Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 25
    Senior Member

Standaard Gibson Les Paul 2008 wiring

Ik heb een 2008 standard met zo’n fantastische printplaat. Mijn pickup switch heeft de geest gegeven, de middelste stand geeft enkel nog de neck pup. We zijn het punt van contactspray blijkbaar ook al voorbij.

Nu viel me wat op; als de switch in het midden staat heb ik dus geen brug pup. Als ik de volumepot van de neck dichtdraai is het geluid helemaal weg. Maar… als ik op het middenstandje dan de tonepot van de brug dichtdraai heeft dat effect op het geluid (instant money for nothing achting).

Dat moet eigenlijk helemaal niet kunnen toch?
    Iemand toevallig ervaring met die printplaten? Is er wellicht meer mis dan alleen de switch?

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Senior Member

Standaard

Geen idee, sorry.
    Maar 30 jaar geleden ofzo, gitarist waarmee ik speelde, met een LP custom uit 1970, die had zonder printplaat hetzelfde met zijn tonepots, en had ze daarom gebypased.

Senior Member

Standaard

Ik denk dat het probleem oplost als je de schakelaar vervangt, maar ik heb echt geen ervaring met die printplaten. Zit niet in een HB hè

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tupelo Bekijk bericht
    Geen idee, sorry.
    Maar 30 jaar geleden ofzo, gitarist waarmee ik speelde, met een LP custom uit 1970, die had zonder printplaat hetzelfde met zijn tonepots, en had ze daarom gebypased.
    O ik dacht dat bij normale wiring die signalen echt pas bij de switch bij elkaar komen en dat dat dan fysiek niet een mogelijk is.

Zo’n printplaat maakt het allemaal een beetje diffuus.

Eerst maar eens de switch laten vervangen dan. Heb met die gitaar al een paar keer overwogen om de hele wiring opnieuw te laten doen, dat is ook nog een optie…

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Da Vinci Bekijk bericht
    Heb met die gitaar al een paar keer overwogen om de hele wiring opnieuw te laten doen, dat is ook nog een optie…

....of bestellen bij Arty's Custom Guitars. Dat is ook nog een optie.

Senior Member
    Blog Entries
    1

Standaard

De kans dat het aan díe schakelaar ligt is klein. Het is een switchcraft en daar kan heel weinig aan fout gaan. Het is een tuimelaar die twee veren opzij drukt die in het midden wel of geen contact maken. Als de tuimelaar 'klikt' naar boven, beneden, of midden, is de kans dat de schakelaar kapot is, niet groot.

De kans is groter dat de pot gaar is.

De signalen van de pickups kómen ook pas bij de switch bij elkaar. die tonepots zitten op de volumepots gekoppeld, en die zitten per pickup, vóór de switch.

Een switch is ongeveer 20 euri; als je meer dan 50 moet betalen om dit voor elkaar te krijgen, word je serieus getild.

Pots zijn 10E/stuk; schakelaar 20, dus 60 in totaal. Condensatoren hoeven niet vervangen te worden noch de jack; als de hele rebuild van de wiring meer dan 120E kost gaat er iets fout. (60E parts, 40E arbeid, 20E BTW). 150 is imho écht de bovengrens.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Orpheo Bekijk bericht
    De kans dat het aan díe schakelaar ligt is klein. Het is een switchcraft en daar kan heel weinig aan fout gaan. Het is een tuimelaar die twee veren opzij drukt die in het midden wel of geen contact maken. Als de tuimelaar 'klikt' naar boven, beneden, of midden, is de kans dat de schakelaar kapot is, niet groot.

De kans is groter dat de pot gaar is.

De signalen van de pickups kómen ook pas bij de switch bij elkaar. die tonepots zitten op de volumepots gekoppeld, en die zitten per pickup, vóór de switch.

Een switch is ongeveer 20 euri; als je meer dan 50 moet betalen om dit voor elkaar te krijgen, word je serieus getild.

Pots zijn 10E/stuk; schakelaar 20, dus 60 in totaal. Condensatoren hoeven niet vervangen te worden noch de jack; als de hele rebuild van de wiring meer dan 120E kost gaat er iets fout. (60E parts, 40E arbeid, 20E BTW). 150 is imho écht de bovengrens.
    Thx voor de info!

Het dikgedrukte stuk past bij wat mij al logisch leek, maar dan snap ik alsnog niet hoe het kan dat de tone van de brugpup effect heeft op de neckpup. Vandaar ook dat ik me afvraag of dit door die printplaat komt. Draadjes volgen in een wiring diagram lukt me nog wel maar wat er in zo'n circuit board gebeurt... ?

Senior Member

Standaard

https://nl.aliexpress.com/item/32770...yAdapt=glo2nld

Die werken perfect dan hoef je alleen de pickups erop te solderen

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door benwave Bekijk bericht
    https://nl.aliexpress.com/item/32770...yAdapt=glo2nld

Die werken perfect dan hoef je alleen de pickups erop te solderen
    Ha mooi

Ik heb ook van die connectors aan mijn pick-ups, kan nog makkelijk dan 😅

Senior Member

Standaard

Zaterdag even bij Guitarfactory geweest en daar heeft Francois zich, nadat we de sprintrace hebben gekeken, met een busje spray ontfermt over de potmeters. Hoewel nog wel wat kraakjes bij het draaien nu in de middenstand weer beide pickups.

Blijft voor een boerenlul als mij gek dat een potmeter er voor zorgt dat de pup in één stand geen geluid geeft en in een andere wel. Maar, het werkt voor nu. En daarna gaat de printplaat er denk uit.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten