Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 21 EersteEerste 123412 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 205
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 mei 2002
    Locatie
    Warffum
    Berichten
    14.393

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fobo Bekijk bericht
    Dat vind ik knap. Kan toch niet alleen van het spelen zijn?
    Spelen, sjouwen, dronken bandleden die sjouwen, buizenbak die elke repetitie en optreden in de buurt van zijn maximale volume zit (harde drummer, toen we een nieuwe drummer kregen met een minder hard en beter afgesteld drumstel kon de versterker meteen een stukkie zachter.. bassist met svt op standje oorlog helpt ook niet, het gekke is dat ik niet een keer een mixer tegen de drummer of bassist heb horen zeggen kan het wat zachter &#129300..

    Maar ik heb het in vroeger dagen met mijn JCM 800 ook gemerkt, na een jaar of twee à drie waren de eindpitten op. In die tijd speelde ik er een keer of zes per week over op redelijk hoog volume, hoe vaak het ding op zijn donder krijgt maakt ook uit natuurlijk.

    Met een band die niet te hard speelt en zeker wanneer je de enige gitarist bent dan valt het wel mee denk ik. Ik had vroeger als enige gitarist in een band de master van mijn 800 op 1 staan en sprak dan met de geluidsman af dat ik na het eerste nummer aan gaf hoeveel gitaar er in de monitor moest. Dat werkte prima maar niet in een band met twee gitaristen, een keiharde drummer en bassist die ook nog eens niet over het beperken van hun volume willen praten. Hoe harder je speelt des te harder slijten je eindbuizen. Je krijgt er wel wat voor terug: doofheid en tinnitus 😅 De genoegens van het voor je lol in een amateur bandje spelen. Toch heb ik er geen spijt van, voel me nu wel te oud voor dat gedoe, zeker dat gesjouw en die herrie.

    Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk
    Laatst gewijzigd door Rinze; 30 januari 2024 om 11:54
    Te koop: Laney IRT Studio 15 inclusief voetpedaal en rack-ears. Alleen ophalen 325,-.

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.578

    Standaard

    Nou moet iedereen natuurlijk doen wat ie wil, maar zelfs als je elke twee jaar je eindbuizen moet vervangen, heb je nog steeds best lage onderhoudskosten per maand. Snaren maandelijks vervangen is haast duurder. Ik laat de keuze er in elk geval niet van afhangen.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 mei 2002
    Locatie
    Warffum
    Berichten
    14.393

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    Nou moet iedereen natuurlijk doen wat ie wil, maar zelfs als je elke twee jaar je eindbuizen moet vervangen, heb je nog steeds best lage onderhoudskosten per maand. Snaren maandelijks vervangen is haast duurder. Ik laat de keuze er in elk geval niet van afhangen.
    En dat is je goed recht. Maar eerst twijfel je aan mijn verhaal over hoe vaak ik buizen moet vervangen, nu kom je met een ander argument wat aangeeft dat je mijn eerdere post niet goed gelezen hebt.

    De prijs die jij noemt voor een kwartet el84's kun je verdubbelen tegenwoordig. Er zijn nog maar twee fabrieken over waarvan een in Rusland staat en dus hier niet mag leveren. Er is al heel lang geen fabriek bijgekomen, ik vermoed omdat het niet lucratief is ook door de milieu eisen (voor zover die in een land gelden, maar het productieproces is niet bepaald schoon). Dus zullen die prijzen eerder stijgen dan dalen en de beschikbaarheid en kwaliteit zal ook niet altijd gegarandeerd kunnen worden. Het is maar een hele kleine markt he.

    En dan heb ik het er nog niet eens over dat in ear spelen zonder versterkers op het podium steeds meer de norm lijkt te worden.

    Ik hoop voor mensen die erg aan buizen hechten dat ze beschikbaar blijven maar denk dat het wel lastiger wordt en blijft worden. Persoonlijk vind ik het prachtige dingen, vooral Marshalls. Maar gezien mijn leeftijd en gebrek aan ambities heb ik ze de deur uit gedaan. Wat niet wil zeggen dat er niet zomaar weer eentje binnen kan sluipen 😆

    Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk
    Te koop: Laney IRT Studio 15 inclusief voetpedaal en rack-ears. Alleen ophalen 325,-.

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.578

    Standaard

    Ik heb geen ander argument gebruikt hoor. Ik heb gisteren opgezocht wat een el84 kost, en dat is 18 euro. Ik heb er zes jaar mee gedaan, jij doet er minder lang mee. Dus ik heb alleen die twee jaar aangehouden, verder ben ik bij mijn punt gebleven.

    ik denk dat je mij verwart met iemand anders.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 mei 2002
    Locatie
    Warffum
    Berichten
    14.393

    Standaard

    Ik zie dat de prijzen inderdaad weer zijn gedaald het afgelopen half jaar. Zit nog wel veel verschil in tussen verschillende shops. Laten we hopen dat de prijzen een beetje schappelijk blijven.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    ik denk dat je mij verwart met iemand anders.
    Tja, maar met wie
    Te koop: Laney IRT Studio 15 inclusief voetpedaal en rack-ears. Alleen ophalen 325,-.

  6. #16

    Standaard

    Jaaaa!!! Goeie discussie! Dank Dennis!

    Wat betreft fabrieken. Volgens mij is er meer. Het enige irritante is dat die in China staan, de kwaliteit al decennia wisselend te noemen is en dat die buizen sinds de oorlog in Oekraiene fors in prijs zijn gestegen. Waar China altijd probeert de concurrentie uit te schakelen met het verzieken van de markt zagen ze dit keer hun kans schoon. En dus is met het verdwijnen van Sovtek het Tsjechische JJ het enige dat nog consistent levert. Ik weet niet wat JJ met z'n prijzen heeft gedaan maar de verkoopkanalen van JJ zijn zeker meer gaan vragen.

