Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 7 van 7
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 augustus 2002
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    3.592

    Standaard Fractal AX-8 - anno 2024 nog steeds dikke prima?

    Speciaal voor de (ex-) AX-8 gebruikers.
    Dik jaar geleden ben ik na ruim 30 jaar gestopt met het commerciële circuit, waarvan 17 jaar óp het podium. Veel gitaarspul verkocht. Nu ben ik gevraagd tijdelijk terug te keren naar datzelfde circuit, voor een dozijn optredens, dit jaar. Dus moet weer wat aanschaffen. Nu heb ik niet enorme wensen.
    1. Het moet goed klinken (uiteraard)
    2. Bij voorkeur een alles-in-1-doos - geluid gaat rechtstreeks naar de PA
    3. Minimaal 4 patches/scenes + 4 IA's beschikbaar
    4. Simpele lay-out, geen behoefte aan fancy (kleuren) touch screens e.d.
    In principe heb ik voldoende aan 3 goed klinkende models (Twin voor clean, Plexi voor crunch, Recto o.i.d. voor gain) en qua effecten is het ook vrij simpel: delay, chorus, flanger en univibe. Geen gedoe met parallelle chains, alles recht toe recht aan. Wat dit betreft zit ik met een scheef oog naar de AX-8 te kijken, denk dat ik daarmee prima uit de voeten kan. Wat betreft modeling kom ik van Kemper - GT1000 - Quad Cortex, dus ben wel wat gewend. Wil iemand hier iets over kwijt?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.986

    Standaard

    Ik ben een Fractal gebruiker van t eerste uur, dus niet van t laatste uur en zeker niet de AX-8. Dus pinch of salt, for what it's worth. Ik had de eerste, oude Fractal Axe Fx. En heb daarna nog wel de diverse fora gevolgd en samples geluisterd etc. Fractal stelt eigenlijk nooit teleur, de amp modelling zijn echt bizar goed en de stock IRs prima, maar je kan altijd side loaden uiteraard. De effecten die je noemt zijn ook zeker van hoge kwaliteit. Ik ken toegegeven de AX-8 dus niet, maar alle signalen die ik krijg zijn dat ook die unit gewoon consistent hoog scoort en bij de top hoort.

    Maar goed, ik wacth op reacties van mensen die m daadwerkelijk hebben (gehad).

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 augustus 2002
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    3.592

    Standaard

    Dank voor je reactie. Eerlijk gezegd ben ik niet zo bang voor de kwaliteit van de sounds, ondanks zijn leeftijd.
    Eigenlijk is de belangrijkste eis voor mij dat ik footswitch 1 t/m 4 kan toewijzen aan scenes en tegelijkertijd footswitch 5 t/m 8 aan IA's. De manual is daar m.i. niet helemaal duidelijk in.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.986

    Standaard

    Ah oke mea culpa dat had ik niet door. Ik kan dit overigens wel met mijn Line6 Helix LT, en die gebuik ik ook precies zo (althanks als scenes hetzelffde is als snapshot en IAs hetzelfde is als effecten on/off). Ik heb onder 4 snapshots die compleet verschillende amps en/of ampinstellingen en ook wat verschillende drive en EQ instellingen actieveren, en dan daarboven 4 effecten aan/uit schakelaars (waarbij 2 dan eigenlijk 2 effecten tegelijkertijd schakelen)

    Anway, succes en ik volg dit draadje

  5. #5

    Standaard

    Gt1000.....speel er nu al 4 jaar mee...al uw eisen vervult hij...nu ga ik wat experimenteren met (omdat ik veel lof lees) de tonexpedaal erbij voor de ampkeuze.
    Blijkbaar een meerwaarde???

  6. #6

    Standaard

    Ik heb de AX8 al vele jaren voor mijn Top40 rock/pop en dance classic band en hij kan imo nog steeds goed meekomen in het modeling gebeuren. Je kunt bij iedere footswitch zelf bepalen of het een stompbox effectpedaal (bijv. drive, compressor, delay, reverb etc.) moet schakelen of dat je een scene (een preset binnen een preset incl. volume wat handig is voor solos; er zijn er 8 in totaal) wilt laden. Zelf werk ik meestal per preset een clean, crunch en een lead scene uit en schakel daarboven op de 2e rij de 4 meest gebruikte stompboxen.

    Ik doe dat vaak per nummer maar je kunt natuurlijk ook een top5 setje presets maken van de door jou meest gebruikte amps (Fender(s), Vox Marshall(s), etc.) met daarin een clean, crunch en lead kanaal/scene.

    De kwaliteit is erg goed en ik zou eerlijk gezegd niet weten waarom je een duurder apparaat zou moeten kopen (en ik heb er veel uitgeprobeerd). Het is echt een Zwitsers zakmes en het kan dus net zo simpel of complex als je zelf wilt ;-)
    Laatst gewijzigd door tnijland; 12 februari 2024 om 23:01

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 augustus 2002
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    3.592

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RoryVDW Bekijk bericht
    Gt1000.....speel er nu al 4 jaar mee...al uw eisen vervult hij...nu ga ik wat experimenteren met (omdat ik veel lof lees) de tonexpedaal erbij voor de ampkeuze.
    Blijkbaar een meerwaarde???
    Hier sinds mei 2018 een fervent GT-1000-gebruiker, sinds enkele jaren een Core-versie, ingebouwd in een 19" rekje.
    Dit rekje heb ik nog steeds maar zoals in mijn startpost wil(de) ik een alles-in-1-doos bij mijn voeten. Vooralsnog heb ik mijn "comeback-optreden" voorbereid o.b.v. de Core en voor de bediening een Pirate Midi Bridge6 aangeschaft. Het betreffende optreden was afgelopen weekend en tot de conclusie gekomen dat de Core nog steeds erg goed bevalt echter de Bridge6 is te compact voor mij. Had de switches met dubbele functie geprogrammeerd maar ook dat speelt live niet comfortabel, je moet teveel nadenken. De Bridge6 staat inmiddels te koop en ben voor de midi controle terug gegaan naar de good 'ole Roland FC-300. U weet allen, de FC's van Boss/ Roland zijn eigenlijk niet kapot te krijgen, de werking heeft zich al decennia bewezen. Ik heb mijn eerste FC-300 aangeschaft, net na de release, alleen gebruikt in Standard mode (=PC). Fast forward naar nu, een zgan-exemplaar op de kop weten te tikken en de Patch-mode ontdekt. Heb 'm nu zo geprogrammeerd dat hij aan al mijn wensen voldoet, behalve dan de alles-in-1-doos-voor-m'n-voeten. Ik ben een blij mens.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top