Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 5 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 44

Discussie: Tunings

  1. #1

    Standaard Tunings

    Ik heb me eens laten vertellen dat regelmatig veranderen van tuning slecht is voor je gitaar, klopt dit eigenlijk.
    Daarmee experimenteer ik eigenlijk nogal graag, vandaar.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 december 2004
    Locatie
    Emmen
    Berichten
    17.149

    Standaard

    Zonder te googelen denk ik dat dat een broodje aap is. Met een hoge snaarspanning zou je de halsholling wellicht wat moeten aanpassen, maar met open D of G zet je een paar snaren wat losser.
    ALLES IS VERKOCHT!

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.986

    Standaard

    Op zich heb ik geen verstand van gitaren maar als je een andere tuning gebruikt, pas je toch ook de dikte van de snaren aan om ongeveer dezelfde snaarspanning te houden? Dus is er eigenlijk niets aan de hand?

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 mei 2002
    Locatie
    Warffum
    Berichten
    14.393

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door freesoul Bekijk bericht
    Ik heb me eens laten vertellen dat regelmatig veranderen van tuning slecht is voor je gitaar, klopt dit eigenlijk.
    Daarmee experimenteer ik eigenlijk nogal graag, vandaar.
    Nee hoor, is onzin. Een gitaar kan heel wat hebben en zal hooguit wat bijgesteld moeten worden qua halskromming en intonatie.

    Als je op een gitaar met een hele dunne hals hele dikke snaren zet is het wel goed om de stemming geleidelijk omhoog te brengen en de kromming in de gaten te houden en bij te stellen met de halspen. Ik heb ooit een set 012 tot ik meen 070 op een gewone gitaar gezet en in standaard D gestemd. Ging prima toen de hals en intonatie goed afgesteld waren. Het speelde alleen meer als een bas op de lage snaren..

    Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk
    Te koop: Laney IRT Studio 15 inclusief voetpedaal en rack-ears. Alleen ophalen 325,-.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.660

    Standaard

    En volgens de bekende gitaar tech Dan Erlewin snaren los en d.m.v clamping de hals helpen te buigen tijdens het aandraaien van de stelpen/trussrod.

    mijn ervaring is wel dat de ene hals de andere niet is qua reageren op andere snaardikte en spanning dus dat zal bij elke gitaar anders zijn

  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door freesoul Bekijk bericht
    Ik heb me eens laten vertellen dat regelmatig veranderen van tuning slecht is voor je gitaar, klopt dit eigenlijk.
    Daarmee experimenteer ik eigenlijk nogal graag, vandaar.
    Grappig genoeg ben ik het er wel een beetje mee eens.
    Als je je stemming verandert en je halspen en brug hebt aangepast, dan kan dat in de regel niet veel kwaad als dat zo blijft staan.

    Ik speel met pakweg 5 verschillende stemmingen die ieder zo hun eigen eisen stellen aan de gitaar, de snaren en de afstelling.
    Ik doe die verschillende stemming (per stemming dus) ieder op hun eigen gitaar.

    Gisteravond nog de Yvette Young stemming op een andere gitaar gestemd en (standaard) hoge E naar de verdommenis gedraaid. Terwijl ik al in geen 15 jaar een snaar gebroken heb.

    In short:
    Iedere stemming stelt zijn eigen eisen aan gitaar, snaren en afstelling. Die verschillen kunnen vrij groot zijn.
    Die verschillende stemmingen telkens op dezelfde gitaar doen lijkt mij om die reden geen goede gedachte.

    Ik ben overigens benieuwd naar welke stemmingen je voorkeur uitgaan.

    Vriendelijke groet, Gus


    https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_guitar_tunings
    Laatst gewijzigd door Duhsjaak; 24 maart 2024 om 12:23 Reden: Lijst toegevoegd
    In Tartiflette we trust…..

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 april 2004
    Locatie
    Het Salpêtrière
    Berichten
    53.360

    Standaard

    Mijn favo is Ostrich.
    Had daar ooit een apart stratje voor, verkocht i.v.m. ruimtegebrek, maar eerdaags regel ik er opnieuw een gitaartje voor.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.489

    Standaard

    Ik had een experimentele tuning periode, aantal zelfbedachte gebruikt voor opname van een album maar dat kwam als een boomerang terug toen ik die nummers live moest spelen en tussendoor stemmen ingewikkeld en onpraktisch was.
    1 stemming zal ik niet snel vergeten, dat was er eentje van Neil Young die hij gebruikte voor het nummer Bandits namelijk de double dropped D maar dan in Bes.
    Kan je verder niks mee maar vergeten ho maar.

    Enige wat ik nog wel 's wil doen in een Ry Cooder bui is voor slide de E verlagen naar D.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Duhsjaak Bekijk bericht


    Ik ben overigens benieuwd naar welke stemmingen je voorkeur uitgaan.
    momenteel B F#BEG#C#

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.986

    Standaard

    Das C# standard maar dan drop B? Ik speel in E standaard, D standaard en Bb standaard

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top