Ik ben sinds kort de gelukkige eigenaar van een rickenbacker 4001 uit de seventies, en man man man, wat klinkt die stereo uitput te gek. Ik heb een 2 kanaals SVT stack en hierin de neck pickup er rechtstreeks in gedaan, en de brugpickup (met de traditionele cap die al het laag weghaald) via een ampeg scrambler overdrive in het andere kanaal en die geblend met elkaar. Instant Chris Squire, echt te gek.
Opzich geen verrassing, want distortion geeft nou eenmaal rommel in het laag en werkt op hogere frequenties beter. Maar helaas hebben niet al mijn bassen een stereo-output, dus ik ben benieuwd of er een distortion/overdrive pedaal bestaat waar je kan instellen wèlke frequenties je wilt oversturen. In theorie zou je dan ongeveer op hetzelfde principe kunnen uitkomen namelijk. In de studio via software is dit wel te doen, maar het gaat me om live gebruik.
Andere opties is natuurlijk het signaal eerst splitten, 1 kant naar een highpass eq die daarna naar een overdrive gaat, om het droge signaal er vervolgens weer bij te blenden. Maar dit wordt natuurlijk al meteen weer wat complexer en betekend ook dat ik een nieuw pedalboard zou moeten maken wat betreft ruimte.
Ik ben benieuwd! Shoot!
Favorieten/bladwijzers