Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 5 EersteEerste 1234 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 44

Discussie: Tunings

  1. #11

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fusion Bekijk bericht
    Das C# standard maar dan drop B? Ik speel in E standaard, D standaard en Bb standaard
    Deze heb ik ergens gevonden op internet en wordt gebruikt door de band cult of luna.
    Ik ben nog steeds een groot fan van sonic youth vandaar ik daarmee veel speel.
    http://www.sonicyouth.com/mustang/tab/tuning.html

  2. #12

    Standaard

    Die wijkt behoorlijk af in snaarspanning. Dan zul je sowieso andere snaardiktes nodig hebben, anders speel je op elastiekjes. Als je die veel gebruikt lijkt een tweede gitaar daarvoor gebruiken wel zo handig. Die kun je daar dan ook op afstellen evt.

    Maar op zich kun je prima op één gitaar meerdere stemmingen gebruiken. Akoestische gitaristen doen niet anders. Denk aan John Renbourn, of Michael Hedges. Die gebruiken beide behoorlijk verschillende stemmingen. Kan me van allebei ook geen foto's of video's herinneren waar ze een heel arsenaal aan gitaren op het podium hebben.

    Speel je elekrisch met een zwevende brug voor de wammy wordt het een ander verhaal. Dan zou ik er niet aan beginnen. Snap eerlijk gezegd al niet dat de drop D hendel bij zo'n van Halen gitaar dan geen probleem oplevert voor de andere snaren. Tenzij die brug tegen de body aan lag.

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.986

    Standaard

    Ik gebruik altijd de string tension calculator van D'Addario om van standard mensuur en 010 de nieuwe tuning om te rekenen naar gewenste snaardiktes. En dat voelt meestal nooit helemaal lekker in een keer, dus dan experimenteer ik een beetje met setjes van dikte eromheen tot ik iets heb wat lekker voelt qua spanning. Soms betekent dat ook dat ik de tuning aanpas. Ik kreeg met een langere mensuur 26.5" en de bedschikbare setjes nooit een lekkere C# standaard dus toen ben ik naar D standaard gegaan met een andere set, en dat speelt heerlijk.

    Sowiieso is het mij altijd een raadsel waarom gitaren met dezelfde mensuur in E standaard met 010 onderling best verschillend kunnen spelen, behoorlijk anders. Zelfs hele goede gitaartechnici geven daar niet echt een goede verklaring voor

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 november 2001
    Locatie
    Fryslan
    Berichten
    1.380

    Standaard

    Je kan natuurlijk ook een GK element op je gitaar zetten en modeling gebruiken. Of een line6 gitaar.

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.986

    Standaard

    Ik heb een GK element maar en dan kun je of MIDI genereren, klinkt niet meer als een gitaar. Of speciale bakken gebruiken als de VG99 die uiteindelijk nog steeds gewoon het audio signaal van je gitaar gebruiken en dan wordt real time pitch shfting echt niet geloofwaardig van. Ik kan achter lopen, maar ik heb nog nooit echt goede real-time tuning gehoord?

  6. #16

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Harald Bekijk bericht
    Die wijkt behoorlijk af in snaarspanning. Dan zul je sowieso andere snaardiktes nodig hebben, anders speel je op elastiekjes. Als je die veel gebruikt lijkt een tweede gitaar daarvoor gebruiken wel zo handig. Die kun je daar dan ook op afstellen evt.

    Maar op zich kun je prima op één gitaar meerdere stemmingen gebruiken. Akoestische gitaristen doen niet anders. Denk aan John Renbourn, of Michael Hedges. Die gebruiken beide behoorlijk verschillende stemmingen. Kan me van allebei ook geen foto's of video's herinneren waar ze een heel arsenaal aan gitaren op het podium hebben.

    Speel je elekrisch met een zwevende brug voor de wammy wordt het een ander verhaal. Dan zou ik er niet aan beginnen. Snap eerlijk gezegd al niet dat de drop D hendel bij zo'n van Halen gitaar dan geen probleem oplevert voor de andere snaren. Tenzij die brug tegen de body aan lag.
    Ik speel altijd ongeacht mijn tuning met een setje 11-56 van d'adario omdat ik bij fijnere snaren meer de neiging heb om ze te breken.

    Ik heb eigenlijk nog nooit veranderd van merk, zou er een groot verschil zijn tussen de verschillende merken ???

  7. #17

    Standaard

    Op elektrische gitaar gebruik ik al tijden Ernie Ball. Lang geleden dat ik daar andere snaren op had.

    Op akoestische gitaar wil ik best wel eens experimenteren, zowel nylon als steelstring. Verschillen tussen verschillende sets (ook zelfde dikte) kunnen fors zijn. Savarez vond ik altijd wat stug voor nylon, en met steelstring heb ik dat met d'Addario. Martin snaren (vooral de FX) voelen dan weer heel soepel. (bij dezelfde diktes) Elixir heeft dan weer een heel andere feel.

    Wat dat betreft heel persoonlijk. Als je happy bent met de snaren die je gebruikt, gewoon gebruiken. Zo niet, iets anders proberen. Of als je gewoon eens zin hebt om te experimenteren.

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.573

    Standaard

    Ik speel al jaren met GHS Boomers (het is de leeftijd denk ik). Erg fijne soepele snaren die lang meegaan.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.986

    Standaard

    En over snel wisselen van stemmingen, je kunt altijd je vrouw nog tips vragen, die is er vast expert in

  10. #20

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fusion Bekijk bericht
    En over snel wisselen van stemmingen, je kunt altijd je vrouw nog tips vragen, die is er vast expert in
    Ja dat hangt vooral af van waar je zit in de maand :-)

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top