Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 4 van 4
  1. #1

    Standaard Mastering op streamingsdiensten, maar ook sounds..

    Ik weet niet of dit draadje hier thuishoort, want ik heb het e.e.a. op spotify gezet (dus dat zijn sounds), maar ik heb er ook een vraag over.

    Toen ik mijn album vorige maand afmixte en masterde, vond ik het gewoon goed klinken. De nummers zijn onderling in harmonie, er is geen distortion, geen clipping en er zit lekker veel dynamiek (hard en zacht in). Echter als je dan overschakelt naar een ander nummer in Spotify (bijvoorbeeld), dan merk je dat mijn nummers toch wel een DB of 2 zachter klinken dan de commerciële jongens. Het is best wel afhankelijk van het genre waar je aan refereert, waarin verschillen duidelijker worden.

    Als je een nummer van de cd "In step van Stevie Ray Vaughan afspeelt'', dan hoor je een klein volume verschil. Daar zit ook vooral meer ''hoog'' in.
    Echter als je bijvoorbeeld ''Rock DJ'' van Robbie Williams aanzet, dan merk je toch wel dat er op gebied van compressie (en limiting) veel is gedaan bij dat laatste nummer.

    Nu kan ik de cd remasteren. Meer compressie toevoegen en hoge tonen, waardoor de volumeverschillen minder opvallen, maar tegelijkertijd gaat dit ten koste van de dynamiek. Als alle instrumenten hard klinken, dan voelt dit in mijn beleving ''gehaast'' en heeft het weinig meer met muziek te maken dat je live voor je hoort. Natuurlijk is niet alles zwart/wit. Je heb 100 stappen op het gebied van masteren en ook daarin kan je talloze keuzes maken. Echter omdat ik slechts een amateur ben, denk ik ook van: ''Wat maakt het uit?'' Ik heb in het meest gunstige geval 40 luisteraars.

    Dus: Wat vinden jullie, als je hiernaar luistert?

    https://open.spotify.com/album/63ngR...RySHf0llWpdU4A

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.986

    Standaard

    Zonder geluistered te hebben, je moet echt je tracks apart masteren voor streaming diensten. Er zijn lijsten met penaltie dBs per dienst als je eroverheen gaat etc. Er zijn (ook hele goede gratis) tools om je loudness te monitoren per streaming dienst, denk aan YouLean VST

  3. #3

    Standaard

    zou me niet te druK maken om die paar lufs di eje eventueel achterloopt op de discostamperts

    wel een mix meningtje
    je bas is wat overheersend imo
    Een low, en hier en daar een highcut om de stem wat meer naar voren te brengen, lijkt me wel op z'n plaats
    mijn 2 cents

    Btw
    mixen na 9:30 met het volume zo , dat je de volgende morgen aan klusbuur vragen wat hij er van vond
    Laatst gewijzigd door guitarkid2; 16 april 2024 om 16:11
    Handtekening wijzigen

  4. #4

    Standaard

    Hahaha. Het mixen doe ik idd niet thuis met deze buurman. Goede tips verder!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top