Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 21 EersteEerste 1234513 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 205
  1. #21

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    Ik heb eerlijk gezegd ook nog geen transistor of digitale versterker of pedaal gevonden die echt goed een buizen voortrap kan simuleren. Maar goed, ik heb ook nog niet heel goed gezocht.
    Klopt, mijn ervaring ook.
    Vandaar dat mijn zo geroemde live geluid ook vooral komt door de compressie van mijn buizen-voor trap. Vraag me niet welke twee buizen daar in zitten (dyscalculie) want dan moet ik m open schroeven.

    Ik ben al 15 jaar (nu we toch met aantal jaar ervaring bezig zijn) overtuigd van de “helende’ werking van buizen in mijn bedroom recording kamertje.

    Ik volg dit fijne draadje met plezier.
    Daaaaaank!
    Vriendelijke groet, Gus
    In Tartiflette we trust…..

  2. #22
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 oktober 2010
    Berichten
    3.799

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Han S Bekijk bericht
    De buis heeft een unieke vervorming en dat ga je met de digitale meuk nooit bereiken.
    Als je ziet wat nu al mogelijk is met AI, dan denk ik dat dat een redelijke boude bewering is.

  3. #23
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 mei 2002
    Locatie
    Warffum
    Berichten
    14.393

    Standaard

    Een heleboel professionele internationaal spelende gitaristen uit de sub top spelen al jaren over Fractal, Kemper en aanverwanten. Vooral omdat het qua logistiek en hoop gedoe en kosten scheelt maar ook omdat het gewoon goed werkt en klinkt. Op een paar leden van gitaarfora met gouden oortjes na hoort niemand het verschil en kan ook niemand dat ook maar iets schelen.

    Ik denk niet dat ik zou kunnen horen bij een exacte vergelijking opgenomen met dezelfde gitaarloop wat buis en digitaal is. Er is wel verschil maar dat heb je met twee dezelfde buizenversterkers ook. Prima als mensen bij buizen blijven, ik zou ook het liefst nog steeds in kroegen zonder PA spelen en dan de half stack lekker open trekken als ik wat jonger was. Maar dat gaat meer om de fysieke ervaring dan om het geluid.

    @Han: sinds jouw studio tijd is er aardig wat veranderd in de digitale gitaar wereld. Het digitale spul klinkt erg goed, en kan veel wat een buizenbak niet kan. Om nog maar niet te spreken van gebruiksgemak.

    Deze discussie loopt altijd weer op hetzelfde uit. Gezellig is dat 😃

    Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk
    Te koop: Laney IRT Studio 15 inclusief voetpedaal en rack-ears. Alleen ophalen 325,-.

  4. #24
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.967

    Standaard

    Toen binnen een groepje bevriende gitaristen de eerste kempers kwamen, begon bij ons dezelfde discussie. Uiteindelijk kwamen wij op de conclusie dat kemper een hele goede sound neerzet. Maar je merkt met name het verschil in reactie als je voor de versterker staat. Het randje feedback, de reactie bij het terugdraaien van de volumeknop, de reactie op harde en zachte aanslag, etc is net even anders. Slechter? nee, anders.

    Hoe meer je er tussen gaat zetten aan microfoon, PA live of in de studio een microfoon, interface etc, hoe kleiner het verschil wordt. Zeker als je thuis opneemt met een focusrite usb interface en twee leuke hobby monitor speakers hebt staan, ga jij het verschil niet horen tussen een buizenbak en een kemper. (overigens valt en staat bij de kemper alles met wie de profiles gemaakt heeft en in wat voor studio dit gebeurd is, en heb je dus ook nog steeds de real deal nodig om het profile uberhaupt te maken).
    Ik denk dat dit ook het grote probleem is met 1 op 1 vergelijken. Als je in de ruimte zelf staat kun je het verschil horen. Als het eenmaal afgemixt is in studio of over PA denk ik niet dat veel mensen nog het verschil gaan horen. (hoewel ik het idee heb dat de metalbands tegenwoordig gort en gortdroog klinken op plaat, maar vermoed dat dit eerder met het mixen te maken heeft en wat ze willen horen dan met de sound van de amps).

    Kun je het allemaal exact nabootsen digitaal? Ja dat geloof ik best dat dit uiteindelijk zal lukken. Echter een buis doet het allemaal uit zichzelf, een buisje, wat weerstanden en condensatoren, een trafo en klaar. Om de reactie digitaal na te gaan bootsen denk ik dat je behoorlijk wat meer componenten nodig gaat hebben.

    Ik heb altijd een erg conventioneel setje gebruikt, een wah, een stempedaal, een buizenbak en een 4x12. Momenteel merk ik dat de bandjes inderdaad zoals hierboven gezegd steeds meer naar een stil podium willen, de tafel in en in ears. Dus recent heb ik mezelf een two notes captor x aangeschaft, zodat ik nog steeds mijn buizenamps kan gebruiken en toch naar digitaal kan gaan. Ik moet zeggen dat de sound zeker niet tegenvalt. Maar je mist zeker een stukje aan beleving, ook live op het podium vind ik het met een inear moeilijker om in de 'vibe' te komen. Maar dat lijkt me een stukje gewenning, het is voor mij nog vrij nieuw dat in ear spelen.

    @rinze je hebt al een paar keer je leeftijd als reden gegeven voor afschalen. De gouden uitspraak van lemmy "if you think you are too old to rock n roll, then you are" ;-) No offense uiteraard, maar het viel me gewoon op. Ik merk ook dat je niet altijd zin hebt in die buizenbak en 4x12 sjouwen, maar dat staat los van de leeftijd haha.

    Gewoon even een nutteloze voetnote: ik vind een buizenbak met 4x12 ook gewoon een stukje uitstraling op het podium (met name in de rock en metal), beter dan die rare roll up banners waar steeds meer bands mee aankomen als podiumvulling...
    Laatst gewijzigd door Thiez; 31 januari 2024 om 08:15
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

  5. #25
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.986

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    Snaren maandelijks vervangen.
    Wow das best frequent?

  6. #26
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.986

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    Ik heb eerlijk gezegd ook nog geen transistor of digitale versterker of pedaal gevonden die echt goed een buizen voortrap kan simuleren. Maar goed, ik heb ook nog niet heel goed gezocht.
    Nou ja, toegegeven, ik heb zelf geen uitgebreide doulbe-blind placebo nocebo vaccinatie A/B vergelijkingen gedaan enzo, en ik baseer me alleen maar op wat ik bekende en minder bekende gitaristen hoor zeggen (na aftrek van evt commerciele belangen uiteraard). Maar volgens mij kun je de karakteristieken van een buizenamp meten, en ja, meten op verschillende volumes, op verschillende momenten, met verschilllende inputs (gitaren, elementen, gitaristen etc etc), en kun je zo een model maken van iedere buis, punt. Wat ik wel weet is dat het menselijk oor en, nog erger, het 'gevoel' van de gitarist, echt extreem subjectief is en echt enorm door de hersenen in de maling wordt genomen. Vertel een gitarist dat iemand buis X in zijn amp heeft gedaan, verpak die boodschap met marketing trucjes, raak de juiste snaar (no pun etc) en de kans is groot dat ie zal zeggen 'verhip, hoor dat sprankelende hoog opeens! en ik weet niet hoe ik t moet zeggen, maar, maar, ik VOEL het in hoe ie reageert op mijn respons!

    Nu is dit ook slechts allemaal mijn mening enzo. Wat wel degelijk een belangrijk argument is voor mij persoonlijk, naast gemak en kosten, is dat niemand in een zaal- of studiomix het verschil hoort dus why bother? Maar dat mag iedereen zelf bepalen uiteraard. Ik ben gewoon niet overtuigd van de bewering dat buizen niet te modellen zijn.

  7. #27
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.488

    Standaard

    Dat buizen vs trans... ik zit op een totaal ander spoor,
    kan ik snel er een goed geluid uit krijgen, meer niet eigenlijk
    bij een Princeton, Deluxe of Matchless duurt dan ongeveer 10 seconden,
    klaar. niks meer aan doen. er valt ook niks meer aan te doen. hoera.

    een Kemper of iets anders met 1001 mogelijkheden wordt ik gek van, ik blijf draaien aan die knoppen
    dat soort amps lijken me ook vooral in het tribute gebeuren te vinden, vroeger de top 40 bandjes,
    of de bandje waar ik naar toe ga delen mijn voorliefde voor het keep it simple adagium

    Maar goed, dat vergelijk op de vierkante centimeter gaat compleet langs mij heen
    Laatst gewijzigd door Pepe; 31 januari 2024 om 09:46
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  8. #28
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.967

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pepe Bekijk bericht
    Dat buizen vs trans... ik zit op een totaal ander spoor,
    kan ik snel er een goed geluid uit krijgen, meer niet eigenlijk
    bij een Princeton, Deluxe of Matchless duurt dan ongeveer 10 seconden,
    klaar. niks meer aan doen. er valt ook niks meer aan te doen dus hoera.

    een Kemper of iets anders met 1001 mogelijkheden wordt ik gek, ik blijf draaien aan die knoppen
    dat soort amps lijken me ook vooral in het tribute gebeuren te vinden, vroeger de top 40 bandjes,
    of de bandje waar ik naar toe gaan delen mijn voorliefde voor het keep it simple adagium

    Maar goed, dat vergelijk op de vierkante centimeter gaat compleet langs mij heen
    Die mening deel ik wel. Het enige waar het om gaat is of je er een goede sound uit krijgt, en ook dat is nog relatief wat goed is, het gaat er om of je de sound er uit kan krijgen die je wil horen. Als je een vuile fuzzy low-fi sound zoekt, dan kan wellicht een versterkertje van de Aldi de sound geven die je zoekt.

    Met de 1001 mogelijkheden ben ik het ook eens. Ik heb het vaak al met een meerkanaals amp dat je twijfelt of je het low gain kanaal pakt met hoge gainstand of het high gain kanaal met lagere gainstand.... Keuzestress, maar met een kemper wordt dat nog eens zo erg.
    Ik kan inderdaad een kemper inbeelden voor de allround coverbands. En voor studio's lijkt het me ideaal. Je hoeft geen wand met ampmogelijkheden meer te hebben om toch een grote diversiteit aan sounds aan te kunnen bieden aan bands.
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

  9. #29
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 september 2015
    Locatie
    Wolluk
    Berichten
    8.207

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Han S Bekijk bericht

    De buis heeft een unieke vervorming en dat ga je met de digitale meuk nooit bereiken.

    [...]

    En dan die buizenmicrofoons. De beroemdste is de Neumann U47 en die is nog nieuw te koop bij Thomann voor € 11.499 en ze zeggen dat daar de VF14 buis in hangt, een van oorsprong militair buisje, maar als ik goed ben geïnformeerd wordt die al heel lang niet meer gemaakt en zo'n buisje bracht 20 jaar geleden al een paar duizend euro op, mits nieuw in doosje.

    [...]

    Die werd vaak vervangen door een nuvistor en dan klonk de microfoon niet meer zoal het hoorde.
    Ik vind dit wel tekenend voor dit onderwerp want waar het altijd op neerkomt is dat het erg subjectief is. Ik meen hier te lezen dat jij de klant van die microfoon erg goed vind en jij het klankverschil in buis onderschrijft? Of zit hier al wat sarcasme in dat me ontgaat?

    Enniewee; Ik durf te wedden dat het verschil in buisje in een microfoon mij volledig zou ontgaan bij het luisteren naar twee verschillende opnames. En als ik al klankverschil zou horen nadat ik er op gewezen ben en ik zou moeten kiezen wat wat is, laat staan wat beter is...

    Dat maakt het voor mij vrij absurd om zo'n bedrag uit te geven aan een microfoon, terwijl het voor jou helemaal het einde kan zijn.
    Als volgt is het volgens jou dan weer gekkenwerk dat mensen duizenden euro's aan kabels uitgeven. Terwijl dat die mensen er echt van overtuigd zijn het verschil te horen, net zoals jij dat bij die microfoon en die JCM 800 bent. En als ze het niet horen in de studio zullen ze daar vast een hele goede redenering op los kunnen laten waaruit blijkt dat het niet aan hen ligt.


    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Han S Bekijk bericht
    [...]

    En een kabeltje tussen de CD speler en de versterker heet daar een interlink en die zijn er ook voor duizenden euro's en als hij een meter lang is vinden ze hem veel te lang, want ze horen het verschil tussen 30 cm en een meter.

    [...]

    En ja, we hebben wat afgetest in mijn studio, maar die enorme verschillen waren dan plotseling verdwenen.
    Ik moet er wel om lachen, ze zijn compleet van het padje af.

  10. #30
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.488

    Standaard

    @ thiez
    Zeker.
    Komt ook nog bij d
    e grote voorliefde voor de schoonheid van de beperking,
    werkt voor mij,
    geef me opties en dan wordt ik achterdochtig, dat het altijd beter kan dan wat je nu hebt,
    is waarschijnlijk ook zo, kom je later dan achter ook..
    afijn. niets voor mij.
    ignorance is bliss

    Die Hard is geen Kerstfilm!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top