Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 12
  1. #1

    Standaard Harley Benton T-style kit

    Eigenlijk geen zelfbouw dit, maar eerder een zelf-assemblage met wat fine-tuning. Laatst hier de assemblage van een Jazzmaster-stijl kit beschreven. Deze keer een T-style kit. Toch even een plaatje delen, omdat het resultaat best geslaagd is.

    Het kitje komt van een bekende Duitse webwinkel en het merk is Harkey Benton, dus dan weet je het wel.
    Ik zal even ingaan op wat kwaliteitsdingetjes en wat ik er aan gedaan heb. Wat assemblage betreft is er een en ander op Youtube te vinden.

    De hals. Wat scherpe fretrandjes, maar wel gladde frets. Deze hoeven dus niet gepolijst te worden zoals bij de JA-kit. Scherpe fretrandjes wat bijgewerkt. De afwerking is verder goed qua lakwerk, maar ook qua kromming. Geen hoge frets en dergelijke. Kamgroefjes wat hoog, dus die heb ik bijgwerkt. Ik ging alleen op de lage E te ver, waardoor de open snaar ratelde op de eerste fret. Damn. Gelukkig had ik nog een precies passende benen kam liggen. De oude eruit, wat een beetje moeilijk ging in verband met plenty chinese lijm, maar met wat warmte lukte het om hem los te krijgen. Het plastic van de originele kam is vrij zacht. De benen kam is wel een verbetering. De passing van de hals in de body is strak. Ik moest zelfs een beetje bijschuren met een schuurpapiertje.

    Stemmechanieken. Net als sommige andere onderdelen van deze kit staat hier het HB-logo op en deze exemplaren zijn beter dan die in de JA-kit. Weinig speling. Goed bruikbaar. Wat lithiumvet er in gespoten voor montage, waardoor ze nog wat soepeler draaien.

    Snaren. Weggegooid. Set DÁddarios 010 er op.

    Body. Zuiver verwerkt. Redelijk glad. Zit een soort sealer op, waarvan vaak geadviseerd wordt die er af te halen door schuren. Dus even goed opgeschuurd omdat ik deze body met tung-olie wilde behandelen in plaats van te lakken. Tung-olie is een uithardende olie die ook gebruikt wordt voor meubels, aanrechtbladen en snijplanken, omdat hij niet giftig is en een harde, waterafstotende laag vormt. De tung-olie haalt de nerf mooi op en geeft het hout een warme kleur. Gaten in de body zijn voorgeboord op de juiste afstanden. Uitlijning van brug met hals en elementen is allemaal in orde.

    Electronica. De elementen zijn van kabeltjes met stekkertjes voorzien, zodat solderen niet nodig is. Het gaat om elementen met een keramische staafmagneet onder ijzeren poolstaafjes. Dus niet, zoals bij Fenden, met magnetische poolstaafjes. De potmeter draaien soepel en zijn van het kleine type. Elementkeuzeschakelaar is van het gesloten type. Voelt stevig aan. Beter dan bij de JA-kit. Alles verder al netjes gesoldeerd. Ik heb zelf de slagplaat nog bekleed met kopertape, die ik geaard heb. Geen statische tikjes bij het wrijven over de slagplaat en weinig storing op het signaal daardoor.
    Bewerking en montage. Kast geschuurd en drie keer met tung-olie behandeld. De eerste keer heb ik de tung verdund met 25% terpentijn-olie, zodat het makkelijker het hout in dringt. Daarna nog twee lagen pure tung-olie, waarbij de het te veel na een uur wegwrijft en de olie daarna minstens 12 uur laat drogen/intrekken. Treble bleed over de volumepot gesoldeerd. Hals 2x geolied. Kop in een bekende vorm gefiguurzaagd. Daarna gemonteerd en afgesteld.

