Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 11

Discussie: Treble Bleed pedaal

  1. #1

    Standaard Treble Bleed pedaal

    Hi,

    switchen van vervormd naar clean doe ik graag via de volume knop op mijn gitaar.
    Maar soms is het handig om trapsgewijs naar een lager volume te switchen via een pedaal.
    Het is me alleen opgevallen dat met de booster pedalen die ik heb geprobeerd zoals de Keeley Katana of EH LPB-1 niet zo'n mooi clean en helder geluid kan krijgen als met de volume knop op mijn gitaar. Ik zoek eigenlijk iets dat net als bij een treble bleed mod het hoog behoud.

    Weten jullie misschien een pedaal die het hoog in het geluid behoud en met een logaritmische pod veel speling geeft als je hem bijna dicht draait?

    Vincent

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 november 2006
    Berichten
    6.695

    Standaard

    Een volume pedaal doet dit.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.521

    Standaard

    Je bent niet echt duidelijk maar speculerend vermoed ik dat je gitaar een treble bleed heeft met een waarde die bij dichtdraaien meer hoog laat zien dan zonder treble bleed (de curve van een treble bleed hangt van een paar factoren af) wat min of meer het horen van het hoog compenseert dat van nature afneemt bij lagere volumes terwijl een boost pedaal dit niet doet en door jou als "minder hoog" wordt ervaren terwijl dat eigenlijk niet gebeurt maar wel als "minder mooi" wordt ervaren?

    Daarnaast, met de term trapsgewijs bedoel je niet verschillende standen maar "voetschakelaar"?

    Enniewhoe,
    Een simpel boostpedaal dat hoog content kan toevoegen is bijv de TC spark boost.
    Dat werkt wel juist andersom dwz, het luidere signaal wordt enhanced, niet je dan zachtere basis geluid terwijl je dat juist andersom wil horen.
    Maar goed, een andere oplossing is je gitaar treble bleed verwijderen zodast je EH boost hetzelfde klinkt.

    Ik ben blij dat we eruit zijn.
    Laatst gewijzigd door Pepe; 7 mei 2024 om 14:28
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  4. #4

    Standaard

    Pepe, juist en juist. Excuses voor de onduidelijkheid maar je hebt het goed begrepen inderdaad.
    Ja zoals je al aangeeft zoek ik een pedaal dat hoog toevoegt bij het terugdraaien van het volume. Helaas kan ondersom niet omdat de amp(s) op een vaste stand staan om een bepaalde klank te bereiken die je niet krijgt met een cleaner basis geluid plus boost.
    Geen idee of zo'n treble bleed mod in gitaren ook na te maken is in pedaal vorm dat is eigenlijk mijn vraag. Desnoods zelfbouw...

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Riky Bekijk bericht
    Een volume pedaal doet dit.
    Dank voor de suggestie Riky. Ik heb het geprobeerd met een Morley Little Alligator maar helaas heeft dit te weinig hoge frequenties bij het verlagen van het volume naar een clean geluid.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.521

    Standaard

    Schiet me te binnen, ik heb een boost pedaal dat dit doet nml de HAO Rust Booster,
    wat ie doet: tot 50% is het een clean boost, daarna begint er gradueel een vervorming in te draaien,
    wanneer je dan de gitaarpot terugdraait schoont ie op maar klinkt dan levendiger & transparant dan wanneer bypass,
    eigenlijk niet veel anders dan wat een oude germanium a la rangemaster doet,

    maar dat is ook niet simpel trapsgewijs natuurlijk want dat sparkly effect krijg je enkel wanneer je je gitaarpot wat terugdraait
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pepe Bekijk bericht
    Schiet me te binnen, ik heb een boost pedaal dat dit doet nml de HAO Rust Booster,
    wat ie doet: tot 50% is het een clean boost, daarna begint er gradueel een vervorming in te draaien,
    wanneer je dan de gitaarpot terugdraait schoont ie op maar klinkt dan levendiger & transparant dan wanneer bypass,
    eigenlijk niet veel anders dan wat een oude germanium a la rangemaster doet,

    maar dat is ook niet simpel trapsgewijs natuurlijk want dat sparkly effect krijg je enkel wanneer je je gitaarpot wat terugdraait
    Okay dat klinkt wel gaaf maar is idd niet wat ik zoek. Een simpele knop om naar clean met de hoge frequenties geboost is wat ik nodig heb. Bedankt voor de hulp iig. Ik ga uitzoeken of ik treble bleed mod onderdelen in een kastje kan bouwen.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.521

    Standaard

    Meest simpele en voor de hand liggende is wat gaan experimenteren met een weerstandje op de volumepot van je EH booster te zetten en met experimenten bedoel ik waarde en parallel, kinman of cap only want zoals gezegd, het effect is afhankelijk van het circuit waarin en wat er voor en achter staat maar dat klinkt ingewikkelder dan het is, blind een 60 cent AlieExpress trbl erin solderen werkt waarschijnlijk ook prima.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pepe Bekijk bericht
    Meest simpele en voor de hand liggende is wat gaan experimenteren met een weerstandje op de volumepot van je EH booster te zetten en met experimenten bedoel ik waarde en parallel, kinman of cap only want zoals gezegd, het effect is afhankelijk van het circuit waarin en wat er voor en achter staat maar dat klinkt ingewikkelder dan het is, blind een 60 cent AlieExpress trbl erin solderen werkt waarschijnlijk ook prima.
    Okay dank Pepe. Ik ga eens zoeken naar die treble bleed op alie express!

  10. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door VincentZaalberg Bekijk bericht
    Okay dank Pepe. Ik ga eens zoeken naar die treble bleed op alie express!
    Jamaar,
    Voor zo'n capje ga je toch niet zitten konten met ali en weken verzendtijd? Dan zoek je toch gewoon eerst uit wat je nodig hebt en bestelt dat even bij newtone, musikding, tone factory of een soortgelijke locale webshop.
    „…were you born that stupid? Or did you have to study?“

    — Robert A. Heinlein: Tunnel in the Sky

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top