Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 2 van 2
  1. #1

    Standaard bedraden 1 humbucker 1 tone 1 volume

    Ik ben geen genie op het gebied van elektra dus vergeef me deze wellicht stomme vraag. Voor een zelfbouw project ben ik op zoek naar een schemaatje voor het bedraden van een gibson junior achtig ontwerp. Dus 1 humbucker, 1 volume en 1 tone.

    Nu kom ik op internet 2 varianten tegen waarbij met name de tone pot net iets anders bedraad is:





    Kan iemand mij zeggen of hier een verschil in zit qua werking?

    Cheers,
    Smeigel
    Laatst gewijzigd door Smeigel_12000; 20 februari 2024 om 14:58 Reden: fotos werkten niet

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.917

    Standaard

    Praktisch gezien geen verschil.

    Ik zie op het bovenste schema dat de draad vanaf de volumepot naar de tonepot bij de tonepot op de buitenste lug terecht komt en dan de condensator vanaf de middelste lug naar het huis (ground)

    Op het onderste schema gaat de draad vanaf de volumepot naar de tonepot bij de tonepot op de middelste lug en dan de condensator vanaf de buitenste lug naar het huis (ground).

    De tonepot is hier alleen een regelbare weerstand in serie met de condensator naar ground en aan welke van de twee lugs de volumepot zit en aan welke de condensator naar ground maakt niks uit.
    "Meten is weten, gissen is missen"

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top