Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 25
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 januari 2006
    Locatie
    Haarlem
    Berichten
    6.996

    Standaard

    Ja, ook zoiets, naar wat ik begreep zit er in veel van die Vox Handwired amps gewoon dezelfde trafo als in de reguliere modellen.

    Zo'n bias switch heb je mijns inziens maar weinig aan, het moet gewoon goed staan, te koud klinkt niet en te heet dan fik je je buizen veel te snel af.

    De filtering is zeker wel een punt (maar dat is niet wat ze in de tekst omschrijven) en daar kan een Vox circuit vrij extensief getuned worden.
    Ik kan me die Jackson amps wel herinneren die veel te snel oversturen en waar vrijwel geen enkele clean headroom in zit.

    Mijn Valvetech Hayseed heeft een Heyboer trafo die een stukje groter is dan bij een reguliere Vox AC30 en daarop is het circuit door de bouwer ook wel een aantal keren wat getuned, klinkt fantastisch en heeft inderdaad ook wel een bak (redelijk strak) laag en ghost notes komen ook mooi door.
    In de oude versie was de amp wat aan de brave kant (waarschijnlijk teveel filtering)
    Ik ben nog steeds ontzettend tevreden met mijn Hayseed (nieuwste versie), staat als een huis ook wanneer je hem test naast oude Vox amps, Matchless, Top Hat e.d.
    Laatst gewijzigd door Tristan; 6 februari 2024 om 16:51

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 oktober 2015
    Berichten
    5.056

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tristan Bekijk bericht
    Ja, ook zoiets, naar wat ik begreep zit er in veel van die Vox Handwired amps gewoon dezelfde trafo als in de reguliere modellen.
    Denk ik ook, maar dat vind ik geen bezwaar.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tristan Bekijk bericht
    .......Zo'n bias switch heb je mijns inziens maar weinig aan, het moet gewoon goed staan, te koud klinkt niet en te heet dan fik je je buizen veel te snel af. ......
    Ik vrees (bbb) onzin, maar het is gewoon niet zo. Meeste gitaristen horen het verschil niet eens maar het scheelt wel 2, 3 jaar in buizenduur.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tristan Bekijk bericht
    ...... Ik kan me die Jackson amps wel herinneren die veel te snel oversturen en waar vrijwel geen enkele clean headroom in zit.
    Ken Jackson alleen van superstrats uit begin jaren negentig, vermoed dat er in hun versterkers gewoon een pc voeding voldoet

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 januari 2006
    Locatie
    Haarlem
    Berichten
    6.996

    Standaard

    De trafo is een belangrijk onderdeel van de amp, met als het ware dat als dat geen topspul is de amp ook niet opgewassen zal zijn tegen het origineel en indirect claimen ze met de Handwired serie wel dat dat het geval zou moeten zijn.
    Bij Vox is de trafo nog belangrijker voor de sound omdat er geen negatieve feedback loop is en het circuit minder wordt gefilterd.

    Koude bias hoor je echt wel, de hele gain structuur en verloop van de amp wordt anders om maar eens wat te noemen.
    Ik heb niks met die asbest rondstrooiende boeren, koeien zijn socialer en intelligenter.

    Jackson Ampworks had ik moeten zeggen, naar wat ik weet is er geen connectie met de gitaarfabrikant.

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 oktober 2015
    Berichten
    5.056

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tristan Bekijk bericht
    .....Koude bias hoor je echt wel, de hele gain structuur en verloop van de amp wordt anders om maar eens wat te noemen. ......
    Gain structuur lijkt me niet de juiste term, slaat meer op de voorversterker, verschillende gainstages denk ik.

  5. #15

    Standaard

    Hmmm Tristan,
    In deze vrees ik dat ik toch geneigd ben mee te gaan met tmms.

    Ik heb de modificatie ewaar dit over gaat een jaar of anderhalf terug al in m'n AC30 gesoldeert om die pishitte in dat apparaat wat terug te dringen en kan niet anders stellen dat dat het klankverschil me echt de pis niet lauw maakte. Marginaal. Het is natuurlijk ook niet een verandering van bloedheet naar steenkoud maar eerder van bloedheet naar, mwoah, normaal. Prettig naast het fannetje dat ik al had toegevoegd om die warmte wat sneller de vents uit te werken.

    Ook die gain-structuur onderschrijf ik niet. Wat je aanpast is de instelling van je eindtrap en daarmee mogelijk het clippinggedrag van die eindtrap. Dat clippinggedrag is afhankelijk van je eindbuis en ik denk dat je daarin rustig kunt verwachten dat een ander kwartetje EL84's plaatsen meer klankinvoed heeft op dat clippinggedrag dan de verandering van dat instelpunt.
    Wat betreft de benaming "gain-structruur". Daar zou ik je gelijk in geven als die AC30 een feedback loop heeft terug naar de preamp maar die is er niet, zoals je zelf al aangeeft. Het is dus puur een kleine instellingsaanpassing in de eindtrap.

