Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Weergegeven resultaten: 11 t/m 18 van 18

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Erik de Perik Bekijk bericht
    lp modules roepen warme herinneringen aan de Sessionette versterkers op.
    Letterlijk of figuurlijk? Die ILP-en gaven nogal eens de geest.

Dat geluid kwam met name door de kleine dichte kast. Op een 412 kast kwam hij wat beter uit de verf. Maar hype en hij was wel lekker klein en licht.
    Klein wel... maar licht? Tsja, vergeleken een 100W Head misschien.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rinze Bekijk bericht
    Wat een schel, dozig geluid.
    IK heb er heel wat jaren live met SG75's gespeeld met de aantekening dat die Sessionette;s allemaal gemodificeerd waren voor wat meer laag-midden en m'n favoriete een beam blocker had. Prettige was dat die dingen keurig hun eigen plekje in de mix hadden en je dus op een vrij laag volume kom spelen.
    „…were you born that stupid? Or did you have to study?“

— Robert A. Heinlein: Tunnel in the Sky

Senior Member

Standaard

Ik ken de verhalen over die Ilp modules, maar heb het zelf nooit gezien, terwijl er een tijdje was dat zowat 'iedereen' op zo'n ding speelde. Het gewicht viel mij toen mee vergeleken bij de andere monsterversterkers van Fender en zo. Als ik de 16 kilo van die SG75 vergelijk met m'n Fender SuperSonic combo, scheelt dat altijd nog 8 kg en dan heb ik het lagere gewicht van de Eminence Cannabis waar ik de standaard V30 mee vervangen heb.

Senior Member

Standaard

Bedankt voor al jullie reacties! Hieronder de antwoorden op de vragen/opmerkingen

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tmms Bekijk bericht
    Leuk projekt! Misschien een idee om de brightcaps schakelbaar de maken, maakt 'm veelzijdiger.
    Dit gaat helaas niet zonder extra gaten in de behuizing te boren, dat doe ik liever niet. Ik kan altijd een beetje variëren met de caps op de testbank tot ik het geluid aangenaam vind.

Lijkt mij een leuk project! Ik neem aan dat je die eindtrap niet zelf gaat bouwen, daar zijn die modules te absurd goedkoop voor. Zou zo'n kant-en-klare LED 24V voeding niet goed genoeg zijn?
    Jawel, ik laat het geheel maken bij JLCPCB (zowel bareboard als al het SMD grut), en die chips hebben ze daar op voorraad voor een paar euro. Dan is het mooi geïntegreerd en ik hoef minder te solderen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dirk_Hendrik Bekijk bericht
    Volgens mij ga je nat met je enkelzijdige opampvoeding. Je genereert wen een Vref op 2.5V maar je gebruikt em niet bij je post-toonregeling schakeling.

Da's een buizendoos. Check even of dat plaatje asbest was Heatkits nogal eens bovenin de kast hadden zitten wél weg is.

Er zaten nog wat foutjes in inderdaad. Work in progress laat maar zeggen. Hier een update van het schema, ook ESD bescherming, AC ontkoppeling + betere mixer toegevoegd op FX loop:

Klik

Wat betreft class D en het geluid: de voorversterker en de luidspreker moeten het werk doen. Ik verwacht niet dat dit de best klinkende versterker ooit gaat worden, maar ik ben heel benieuwd.

De ILP versterkers ken ik niet, maar het lijken lineare transistor versterkers voor audio te zijn. Een objectief "goede" audio is vlak en heeft weinig vervorming.

De moderne class D versterkers zijn zeer vlak en hebben weinig vervorming (<0.1% THD zolang je niet in de buurt van de voedingsrails komt, wanneer je post filter feedback gaat toevoegen wordt het nog een factor 10 tot 100 beter). Ik denk niet dat je verschil gaat horen tussen een goede schakelende versterker en een goede lineare versterker.

Gitaarversterkers zijn natuurlijk nooit vlak en vervorming is het hele doel. Ik wil er een eventuele jamsessie mee kunnen doen en dan is wat vermogen wel prettig, maar zal em hoofdzakelijk thuis gebruiken. De bruikbaarheid van een schakelende versterker weegt dan voor mij zwaarder dan de extra vervorming en compressie van een buizeneindtrap.

Standaard

Ik heb zelf in de afgelopen 30 jaar vrij veel ervaring opgedaan met het combineren van preamps en power-amps. Met als resultaat dat de preamp (in geval van medium to high-gain) inderdaad veel invloed heeft op de sound. Dus de redenatie om een JCM800 preamp in combinatie met een class-D amp te bouwen is in dat opzicht wel begrijpelijk.

Alleen mis je dan wel de typische power amp karakteristieken die mogelijk in de totale sound beleving uiteindelijk behoorlijk kunnen gaan tegenvallen. Ik zou je dus wel willen aanraden om eens te experimenteren of bijvoorbeeld een overstuurde Mosfet eindtrap niet een betere response gaat geven.
    Laatst gewijzigd door tnijland; 17 december 2024 om 23:20

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tnijland Bekijk bericht
    Ik heb zelf in de afgelopen 30 jaar vrij veel ervaring opgedaan met het combineren van preamps en power-amps. Met als resultaat dat de preamp (in geval van medium to high-gain) inderdaad veel invloed heeft op de sound. Dus de redenatie om een JCM800 preamp in combinatie met een class-D amp te bouwen is in dat opzicht wel begrijpelijk.

Alleen mis je dan wel de typische power amp karakteristieken die mogelijk in de totale sound beleving uiteindelijk behoorlijk kunnen gaan tegenvallen. Ik zou je dus wel willen aanraden om eens te experimenteren of bijvoorbeeld een overstuurde Mosfet eindtrap niet een betere response gaat geven.
    Bedankt voor de tip, heb je een referentie circuit voor een mosfet eindtrap? Nadeel daaraan is wel de dissipatie. Een schakelende versterker is ontzettend efficiënt, en kan af met een thermal pad en een goed ontworpen PCB. Voor een mosfet of BJT eindtrap heb je een behoorlijke heatsink nodig wat het mechanisch wat complexer maakt.

Standaard

Ik heb geen ervaring met het zelf bouwen van Mosfet power amps. Er zijn waarschijnlijk veel anderen op dit forum die je betere links kunnen geven dan ik dat zou kunnen. Maar mijn persoonlijke ervaring wel is dat de Rocktron Velocity Mosfet power amp een hele goede aanvulling was op de verschillende preamps dit ik gebruikte.

Mocht je er behoefte aan hebben, ik heb diverse preamps (o.a. Twin, Bassman, Deluxe, Vox, Matchless, Marshall/Soldano, Dumble, Mesa etc.) die ik zelf momenteel combineer met power amp simulatie oplossingen (Two-Notes digitale en Axion analoge power amp simulatie etc.). Op afspraak vrij te beluisteren in mijn studio ;-)
    Laatst gewijzigd door tnijland; 18 december 2024 om 00:08

Senior Member

Standaard

Het schijnt zo te zijn dat Mosfet beter, meer natuurlijk klinkt. Dat wordt/werd tenminste altijd beweerd. Ik heb ze nooit zij aan zij uit kunnen proberen. Wel ooit een Carver PM-1.5 langere tijd gehuurd voor het sub-laag van een PA. Totdat het een keer niet kon, omdat ik te laat was met huren en toen een HH V800 heb gehuurd. De class D Carver zou 2x450 watt bij 8 ohm doen en die Mosfet HH slechts 2x200. Toch klonk die HH veel harder (we moesten het volume van de scheidingsfilters zelfs bijstellen) en dynamischer. Ik schat het gewicht van die V800 + case rond de 25 kg.

Standaard

U203 zit nog steeds niet op 2.5v ;-)

Maar ook,
    Als je 24V beschikbaar hebt, waarom zit je dan te klooien met 5V opamps. Genereer dan een virtuele ground op 12V en gebruik gewone (TL072 etc) opamps en geniet van de vette headroom die je cadeau krijgt. Na je treble pot pas je nu een verzwakker van bijna 34dB toe om in die 5V range te komen. Dat kan een stuk minder heftig.
    „…were you born that stupid? Or did you have to study?“

— Robert A. Heinlein: Tunnel in the Sky

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten