Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 21

Discussie: Potmeters reinigen

  1. #11
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.725

    Standaard

    65 jaar geleden werkte ik bij een elektronicawinkel waar ook apparatuur werd gerepareerd en mijn baas gebruikte trichoorethyleen waarin hij wat vaseline had opgelost en dat werkte toen prima.

    Waar het om gaat is dat het koolstofbaantje in de potmeter is vervuild en tri is een geweldige schoonmaker en zuurvrije vaseline voorkomt denk ik opnieuw vervuiling en het lopertje van de potmeter maakt wel contact.

    Maar ik denk dat de oplossing van Hans ook goed zal werken, dus remmenreiniger.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.185

    Standaard

    Wasbenzine is een goed middeltje, vandaar dat remmenreiniger het ook goed doet want dat is zo'n beetje wasbenzine in een spuitbus.

    WD40 kan je voor veel klusjes gebruiken maar niet om je pots te reinigen.

    Ik hoorde dat het ook wel goed is voor je versleten knieen
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 juli 2003
    Locatie
    Spijkenisse
    Berichten
    1.366

    Standaard

    Moet ik dat er op smeren of ermee inspuiten?

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.661

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door lcvanderhelm Bekijk bericht
    Moet ik dat er op smeren of ermee inspuiten?
    als je het over de wasbenzine hebt een heel klein beetje inspuiten en de potmeter heen en weer draaien in de hoop dat eventuele viezigheid er zo afgeveegd word.
    Natuurlijk zonder dat er stroom op de versterker staat en daarna de tijd geven totdat de vloeistof ook verdampt is.

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 oktober 2010
    Berichten
    3.812

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door no 1 hops Bekijk bericht
    als je het over de wasbenzine hebt een heel klein beetje inspuiten en de potmeter heen en weer draaien in de hoop dat eventuele viezigheid er zo afgeveegd word.
    Natuurlijk zonder dat er stroom op de versterker staat en daarna de tijd geven totdat de vloeistof ook verdampt is.
    Blij dat er met mijn beperkte technische vaardigheden rekening wordt gehouden, maar zó erg was het nou ook weer niet...
    Morgen is het vandaag weer gisteren, terwijl het gisteren vandaag nog morgen was

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.185

    Standaard

    Nou ik doe het altijd onder spanning hoor. Zet er zelfs signaal op dan zoe je gelijk het effect van je actie.

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 oktober 2010
    Berichten
    3.812

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Nou ik doe het altijd onder spanning hoor. Zet er zelfs signaal op dan zoe je gelijk het effect van je actie.
    Ik besteed er liever wat meer tijd aan.
    Morgen is het vandaag weer gisteren, terwijl het gisteren vandaag nog morgen was

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.185

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fobo Bekijk bericht
    Ik besteed er liever wat meer tijd aan.
    Gaat niet om de tijd hoor maar om de kwaliteit. Als je met signaal er op cleaned kun je ook zien wat het effect is. Soms wordt de ruis of kraakgeluiden veroorzaakt door lekkende condensatoren. Het verschil is behalve meetbaar ook hoorbaar. Let je daar niet goed op dan worden er weer potmeters vervangen wat totaal zinloos blijkt achteraf. De amp wordt er meestal ook niet beter op moet ik helaas vaak constateren.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 oktober 2010
    Berichten
    3.812

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Gaat niet om de tijd hoor maar om de kwaliteit. Als je met signaal er op cleaned kun je ook zien wat het effect is. Soms wordt de ruis of kraakgeluiden veroorzaakt door lekkende condensatoren. Het verschil is behalve meetbaar ook hoorbaar. Let je daar niet goed op dan worden er weer potmeters vervangen wat totaal zinloos blijkt achteraf. De amp wordt er meestal ook niet beter op moet ik helaas vaak constateren.
    Ik snapte wel wat je bedoelde. Ik kwast eerst wat spul erin, dan aan de potmeter draaien, even wachten, en dan pas aanzetten om te horen of het is gelukt. Inderdaad wat omslachtiger, maar (voor mij) wat veiliger.
    Morgen is het vandaag weer gisteren, terwijl het gisteren vandaag nog morgen was

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.981

    Standaard

    Ik heb zelf goede ervaringen met Deoxit D5, maar wel een duur spulletje. Kontakt 60 werkt vaak ook en is een kwart van de prijs. Overigens is een beetje spray al voldoende vaak, sommige mensen proberen een halve bus spray in de potmeter te krijgen, maar dat heeft het even tijd nodig om te vervliegen.

    Soms is het zelfs enkel stof in de potmeter en helpt doodgewone perslucht al.

    Als het echt hardnekkig is dan soldeer ik de potmeter eruit, maak hem open en reinig hem even met een wattenstaafje en alcohol (mits orginaliteit belangrijk is, anders is de potmeter vervangen zeker zo snel).

    WD40 gebruiken sommige mensen voor alles, maar dat is voor electronica niet bruikbaar, net als balistol.
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top