    Het gitaartje speelt lekker, met een redelijk lage action, zuivere intonatie en blijft behoorlijk stemstabiel met de 010 snarenset. Het geluid is niet typisch telecaster, wat waarschijnlijk te maken heeft met de keramische pickups en de afwijkende constructie. Wel zijn hals- en brugelement prima bruikbaar qua geluid. Output is vergelijkbaar met mijn echte tele. Weer een leuk projectje, waarbij je voor minder dan 100 euro een speelbare en mooi uitziend instrument hebt.


  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    9 september 2009
    Locatie
    Naast de buren
    Berichten
    2.982

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door josan Bekijk bericht
    Het kitje komt van een bekende Duitse webwinkel en het merk is Harkey Benton, dus dan weet je het wel.
    Eehh, nee? Wat weet ik dan wel?

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 oktober 2010
    Berichten
    3.799

    Standaard

    Leuk om te lezen. Heb je de hals ook met tung-olie gedaan, of gebruikte je daar wat anders voor?

  4. #4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fobo Bekijk bericht
    Leuk om te lezen. Heb je de hals ook met tung-olie gedaan, of gebruikte je daar wat anders voor?
    De toets heb ik met lemon-olie gedaan. De rest van de hals is al door de fabrikant mat gelakt.
    Tung-olie geeft een matte afwerking en na indroging en uitharding voelt de behandelde body niet meer vettig of olie-achtig aan.

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Remork1970 Bekijk bericht
    Eehh, nee? Wat weet ik dan wel?
    Tip...........

  6. #6

    Standaard

    Voor en.....


    na 1 laagje tung-olie.

  7. #7

    Standaard

    Ik heb de stalen brug vervangen door een messing brug. Het verschil is vooral optisch. Opvallend is hoe de houtnerf uitkomt, afhankelijk van de lichtval. Het is soms net "flamed maple".

    Samenvattend wil ik nog opmerken: een leuk knutselproject dat een speelbaar instrument oplevert, maar ben er op voorbereid dat je wat afstelwerk moet doen. Als je geen idee hebt hoe je een gitaar afstelt, dan moet je er niet aan beginnen, Want na alleen in elkaar schroeven klinkt en speelt het nog nergens naar.


  8. #8

    Standaard

    Leuk en heel leerzaam!

    Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk

  9. #9

    Standaard

    Een voordeel van zo'n gitaartje is dat je er lekker zonder zorgen aan kunt sleutelen. Dus maar eens een setje elementen besteld. Qua geluid was het keramische halselement niet helemaal naar mijn zin. Het keramische brugelement beviel prima.
    Fleor heeft diverse goede reviews en ik besloot dan ook om de Alnico5 Tele pickupset van dat merk eens te proberen. Voor pakweg 20 euro kun je je er geen buil aan vallen.
    Na wat draadjes knippen en solderen, zaten ze er in en was het tijd om in te pluggen. Zoals ik op diverse plaatsen gelezen had verwachtte ik verbetering bij het hals-element en misschien minder bij het brugelement. Dat bleek inderdaad het geval.
    Beide elementen klinken wat ronder (niet doffer, maar met meer laag) en voller dan de keramische exemplaren. Bij het brugelement is het verschil nauwelijks hoorbaar, maar bij het halselement heb ik nu duidelijker een hals-tele-sound met iets meer output te pakken. Klein verschil overall, maar voor de kleine som van 20 euro toch de moeite waard.
    Deze zelf in elkaar geschroefde tele van HB is op dit moment mijn meest gespeelde gitaar. Niet per se omdat hij beter is dan mijn echte tele en strat, maar gewoon omdat het zo'n lollig ding is.
    Stemstabiliteit, ook bij wisselende temperaturen, is trouwens uitzonderlijk goed met de 010 D'Addarios! Beter dan mijn strat met dezelfde set.

  10. #10

    Standaard

    Bestaat er nergens een video of zoiets om een gitaar af te stellen, ik heb ook wel interesse in zo'n projectje maar ik heb nog nooit een gitaar afgesteld.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top