Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 6 EersteEerste 12345 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 60

Discussie: Liedjes schrijven

  1. #21
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 juni 2001
    Locatie
    Katwijk
    Berichten
    500

    Standaard

    en je wordt waarschijnlijk gek als je er naar luisterd, al die zooi doormekaar heen :smile:

  2. #22
    Senior Member
    Geregistreerd
    24 januari 2002
    Locatie
    Lichtenvoorde, Nederland
    Berichten
    1.809

    Standaard

    Gaan we met dertig verschillende en verschillende gestemde gitaren hetzelfde spelen. Jottem ! :smile:

  3. #23
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juni 2001
    Locatie
    Rozenburg
    Berichten
    511

    Standaard

    Ik ga voor de drop A!!! :grin:

  4. #24
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 november 2001
    Locatie
    Deinze, België
    Berichten
    1.029

    Standaard

    en kitaarhiero schrijft de tekst ( als hij in een creatieve bui is zoals vandaag )


    zie http://www.gitaarforum.nl/phpBB/view...rt=135&141

  5. #25
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 september 2001
    Locatie
    zwolle
    Berichten
    4.371

    Standaard

    ach ja, ik ben de laatste tijd echt in de mood....
    ik heb er maar een topic van gemaakt

  6. #26

    Standaard

    ik ken 2 soorten gitaristen die liedjes schrijven

    de een probeert met 5 accoorden per 4 kwarts maat melodie in zijn spel te krijgen (zoals de gitarist in mijn bandje). Ok in je eentje klinkt het misschien wel (hoewel 't niet altijd harmonisch klopt), in een band is zo'n spel rampzalig

    de ander blijft met een 1-4-5 schema zitten zonder een melodie. Waarom is elk rock 'n' roll liedje niet hetzelfde? ... dat komt niet door de accoorden... nee: de melodie is steeds anders

    De gitaar is geen geweldig instrument om liedjes op te schrijven (zonde van de lak). Kies liever voor een piano

    zo! (euh... er zijn natuurlijk gitaristen die wel op een juiste manier muziek schrijven, maar daar ging dit stukje niet over)

  7. #27
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 september 2001
    Locatie
    zwolle
    Berichten
    4.371

    Standaard

    eh ik vind gitaarakkoorden veel voller van klank dan piano akkoorden en omdat ik m'n meeste nummers als akkoorden scham's schrijf gebruik ik een gitaar.
    ja men zegt altijd wel dat rock & roll nummers allemaal hetzelfde klinken... maar dat mag men best wel genuanceerder bekijken.

  8. #28
    Senior Member
    Geregistreerd
    24 januari 2002
    Locatie
    Lichtenvoorde, Nederland
    Berichten
    1.809

    Standaard

    Maten alleen maken geen muziek; naïef om te zeggen dat alle rock (and roll) hetzelfde is.

  9. #29

    Standaard

    In total guitar (nummers weet ik niet meer) hebben in het verleden wel eens aardige artikelen gestaan over de songwriters capaciteiten van de Beatles (gebruik van modulatie, majeur/mineur overgangen, descending minor scales etc. etc.). Je hoeft op zich niet te houden van de Beatles, maar het geeft je toch een aardig beeld, wat je allemaal met akkoordenschema's kunt doen. Probeer ze te achterhalen.
    Zelf vind ik een goede opbouw de song zeer belangrijk. Wat ik vaak zelf gebruik, is bijvoorbeeld een instrumentaal intro op de akkoorden van het refrein. Zet je het nummer meteen goed neer. Zo zijn er allerlei varianten denkbaar. Maar over het algemeen geldt: componeren is de kunst van het weglaten.

  10. #30
    Senior Member
    Geregistreerd
    24 januari 2002
    Locatie
    Lichtenvoorde, Nederland
    Berichten
    1.809

    Standaard

    Ja, maar dat doet bijna iedereen toch? De akkoorden van het refrein tokkelen is ook leuk als intro.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top