard en een volledige electronische ‘renovatie’ van mijn oude Guild basgitaar. Nu twijfel ik erg tussen hout en standaard kunststof voor de pickguard.

    Hout lijkt mij erg mooi, maar ik ben nog nergens een handelaar o.i.d. tegengekomen waar ik (het liefst) massief houten of hoogwaardig gefineerd plaatmateriaal kan kopen.

    Aan de andere kant is het erg makkelijk om bv. bij Vox Humana een plaat pickguard materiaal te kopen, maar daarbij vraag ik me af hoe zich dat laat verwerken. Waarmee kan je zoiets het beste zagen, laat het zich schuren aan de randen, ‘brokkelt’ het niet snel af, zodat je lelijke randen krijgt? Als er – zowel voor hout als voor het standaard materiaal – goede tips zijn, dan houd ik me zeker aanbevolen. Alvast bedankt!

    P.S. Ik heb dit ook in het basforum gevraagd (ik weet het, mea culpa), maar dat gaat niet erg hard, en ook Fred Dons al een PM gestuurd. Ik ben er erg mee bezig, en ik hoop dat ik een stukje verder kom met jullie hulp...

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juli 2002
    Locatie
    alkmaar
    Berichten
    7.468
    Blog Entries
    2

    Standaard

    sorry ik lees mijn pm-tjes niet niet zo vaak :lol:

    wat ik zelf gedaan heb (wat overigens een kostbare hobby was) is van een 3 mm dikke flame maple top een slagplaat zagen wat relatief makkelijk is en goed te zagen & te schuren is. Probleem is dat zo'n topje meer dan 100 EURO koste.
    Wat ik de keer daarop gedaan heb is bij de Amsterdamse Fijnhouthandel een paar vierkante meter birdseye maple fineer kopen.
    Als je dit op een dunne multiplex plaat van bijvoorbeeld de Gamma verlijmd met houtlijm heb je heel mooi en relatief goedkoop slagplaat materiaal.
    Origineel slagplaat materiaal is eigenijk alleen goed te bewerken met een stans of een freesmachine en zou ik als"eerste" project niet aanraden omdat dit ook wel kostbaar is en de kans dat het misgaat behoorlijk groot is (voor de prijs van slagplaat materiaal kun je ongeveer 4 fineer/multiplex slagplaten maken)
    succes, als je nog vragen hebt dan hoor ik het wel

  3. #3

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fred dons
    Origineel slagplaat materiaal is eigenijk alleen goed te bewerken met een stans of een freesmachine en zou ik als"eerste" project niet aanraden omdat dit ook wel kostbaar is en de kans dat het misgaat behoorlijk groot is (voor de prijs van slagplaat materiaal kun je ongeveer 4 fineer/multiplex slagplaten maken)
    Ik heb een slagplaat gemaakt van Vox materiaal en dat liet zich prima zagen met een fijn ijzerzaagje. Later afgewerkt met schuurpapier, geen probleem. Maar het is tamelijk duur, ja.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nielsje
    Ik snap niet waarom al die metalbands altijd doodshoofden gebruiken.
    Ik vind schoonmoeders veel enger.
    www.aardappeleters.net
    www.sleepwalkers.nl
    Te koop:
    Richwood Hollow body, dikke jazzbak.
    Yamaha APX-SPL II, elektro-akoestische gitaar.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2003
    Locatie
    Oudshoorn ZH
    Berichten
    1.099

    Standaard

    Vast bedankt voor deze eerste reacties. Ik ga in elk geval ook serieus in Veenendaal rondsnuffelen, wie weet wat ik daar tegenkom.

    @ Fred: ik had nog maar net vanmorgen het PM-metje gestuurd hoor, dus je reactie was juist supersnel!

    Andere reacties en tips zijn natuurlijk nog altijd van harte welkom!

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 september 2002
    Locatie
    Alkmaar
    Berichten
    12.302

    Standaard

    hout

    ik dacht eigenlijk dat slagplaten altijd plastic/kunststof is....of is dit ook zo ? nouhou, door jullie raak ik onzeker over de (beperkte) kennis die ik hier al paraat heb liggen..........

  6. #6

    Standaard

    Op akoestische gitaren zie je wel eens hout. Elektrisch eigenlijk nooit. Maar jij ben toch zo'n fan van naturel gitaren? Dan moet je zeker aan de houten slagplaat!
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nielsje
    Ik snap niet waarom al die metalbands altijd doodshoofden gebruiken.
    Ik vind schoonmoeders veel enger.
    www.aardappeleters.net
    www.sleepwalkers.nl
    Te koop:
    Richwood Hollow body, dikke jazzbak.
    Yamaha APX-SPL II, elektro-akoestische gitaar.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 september 2002
    Locatie
    Alkmaar
    Berichten
    12.302

    Standaard

    ja, opzich wel ja. maar bij mijn ibanez zou het niet slaan, die is PG loos.
    en misschien wel op mijn sheraton ja.
    maargoed, de rest komt al helemaal niet in aanmerking

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juli 2002
    Locatie
    alkmaar
    Berichten
    7.468
    Blog Entries
    2

    Standaard

    ik heb vanavond wel een stukje hout voor je sheraton, mag je ook mijn figuur zaag lenen

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 september 2002
    Locatie
    Alkmaar
    Berichten
    12.302

    Standaard

    ben benieuwd

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 april 2003
    Locatie
    brugge (student in gent)
    Berichten
    2.705

    Standaard



    mooi voorbeeldje

    een inlay op een slagplaat is iig wel origineel

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top