Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 28
  1. #11

    Standaard

    Nee, zo werkt het niet. Een bluesje in C is een bluesje in C, maar niet C F G7, maar I IV V7 in C.
    Een bluesje in Ab, dan moeten de meeste gitaristen al nadenken, of hun gitaar een halve toon omlaag stemmen... Dat is voor mij niet Ab Db Eb7, maar I IV V7 in Ab. Als ik die Ab weet, zie ik de rest van daar zo op de hals liggen.

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.658

    Standaard

    dank jullie voor jullie input.
    mr Hops is aan zet, klopt en ga dit eens uitzoeken, ook dat van Harald, maar mijn gitaren zijn even niet beschikbaar omdat we de huiskamer aan moesten passen voor een bed.
    mijn vrouw krijgt vandaag nieuwe knie en daar moesten de gitaren even voor wijken.
    maar de uke is zo klein, daar kan ik gelukkig wel mee oefenen

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.658

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Harald Bekijk bericht
    Het loont echt de moeite om een beetje in deze materie te duiken. Altijd handig als je met meerdere gitaristen speelt, om uit elkaars vaarwater te blijven. Wordt ook handig als je in andere stemmingen speelt. Al maak ik me dan al heel snel helemaal niet meer druk over welke akkoorden is speel.

    Als gitarist neig ik wel erg te denken vanuit capo. Als ik met capo speel en een Am greep speel denk ik daar ook over als een Am, terwijl het klinkend een ander akkoord is dan. Moet daar in bandcontext soms mee opletten om de communicatie helder te houden.

    Ingang, kijk eens naar Hotel California. Drie gitaristen, met vier gitaarhalzen. Capo op 7 voor de 12 string, beide elektrische gitaarhalzen geen capo, en de akoestische gitaar capo op de 2e. Als je doorhebt hoe je bij alle drie de capoposities de akkoorden kunt spelen zou het een stuk duidelijker moeten zijn hoe het werkt. En als je weet hoe barree akkoorden werken weet je het eigenlijk al. Je moet het alleen nog praktisch maken.

    en klaar met uploaden, het moge duidelijk zijn dat ik mijn makeup dame hier niet voor laat opdraven, warts and all...

    klinkt al vele malen beter dan dat ik tot nu toe op de uke heb gespeeld.
    ondanks het gebrek van de make up dame heel veel dank

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 oktober 2010
    Berichten
    3.799

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fobo Bekijk bericht
    Goeie gedachte! Als je uitgaat van de vier hoogst klinkende gitaarsnaren, dan heb de je basis van de (standaard) ukelele stemming, maar die is wel een kwart hoger. Dus ook de akkoorden die je dan speelt, zijn qua naam een kwart hoger: als je dus met de vier hoogst klinkende snaren op gitaar het (open) G-akkoord speelt (alleen een vinger op de derde positie) dan is dat in dezelfde configuratie op de ukelele het C-akkoord. En de rest kun je dan zo uitrekenen.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fobo Bekijk bericht
    Het lijkt me eerlijk gezegd handiger om eerst te snappen waar welke akkoorden zitten, en dat je daarna met iets mee probeert te spelen.
    Nog ’n keer dan:
    Stel dat je op de gitaar alleen de D, G, B en E-snaar hebt. Als je in die configuratie het (open) G-akkoord wil spelen, hoef je daarvoor alleen de E-snaar op de derde positie in te drukken.
    Als je op deze manier het akkoord verplaatst naar de ukelele, dan is het daar een C-akkoord; een kwart hoger dus.
    Elk (open) akkoord op de gitaar, verplaatst naar de ukelele, wordt dus een kwart hoger (want stemming op andere toonhoogte): C wordt F, E wordt A, A wordt D and so on. Laat internet nou even voor wat het is, en probeer dit eerst.
    Feitelijk is het niet anders dan snaren-configuraties transponeren naar een ander instrument.
    @Hops en @ Harald: Sorry, sorry, enorme stomme fout gemaakt. Het is natuurlijk geen kwart maar een kwint verhoging.
    Morgen is het vandaag weer gisteren, terwijl het gisteren vandaag nog morgen was

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.658

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fobo Bekijk bericht
    @Hops en @ Harald: Sorry, sorry, enorme stomme fout gemaakt. Het is natuurlijk geen kwart maar een kwint verhoging.
    geeft niets, je wil niet weten hoeveel fouten ik wel niet maak vanuit mijn onwetendheid.

    maar als je, zoals ik, nooit met gitaar akkoorden aan de gang bent geweest is dit voor mij net zo als wanneer een automonteur mij probeert uit te leggen waarom iets fout is aan de motor van de auto.

    Toen mijn ouders een orgel hadden had ik 3 akkoorden en daar breide ik dan het liedje omheen, paste het aan zodat het dan met die drie akkoorden gespeeld kon worden.

    veel knutselen aan de instrumenten, wat pingelen en plezier hebben.
    misschien dat de uke mij wat meer de diepte in gaat trekken, want trekken doet het!

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.488

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Harald Bekijk bericht
    Nee, zo werkt het niet. Een bluesje in C is een bluesje in C, maar niet C F G7, maar I IV V7 in C.
    Een bluesje in Ab, dan moeten de meeste gitaristen al nadenken, of hun gitaar een halve toon omlaag stemmen... Dat is voor mij niet Ab Db Eb7, maar I IV V7 in Ab. Als ik die Ab weet, zie ik de rest van daar zo op de hals liggen.
    Ja, ik denk ook in relatieven dwz patronen, dan hoef je maar 1 ding te onthouden ipv 12 x.
    De grondtoon is wel absoluut natuurlijk, is de context.

    Gitaristen zijn toch een beetje de vrije radicalen onder de musici met hun eigen notatie wat ook natuurlijk wel een beetje komt omdat niemand ze in een klassiek orkest wil hebben.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  7. #17

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fobo Bekijk bericht
    @Hops en @ Harald: Sorry, sorry, enorme stomme fout gemaakt. Het is natuurlijk geen kwart maar een kwint verhoging.
    Je had het gelijk goed, het verschil is 5 fretten, en dat is een kwart. De kwint is 7 fretten, of 1 snaar naar de grond, en twee fretten verderop (behalve bij de G snaar, dan is het 3 fretten verderop) Uiteraard uitgaande van standaardstemming.

  8. #18

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pepe Bekijk bericht
    Gitaristen zijn toch een beetje de vrije radicalen onder de musici met hun eigen notatie wat ook natuurlijk wel een beetje komt omdat niemand ze in een klassiek orkest wil hebben.
    Ach, wat wil je nu in een symphonieorkest. That being said, Concerto de Aranjuez is natuurlijk wel bloedmooi. En die notatie gaat ook al wat verder terug. Kwam vorig jaar of het jaar daarvoor deze tegen:



    Toen ik het eens wilde proberen maar in Guitar Pro gezet... Dit stuk bewijst aardig dat standaard notatie en gitaar geen vriendjes zijn. Ik ben te lui om te tellen, maar ik denk dat in de tab minder cijfers staan dan in de officiële standaard notatie van dit stuk. En dan heeft hier iemand nog uitgebreid extra aantekeningen erbij gezet Standaardnotatie werkt prima voor generiek melodiespel. Zogauw het daadwerkelijk gitaristisch wordt, en gebruik maakt van de mogelijkheden van het instrument, en geen vingerzettingen toevoegt is een prima vista uitvoering "as the composer intended" onwaarschijnlijk.

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 oktober 2010
    Berichten
    3.799

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Harald Bekijk bericht
    Je had het gelijk goed, het verschil is 5 fretten, en dat is een kwart. De kwint is 7 fretten, of 1 snaar naar de grond, en twee fretten verderop (behalve bij de G snaar, dan is het 3 fretten verderop) Uiteraard uitgaande van standaardstemming.
    Kijk, daar gaan we al ; ik denk dat jij nu enigszins abuis bent.
    Ik denk niet in fretten maar in noten, want die inzichten kan ik delen met ‘andersoortige’ muzikanten. Een kwart is dan toch echt vier noten, en een kwint vijf noten. Als ik bij een toetsenist zeg dat ik twee fretjes opschuif, zal ‘ie me hooguit glazig aankijken.
    Maar soit, ieder z’n ding; ben benieuwd wat Hops ervan gaat maken.
    Morgen is het vandaag weer gisteren, terwijl het gisteren vandaag nog morgen was

  10. #20

    Standaard

    Snif... nee, een kwart is wel degelijk 5 noten verderop... die zwarte toetsen tellen ook mee! De ukelele stemming is een kwart hoger t.o.v. de gitaar. Daardoor wordt 2000 een Am ipv een Em.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top