Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 19

Discussie: Soleren

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    24 januari 2002
    Locatie
    Lichtenvoorde, Nederland
    Berichten
    1.809

    Standaard

    Iemand enige tips voor het goed uitvoeren van een eigen solo? Ik speel al een tijdje maar omdat ik akoestisch speel heb ik nooit echt mijn zinnen gezet op solo's. Heeft iemand daar nog een paar stevige tips voor?
    Natuurlijk weet ik onderhand wel dat een F niet bij een F# klinkt en dat een Gm een muzikaal wangedrocht is (net als een Fm) maar toch. Alles ik welkom!

  2. #2

    Standaard

    Ik ben zelf eigenlijk ook net een paar maanden echt bezig met soleren. Maar dit zijn (volgens mij) de belangrijkste punten:
    -leer goed de 5 posities van de pentatonische ladder over de hals
    -luister goed wat andere muzikanten met deze ladders doen
    -belangrijk is ook: wat doe je met een noot. Hier bedoel ik mee: hoe lang laat je hem klinken, opdrukken, hammer-ons, pull-offs, etc.
    Hiermee moet je toch een mooie eigen solo kunnen maken.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    24 januari 2002
    Locatie
    Lichtenvoorde, Nederland
    Berichten
    1.809

    Standaard

    Misschien een domme vraag maar wat is een pentatonische ladder? Ik heb het spelen mezelf aangeleerd. Dat heeft positieve punten maar ook negatieve punten. Een daarvan is dus dat ik niet over zulke kennis beschik!

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 december 2001
    Locatie
    Meppel
    Berichten
    533

    Standaard

    pentatonische ladder is de blues toneladder bijv...(ook mineur)
    kijk eens bij http://www.cyberfret.com daar zie je ze d8 ik wel staan...ik ken ze al een hele tijd, had een stencil van m'n gitaarleraar, echt handig

  5. #5

    Standaard

    Da's inderdaad zo. De pentatonische ladder komt uit de blues vandaan, en heeft vijf tonen. Elke toon heeft zijn eigen ladders, maar er zijn vijf basisposities die bijna altijd in E mineur worden geleerd.
    Deze vijf basisposities worden als volgt gespeelt:

    1e pos.: 2e: 3e: 4e: 5e:
    E 0--3 3--5 5--7 7--10 10--12
    B 0--3 3--5 5--8 8--10 10--12
    G 0--2 2--4 4--7 7--9 9--12
    D 0--2 2--5 5--7 7--9 9--12
    A 0--2 2--5 5--7 7--10 10--12
    E 0--3 3--5 5--7 7--10 10--12

    Deze posities zijn afhankelijk van de grondtoon in de drie bassnaren (in dit geval dus E - zoek zelf maar uit waar de grondtoon in welke positie te vinden is). Vanaf de 12e fret beginnen de ladders weer van voor af aan (dus op de 12e fret wordt 1e positie gespeeld, vanaf de 14e fret de 2e positie etc.)
    Noot: De 1e, 3e en 1e positie op 12e fret worden relatief het meeste gebruikt. Vooral de laatste wordt veel gebruikt in heel veel rock- en popnummers.


  6. #6
    Member
    Geregistreerd
    3 mei 2001
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    95

    Standaard

    Al gekeken in de rubriek "solo" hier op gitaarnet?

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    24 januari 2002
    Locatie
    Lichtenvoorde, Nederland
    Berichten
    1.809

    Standaard

    Nee, maar eh, ik denk dat dit nog te hoog gegrepen is fur mich. :smile: Bedankt hoe dan ook!

  8. #8

    Standaard

    Dirkw83,
    nog even over het soleren, ik weet niet of het je helpt maar kijk even naar olga http://www.olga.net/dynamic/browse.p...urces/lessons/ of een andere les-site, meestal hebben zij wel lessen die ook goed te volgen zijn voor beginners.
    Succes! :smile

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    24 januari 2002
    Locatie
    Lichtenvoorde, Nederland
    Berichten
    1.809

    Standaard

    Thx! Ik zal kijken wat ik voor mezelf kan doen :smile:
    Nogmaals bedankt voor de getoonde interesse!

  10. #10

    Standaard

    Als je er bij voorbaat al van uitgaat dat een F en een F# niet samengaan beperk je jezelf meteen wel heel erg.

    Dat is namelijk onzin. Je zal er misschien niet lang op blijven hangen en de noot alsnog in F over laten gaan. In principe is bij een solo de enige beperking wat jouw oren aankunnen.

    Als ik je wat advies mag geven:
    1. Toonladders leren;
    2. Solo's van anderen uitzoeken;
    3. Koop eens een gitaarblad.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top