    Tenslotte vraag ik me soms af hoeveel concensus er is over hoe een AC30 hoort te klinken. Ik ben al een jaar of 35 een groot Rory fan, inclusief z'n AC30 gebruik, maar heb me bij sommige (Rockpalast) opnames verbaasd over de vette 50Hz brom die overal doorheen jenst. Dan kun je nog zo prat gaan op heet, breakup en noem het maar op.... maar zolang die brom er zo heftig is is het sowieso ruck.
    „…were you born that stupid? Or did you have to study?“

    — Robert A. Heinlein: Tunnel in the Sky

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 januari 2006
    Locatie
    Haarlem
    Berichten
    6.996

    Standaard

    Fair enough, misschien praten ook wel wat langs elkaar heen, dat kan zeker aan mij liggen hoor.
    Zelf heb ik het idee dat de combinatie van bias en filtering juist bij de Vox amps veel invloed heeft, maar mogelijk ligt dat meer aan de filtering dan?

    In de laagste stand van de bias switch in de CC series vond ik het toch wel vlak en dunnetjes worden, het geluid wordt er wat saaier en minder dynamisch van in mijn beleving, dat zou ik dan als een te koude bias bestempelen.
    Neemt niet weg dat we volgens mij dezelfde mening zijn toegedaan dat zo'n dus switch niet bijster veel toevoegt, het moet gewoon goed afgesteld staan dan heb je zo'n switch niet nodig.

    Ik ken Rory zijn werk niet echt maar zijn geluid staat me in herinnering niet bij als bijzonder goed.
    Bij de echte Vox sound hoort wat mij betreft iets van muzikale ghost notes of op zijn allerminst een bepaalde levendigheid en speciale boventonen in het geluid.
    Bij veel boutique amps krijgen ze dat laatste al niet eens voor elkaar, zeker van een Handwired Vox mag je hoge verwachtingen hebben wat dat betreft gezien de legacy en het bedrag dat je ervoor neer moet leggen.

  7. #17

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tristan Bekijk bericht
    In de laagste stand van de bias switch in de CC series vond ik het toch wel vlak en dunnetjes worden
    Je kennende vermoed ik van niet maar voor de zekerheid? je hebt het zeker weten niet over de triode/penthode switch van de vorige handwire series toch? Behalve reductie van volume haalt die echt alle leven uit je Vox.
    „…were you born that stupid? Or did you have to study?“

    — Robert A. Heinlein: Tunnel in the Sky

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 januari 2006
    Locatie
    Haarlem
    Berichten
    6.996

    Standaard

    Ik bedoel met name de eerste Vox CC serie (made in China).
    Aan de andere kant ben ik vrij gevoelig voor verschillen in bias geloof ik (bij amps dan tenminste hahaha).

  9. #19
    Moderator
    Geregistreerd
    1 maart 2002
    Locatie
    Schiedam
    Berichten
    28.728

    Standaard

    Die triode switch heb ik op mijn Heritage (handwired versie uit het CC tijdperk) inderdaad maar uitgewisseld voor een master volume. Stukken beter!

    Een overmatig hete bias heeft mij nooit kunnen bekoren maar iedere gitarist is anders. Kan me voorstellen dat het voor iemand anders juist prettig is. De CC die ik hiervoor had, stond op koud. Maar wel met betere elco's, goeie ore amp buizen, etc. Klinkt nog steeds prima bij de huidige eigenaar.

    Waar ik altijd wel om moet lachen: met name op Amerikaanse fora wordt erg hoog opgegeven over de TB(X) serie, de eerste Korg reissues. Want Made in the UK dus het moet wel goed zijn.
    Jezus wat een stijve schelle kutbakken zijn dat zeg.... gefilterd tot op het niveau dat ze eigenlijk Senseo hadden moeten heten.

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.488

    Standaard

    Ik had de AC15 Korg ri,
    vond die wel fijn, deed me denken aan de '66 AC30,
    dwz warm & dik,
    niet echt die droge spiky sound zoals bv What I like about You of Summer of '69
    bij de AC's uit de 70's en 80's werd dat ook nog 's steeds dunner,
    maar goed, te dik in de praktijk, weinig ruimte voor subtiel, het smeerde alles gelijk vol,
    ik ben natuurlijk van de dynamiek & nuance dus exit Korg
    daarna de Vibroverb dus nooit meer omgekeken.
    dik & warm maar schel?
    Wel iets neuzigs, eigenlijk het geluidsbeeld wat ik ook heb bij een TV Jones Powertron.
    Laatst gewijzigd door Pepe; 13 februari 2024 om 11:26
    Die Hard is geen Kerstfilm!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top