Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 11 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 105
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2002
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    223

    Standaard

    Hallo, ik zit een beetje met een probleempje, als ik zelf iets met muziek wil gaan verzinnen, lukt het niet! Ik ben gewoon totaal inspiratieloos, als ik m'n gitaar pak en wat speel, is het 99% van de keren gewoon een cover van iemand die dat dus echt helemaal zelf verzonnen moet hebben. Maar wat dat betreft ben ik gewoon helemaal leeg! En ALS ik denk dat ik wat origineels heb gespeeld, hoor ik het een dag later in m'n mp3 list of op een cd... daar word je zo moe van.

    Kan iemand tips geven over hoe die aan inspiratie komt, en wat je met die inspiratie doet.

  2. #2

    Standaard

    Als je maar zorgt dat je genoeg verschillende invloeden hebt komt er sneller wat originelers uit.
    Wat ook kan helpen is om tijdens het schrijven niet te kritisch te zijn op gekopieer, ik bedoel: hoeveel liedjes bestaan dr niet met (bijna) hetzelfde akkoordenschema?
    Maak het lied af en beoordeel het pas na een tijdje.
    Bovendien is schrijven natuurlijk iets dat je moet leren, je kunt niet verwachten dat het eerste nummer dat je schrijft 1. origineel en 2. een hit is.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2002
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    223

    Standaard

    Is het dan zo dat je moet gaan zitten, gitaar pakken, schrijven? En schrijf je zelf meestal ook gewoon de teksten? Het lijk me echt geweldig om gewoon een eigen nummers-reportoire te hebben!

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 april 2001
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    1.053

    Standaard

    Gewoon doorgaan, de eerste paar nummers zijn slecht, maakt niet uit of er stukjes van anderen in terug komen, gewoon doorschrijven. Je moet de eerste 30 nummers ofzo gewoon als oefening zien. Daarna gaat het vanzelf wel beter.
    Qua tekst schrijven ben ik zelf begonnen met gewoon woorden uit het woordenboek te pikken en ze in verband proberen te brengen.
    Het slaat in het begin ook nergens op maar dat maakt niet zo veel uit. :wink:

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2002
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    223

    Standaard

    Okee bedankt! Ik ga er zo snel mogelijk als ik zin/tijd heb aan beginnen.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 september 2001
    Locatie
    zwolle
    Berichten
    4.371

    Standaard

    Ik ben al een tijdje bezig met het schrijven van nummers en ik heb een 3 verschillende manieren om tot een liedje te schrijven.

    manier 1. Schrijf wat random akkoorden op een papiertje en kijk hoe het klinkt... perfect als je Grunge nummers wil maken.

    Manier 2. Rommel een beetje aan op gitaar, gewoon in de ruimte akkoorden aanslaan tot je een leuk loopje hoort (of losse noten, vanuit solo's bedenk ik wel eens gewone lead-lijnen)

    Manier 3. Schrijf eerst een tekst en bedenk hoe hij een beetje gezongen moet worden. vaak is dat wel lastig omdat je snel de neiging hebt om óf tot een standaard melodie te vervallen óf om het te zingen met de melodie van een ander liedje.

    Ik schrijf eigenlijk zelden teksten (3 of 4 van de 10 betere nummers) met het idee hoe ze gezongen moeten gaan worden, ik bewaar ze totdat ik (of onze bassist) een deuntje vind wat bij de tekst past.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 augustus 2001
    Locatie
    Zoetermeer
    Berichten
    2.599

    Standaard

    Inspiratie is voor iedereen verschillend. Met name tijdstip en lokatie is voor iedereen verschillend. Vaak start ik na een poosje studeren en als je ontspannen speelt komt het bij mij vanzelf, soms drie vier achter elkaar waarvan er 1 uiteindelijhk overblijft, op de een of andere reden blijven de overgebleven teksten verder ongebruikt als ze afvallen. Teksten maak ik niet dat doet de bassist. Na het maken van een liedje zijn reacties leuk. Vooral de "lijkt op" die en die, je hoort soms artiesten voorbij komen waar je nooit van gehoord hebt laat staan door beinvloed bent.

    Inspiratie komt ook vaak door het beluisteren van je favoriete cd's.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 september 2001
    Locatie
    zwolle
    Berichten
    4.371

    Standaard

    Ja... ik jat wel eens wat structuren...of een lickje voor een solo.
    ik mix soms ook wel akkoordenschema's van 2 verschilllende liedjes door elkaar... ook wel geinig.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2002
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    223

    Standaard

    Ik ben gisteravond laat ff gaan zitten jammen met mezelf, op m'n gitaar dus, en er is al best wel wat aardigs uitgekomen. Alleen een tekst erbij verzinnen, en het goeie ritme krijgen, dat vind ik lastig.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 december 2001
    Locatie
    Oegstgeest
    Berichten
    1.138

    Standaard

    Er zijn speciale programma's, die drumdeuntjes laten horen, en dan kun je daar je gitaarmuziek op maken. Je kunt zelf het ritme enzo aanpassen, en vaak ook andere instrumenten toevoegen

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top