    De enige? Nee, je hebt nog wat meer HiFi buizenboeren die eindbuizen leveren tegen prijzen waar de gemiddelde Nederlander met een dubbel-modaal inkomen en rolberoerte van krijgt. En verder zijn ze voor gitaargebruik niet echt geschikt. Voorbeeld?
    https://www.straditube.com/

    Andere discussie; De kosten van het vervangen.
    Als je versterker anders gaat klinken of last heeft van microfonie is dat een prachtreden om eens te gaan kijken of er buizen moeten worden vervangen (vraag is of ze allemaal vervangen moeten worden). Ik kan me echter erg goed voorstellen dat er wereldwijd bijzonder veel reparateurs rondlopen die jarenlang een prima stock aan buizen hebben gehad die werd gefaciliteerd en gesubsidieerd werden door lui die ergens gelezen hadden dat je je buizen om tijdsinterval moet vervangen en dus klakkeloos om de paar jaar met geld begonnen te gooien.

    En dan Dennis eerste vraag; Zijn buizenversterkers ten dode opgeschreven?
    Jee.
    Er zal altijd vraag zijn en als ik zie hoe actief Faceboek buizenbouw en reparatie groepen zijn, en hoe actief er gebouwd wordt, is er leven genoeg. Ook verkrijgbaarheid van onderdelen, anders dan buizen, is gemakkelijker dan ooit. Of dat "leven genoeg" ook geldt voor grote merken als Fender, Marshall almede de kleinere groten a la Bogner, Engl enzo vraag ik me dat af. Er is minder vraag naar grote versterkers (Doe maar via de PA), er is minder vraag naar gitaristen in het algemeen en modeling versterkers worden steeds meer gemeengoed.

    Ik vermoed dus eerder dat buizenversterkers een niche gaan worden.... maar volgens mij werd dat in de jaren 80 ook al gezegd...


    Nog ff nadruppelen... Dozen vol buizen op MP. Jep. Herkomst onbekend, geschiedenis onbekend, vaak niet courante types voor TV toestellen, tuners en andere meuk en nog vaker kaalgegraasd van wet wél leuk zou zijn. En als dat wel leuke er bij zit zie je de biedingen ineens sky-high gaan of wil de verkoper de absolute hoofdprijs. Stel je voor dat de koper ook een leuke deal zou kunnen maken!
    „…were you born that stupid? Or did you have to study?“

    — Robert A. Heinlein: Tunnel in the Sky

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.986

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Han S Bekijk bericht
    De buis heeft een unieke vervorming en dat ga je met de digitale meuk nooit bereiken
    HahahaHAHAHA!!!!!!! Oh wacht, je meent het?

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.578

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fusion Bekijk bericht
    HahahaHAHAHA!!!!!!! Oh wacht, je meent het?
    Ik heb eerlijk gezegd ook nog geen transistor of digitale versterker of pedaal gevonden die echt goed een buizen voortrap kan simuleren. Maar goed, ik heb ook nog niet heel goed gezocht.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  9. #19
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.709

    Standaard

    Natuurlijk meen ik het en ik ben al 20 jaar mod op een audiofielenforum en daar gaat het om hi fi, dus vervorming is uit den boze.
    En daar zegt men: een buis klinkt alleen anders als hij op een stenen vloer valt.

    En in die kringen heb je mensen die technisch weinig kennis hebben en het ook niet begrijpen en dan weer wel het voordeel hebben dat ze genoeg geld hebben om uit te geven aan onzin.

    Zo kopen ze dan een netsnoer voor duizenden euro's en vinden die ook beter klinken. En als ik je vertel dat de duurste speakerkabel 54.000 euro kost voor acht meter, dan geloof je me niet.

    En een kabeltje tussen de CD speler en de versterker heet daar een interlink en die zijn er ook voor duizenden euro's en als hij een meter lang is vinden ze hem veel te lang, want ze horen het verschil tussen 30 cm en een meter.

    En als ik ze dan vertel dat ze naar opnamen luisteren welke zijn gemaakt in studio's waar het signaal over honderden meters aan 'interlink' loopt, dan geloven ze je niet en als ik dan er bij vertel dat een meter van de prima Mogami gebalanceerde kabel een euro kost, vallen ze bijna om.

    Buizenversterkers: er was een fabrikant (hij bestaat niet meer) die een buizenversterkertje maakte voor 60 mille, Kanzy was het merk geloof ik en de audiofielen jubelden er over. Vier keer EL34, een hand vol weerstanden en condensatoren, een paar trafo's en hoppa, het rijk worden kun je niet meer tegenhouden.

    En ja, we hebben wat afgetest in mijn studio, maar die enorme verschillen waren dan plotseling verdwenen.
    Ik moet er wel om lachen, ze zijn compleet van het padje af.

    Maar in de studio's waar ik nog contact mee heb via de pro forums is de JCM800 nog altijd heel populair en ik begrijp waarom, want ik had hem niet moeten verkopen.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 november 2006
    Berichten
    6.678

    Standaard

    De "vintage correct reissue handwired 60 of 70's inspired amps" vliegen je om de oren. Gibson is back, vox lanceert weer een nieuwe lijn, Friedman komt met de zoveelste Marshall klone. Two rock neemt Revv over omdat ze er voldoende heil in zien. Ik heb het gevoel dat de buizen amp markt meer leeft dan 10 jaar geleden. Dat het allemaal wat duurder word dat zal wel. Wat niet... Een kemper heeft ook niet het eeuwige leven en ik vermoed dat de onderdelen daarvan (als ze al te fixen zijn) sneller uit productie zijn dan een setje buizen.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top