Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 21 12311 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 205
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 augustus 2002
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    3.592

    Standaard Buizenamps ten dode opgeschreven?

    Kan me zo voorstellen dat onderdelen voor buizenamps steeds schaarser worden. Een technologie die al ruim 100 jaar oud is kan heden ten dage toch niet meer lang gefabriceerd dan/ wel ondersteund worden? Worden fabrikanten van buizenamps gedwongen steeds frequenter bij brokers aan te kloppen? Judgement day is coming?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.986

    Standaard

    oooooooooh, edgy, provocative knuppel in het hoenderhok enzo!

    Let the shore-less discussion and unidirectional rant begin!

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.488

    Standaard

    Ik wacht even met reageren totdat ik de urgentie voel neerdalen.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 mei 2002
    Locatie
    Warffum
    Berichten
    14.393

    Standaard

    Als ik de prijzen van buizen zo zie dan is het wat mij betreft wel voorbij ja. Geloof dat er ook nog maar 1 fabriek kan leveren. Nog afgezien van het feit dat je tegenwoordig al boos wordt aangekeken als je met een half stack binnen komt. Ik ben ook wel klaar met het gesjouw. Verder mag iedereen het lekker zelf weten.

    Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk
    Te koop: Laney IRT Studio 15 inclusief voetpedaal en rack-ears. Alleen ophalen 325,-.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.577

    Standaard

    €80 voor een kwartet EL84 die eens in de zes jaar misschien vervangen moeten worden. Er zijn sporten die meer kosten per jaar.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2002
    Locatie
    Sleepless In My Grave
    Berichten
    12.074

    Standaard

    Marktplaats staat vol met bakken van dik een kwart eeuw oud en jonger. Duurt wel ff voor het schaars spul wordt.

  7. #7
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.709

    Standaard

    De buis heeft een unieke vervorming en dat ga je met de digitale meuk nooit bereiken.

    Zo had ik in de studio een jazzband en de gitarist had zo'n digitaal geval, maar kreeg maar niet het geluid wat hij wilde.
    Ik vroeg hem om even een van de Fender buizenamps te proberen en hij was in een keer klaar, precies het geluid wat hij zocht.

    En dan die buizenmicrofoons. De beroemdste is de Neumann U47 en die is nog nieuw te koop bij Thomann voor € 11.499 en ze zeggen dat daar de VF14 buis in hangt, een van oorsprong militair buisje, maar als ik goed ben geïnformeerd wordt die al heel lang niet meer gemaakt en zo'n buisje bracht 20 jaar geleden al een paar duizend euro op, mits nieuw in doosje.

    Mogelijk zijn ze die weer gaan maken, maar we weten dat buizen van hetzelfde type verschilend kunnen klinken en origineel zat er een Telefunken in.

    Die werd vaak vervangen door een nuvistor en dan klonk de microfoon niet meer zoal het hoorde.

    Ik denk dat het fabriceren van buizen niet zal gaan stoppen want ook in de audiofiele kringen is men er gek mee en er zijn hi fi versterkertjes met vier keer EL34 die te koop zijn voor € 60.000. Dat is een vrachtwagen vol bier.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 mei 2002
    Locatie
    Warffum
    Berichten
    14.393

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    €80 voor een kwartet EL84 die eens in de zes jaar misschien vervangen moeten worden. Er zijn sporten die meer kosten per jaar.
    Een half jaar geleden heb ik gekeken en toen lagen de prijzen aardig hoger, 12ax7 deed toen al tussen de twintig en dertig euro. Eindbuizen waren nog een stuk duurder. Een fabriek afgebrand, een staat in Rusland en dan is er nog een over.

    En zes jaar, dat hangt er een beetje vanaf hoeveel en hoe hard je speelt. Het lag bij mij meer in de buurt van twee tot drie jaar per setje.



    Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk
    Te koop: Laney IRT Studio 15 inclusief voetpedaal en rack-ears. Alleen ophalen 325,-.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.967

    Standaard

    Zoals Han zegt, het buizengeluid is redelijk uniek en er is weinig nodig om het goed te laten klinken. Vervolgens zijn we momenteel aan het proberen om het buizengeluid na te bootsen in digitale amps, wat overigens de kemper heel aardig lukt, maar het heeft wel de input nodig van een buizenamp. Eigenlijk heb je niet meer dan een kopieerapparaat. Dus zolang mensen die sound zoeken, blijft de 'real deal' ook gewoon ernaast bestaan.

    Ik denk ook zeker niet dat onderdelen een probleem gaat zijn. Alles in een buizenamp is nog steeds in productie. De reden dat buizen zo duur zijn geworden is enerzijds gasprijzen om een glasoventje de hele dag op temperatuur te houden, stukje export en gewoon omdat het kan, alles is toch onverklaarbaar duur momenteel?

    De reden dat de buizenbakken te leiden hebben is meer de reden die Rinze noemt denk ik. Mensen zijn klaar met het gesjouw. Waarom nog met een 100w buizenbak gaan leuren met het liefst een 4x12 eronder (ja ik behoor tot deze groep) als je een 'prima' sound uit een eenvoudig lichtgewicht pedaaltje kan halen? De mensen in de kroeg waar je speelt horen het verschil toch niet. Of ook de reden waarom er veel 100w buizenbakken op marktplaats staan en mensen liever naar een 10w broodroostertje pakken. Wel het buizengeluid (al dan niet overtuigd) maar minder sjouwen.
    Laatst gewijzigd door Thiez; 30 januari 2024 om 07:21
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 oktober 2010
    Berichten
    3.799

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rinze Bekijk bericht
    dat hangt er een beetje vanaf hoeveel en hoe hard je speelt. Het lag bij mij meer in de buurt van twee tot drie jaar per setje.
    Dat vind ik knap. Kan toch niet alleen van het spelen zijn?

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top