Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 10

Standaard Bass distortion met highpass

Ik ben sinds kort de gelukkige eigenaar van een rickenbacker 4001 uit de seventies, en man man man, wat klinkt die stereo uitput te gek. Ik heb een 2 kanaals SVT stack en hierin de neck pickup er rechtstreeks in gedaan, en de brugpickup (met de traditionele cap die al het laag weghaald) via een ampeg scrambler overdrive in het andere kanaal en die geblend met elkaar. Instant Chris Squire, echt te gek.

Opzich geen verrassing, want distortion geeft nou eenmaal rommel in het laag en werkt op hogere frequenties beter. Maar helaas hebben niet al mijn bassen een stereo-output, dus ik ben benieuwd of er een distortion/overdrive pedaal bestaat waar je kan instellen wèlke frequenties je wilt oversturen. In theorie zou je dan ongeveer op hetzelfde principe kunnen uitkomen namelijk. In de studio via software is dit wel te doen, maar het gaat me om live gebruik.

Andere opties is natuurlijk het signaal eerst splitten, 1 kant naar een highpass eq die daarna naar een overdrive gaat, om het droge signaal er vervolgens weer bij te blenden. Maar dit wordt natuurlijk al meteen weer wat complexer en betekend ook dat ik een nieuw pedalboard zou moeten maken wat betreft ruimte.

Ik ben benieuwd! Shoot!

Senior Member

Standaard

Om een fijne drive/distortion uit een bas te krijgen gebruik ik al jaren een Tech21 BassDriver DI Mk1. Heb zelf ook een stereo Rickenbacker - een 4003 Fireglow. Ook op mono bassen werkt de Tech21 te gek, je kan clean met drive traploos mengen, is wat anders dan dat jij vraagt maar werkt wel heel goed. Ook instant Geddy Lee trouwens met de Tech21. Logisch, Geddy gebruikt dat ook.......

https://www.bax-shop.nl/bas-preamp-d...r-di-version-2

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Erik de Perik Bekijk bericht
    Kan ook natuurlijk……

Senior Member

Standaard

Ik weet dat het niet eerlijk is, maar wel erg verleidelijk. Omgekeerd zijn vrijwel alle distortion pedalen een variant op Maxon's versie van Nisshin Onpa.

Senior Member

Standaard

Dit is dan leuk toch?

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Erik de Perik Bekijk bericht
    Ik weet dat het niet eerlijk is, maar wel erg verleidelijk. Omgekeerd zijn vrijwel alle distortion pedalen een variant op Maxon's versie van Nisshin Onpa.
    Ach eigenlijk is alles al lang geleden gedaan of uitgevonden, en zijn het nu vaak de varianten erop. Zo gaat dat denk ik. Een enkele uitzondering daargelaten.

Senior Member

Standaard

Laat beginnen met zeggen dat ik jaloers ben. Ik heb al veel, maar het enige dat ik echt nog wil is een mid-70s 4001.
    Je kunt overigens met weinig moeite iedere bas mer 2 elementen "stereo" maken via een trs output en daar achter een splits-kastje. De 4001 gebruikt een 0.0047 muF high-pass condensator, dus experimenteer met waarden daaromheen voor het lekkerste effect.

Standaard

Dank allen voor de berichtjes, om op een paar punten terug te komen:

- Dat pedaal ken ik inderdaad incl de blendknop, zit ook op mijn Ampeg Scrambler. Erg handig, maar niet wat ik precies bedoel.

- Mijn andere bas(sen) stereo maken is inderdaad een mogelijkheid, maar daaraan sleutelen heeft niet perse de voorkeur

In theorie zoek in een pedaal met een splitter, eq, distortion en iets wat beide signalen weer samenvoegd (en het liefst blend via pots) in 1 pedaal. Dit zou in theorie ook te maken moeten zijn toch? Of bestaat er zoiets als een stereo distortion pedaal? (uitgaande dat beide kanalen dan ook eq hebben)

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Keevinkos Bekijk bericht
    Dank allen voor de berichtjes, om op een paar punten terug te komen:

- Dat pedaal ken ik inderdaad incl de blendknop, zit ook op mijn Ampeg Scrambler. Erg handig, maar niet wat ik precies bedoel.

- Mijn andere bas(sen) stereo maken is inderdaad een mogelijkheid, maar daaraan sleutelen heeft niet perse de voorkeur

In theorie zoek in een pedaal met een splitter, eq, distortion en iets wat beide signalen weer samenvoegd (en het liefst blend via pots) in 1 pedaal. Dit zou in theorie ook te maken moeten zijn toch? Of bestaat er zoiets als een stereo distortion pedaal? (uitgaande dat beide kanalen dan ook eq hebben)
    Ik denk dat een splitter met een condensator netwerk het beste werkt; je wilt immers in het laag geen distortortion. Dat gaat het beste met een scheidingsfilter netwerk. Maar nogmaals ik zweer bij mijn SansAmp, maar dat is heel persoonlijk natuurlijk. Er zijn wel meer bassdistortions/di pedalen van Darkglass bijvoorbeeld, maar die ken ik alleen van plaatjes en verhalen......

Je kan er natuurlijk ook nog een stereo backup Rickenbacker bijkopen en dan alleen nog Rickenbacker spelen

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten