Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 12
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 september 2002
    Locatie
    Hilversum
    Berichten
    470

    Standaard Pod HD 500 op HiFi set; wat doe ik godsnaam verkeerd? Wie heeft de gouden tip?

    Vrinden,

    Als arme student vele jaren terug heb ik ooit mijn V-amp 2 aangesloten op mijn toenmalige Pioneer 5.1 versterker met JBL zuilen. Plug in de aux van de V-amp en via draadje met twee tulpjes ergens in mijn versterker. Prima sound, vol en met veel spreiding. Plug and Play.

    Inmiddels heb ik een mooie PCset-up op mijn kantoor boven maar wil graag ook in de huiskamer kunnen spelen in de avond met een leuke sound. Ik heb nog een Pod HD 500 liggen tjokvol met dikke patches die ik wil aansluiten op mijn hifi set (Denon AVR1513 receiver met Heco zuilspeakers) in de huiskamer.

    Ik heb in totaal al een uurtje of zes lang geprobeerd met een maat om het werkend te krijgen en talloze fora afgelezen.

    Indien ik de unbalanced output L van de pod link middels 1 jack to tulp kabel naar CBL of DVD witte uitgang heb ik een prachtige sound over 1 speaker. Op het moment dat ik de R uitgang ook connect naar de rode uitgang wordt de sound dof, in de verte en met vertraging.

    Wat doe ik hier fout? Toch via headphone? of USB?
    Ik heb echt bakken met kabels gekocht, veel geprobeerd maar ik kom er maar niet uit terwijl het toch echt zou moeten kunnen.

    Wie heeft de gouden tip? Ik ben je echt eeuwig dankbaar!

    bijgaand de connect opties:




  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 oktober 2010
    Berichten
    3.799

    Standaard

    Twee vraagjes: wat gebeurt er als je wit en rood switcht? En: kan het zijn dat je de settings (output) op de Line6 moet aanpassen?

  3. #3

    Standaard

    Waarom de unbalanced outputs het niet(samen) doen snap ik ook niet, maar in principe lijkt me dat instrument level voor in een gitaar amp.
    Als je headphones gebruikt moet dat wel werken, dat is line level, maar je kunt ook één rca kabel van spdif out in de coaxial doen, dan zijn ze digitaal verbonden.

  4. #4

    Standaard

    Mijn tips:
    - Controleer het geluid eerst over de stereo headphone uitgang, is dat wel goed stereo?
    - Controleer de system settings nog eens extra m.b.t. mono/stereo inputs en outputs. De input sources (1 en 2) hebben een gescheiden signaal pad en kunnen indien gewenst samengevoegd worden door de input 2 op "Same" te configureren.
    - Maak eens hele eenvoudige preset met 1 amp+cab (met eventueel een stereo Delay) en kijk of de output wel correct over beide speakers wordt afgespeeld.
    - Ik zou ook willen adviseren om de L en R output van de HD500 eens los van elkaar uit te proberen en tevens eens om te wisselen. Alternatief is om een CD of mp3 speler aan te sluiten op de eindversterker om te controleren of L en R van de HIFI versterker goed werken. Daarmee kom je er in ieder geval snel achter of het probleem daadwerkelijk in de POD HD500 zit of toch ergens in de HIFI eindversterker (ik vermoed het eerste).
    Laatst gewijzigd door tnijland; 6 januari 2024 om 01:47

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.482

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pinchaholic Bekijk bericht
    Indien ik de unbalanced output L van de pod link middels 1 jack to tulp kabel naar CBL of DVD witte uitgang heb ik een prachtige sound over 1 speaker. Op het moment dat ik de R uitgang ook connect naar de rode uitgang wordt de sound dof, in de verte en met vertraging.
    Gebeurt dit op het moment dat je de R tulp in de versterker stopt, of als je de Jack in de R out van de POD stopt?
    En, zoals fobo al vroeg, als je L en R omdraait, is het verschijnsel dan hetzelfde?
    En als je alleen R aansluit?


    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door maxdb Bekijk bericht
    Waarom de unbalanced outputs het niet(samen) doen snap ik ook niet, maar in principe lijkt me dat instrument level voor in een gitaar amp.
    Ik ken het apparaat niet, maar zo te zien aan de plaatjes zijn de 1/4" outputs schakelbaar tussen "naar amp" en "naar mixer".

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 september 2002
    Locatie
    Hilversum
    Berichten
    470

    Standaard

    Jongens, het is gelukt. Met een kleine gebruiksaanwijzing.
    Ik ben er uiteindelijk uitgekomen door een digitale coax aan te sluiten zoals MaxB tipte, hoewel de reguliere L en R kabels hetzelfde doen.
    @Tnijland, ik ga van de week jouw uitleg eens toepassen; je bent goed bekend met de PodHD vermoed ik zo.

    Nu wordt het wat complexer; let me explain: er is geluid over twee speakers maar behoorlijk zacht en in de verte door extreme galm.

    ECHTER toen ik door mijn presets ben gaan scrollen kwam ik zowaar een simpele preset tegen die dan wel werkt. OD> AMP >Noisegate en door de volumes omhoog te plussen kreeg ik een dikke sound. Het euvel zit em in echo/reverb/delay; op het moment dat deze in de effects chain zitten is het geluid onbespeelbaar. Een preset met dual amps maar zonder echo/reverb/delay klinkt gewoon lekker; ik moet wel per preset het linker kanaal behoorlijk omschroeven qua volume.

    Het werkt dus maar met slechts een op de 20 presets waardoor ik mijn fave presets niet kan gebruiken.
    Pros: ik kan beneden spelen Cons: Ik ben beperkt qua sounds.

    Mocht iemand weten wat het euvel is en hoe het te verhelpen; dan houd ik me aanbevolen hoor.

    Bedankt!

    *Mochten jullie nog Pod HD gebruiken; ik deel met liefde wat presets als tegenprestatie.
    Ik heb er een aantal (waaronder een extreem goede Yngwie en een heul goede Kill em all preset), laat maar weten.
    **inb4 flaming; ja ik weet dat het inmiddels 2024 is
    Laatst gewijzigd door pinchaholic; 7 januari 2024 om 20:11

  7. #7
    Super Moderator
    Geregistreerd
    8 februari 2004
    Locatie
    Groningen
    Berichten
    6.213

    Standaard

    Staat hij niet op "front of amp"? Ik heb alle modellen gehad en volgens mij moet je hem in Studio mode zetten. De stereo out (unbalanced) werkte bij mij jaren lang prima. En the gate altijd als eerste in de keten?
    Vriendelijke groet,

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 september 2002
    Locatie
    Hilversum
    Berichten
    470

    Standaard

    Nee, staat in studio mode inderdaad. Blijft een gedoe zo.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 september 2002
    Locatie
    Hilversum
    Berichten
    470

    Standaard

    Okay, ik wil het anders gaan doen en het volgende aanschaffen via marktplaats

    optie 1: Pod HD >> budget wedge monitor






    of optie:2 Pod HD >>keyboard amp bijv een roland KC

    Wat denken jullie dat de beste sound geeft?

  10. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pinchaholic Bekijk bericht
    Het euvel zit em in echo/reverb/delay; op het moment dat deze in de effects chain zitten is het geluid onbespeelbaar. Een preset met dual amps maar zonder echo/reverb/delay klinkt gewoon lekker; ik moet wel per preset het linker kanaal behoorlijk omschroeven qua volume.

    Mocht iemand weten wat het euvel is en hoe het te verhelpen; dan houd ik me aanbevolen hoor.
    Nog een paar opmerkingen:
    - Je zou nog even kunnen controleren of de (dry/wet) mix van de Delay en Reverb effecten niet volledig op wet staat (dus richting 100% in plaats van 10-20%). Dan krijg je ook vaak dit soort rare geluiden.
    - Je zou het mixer block kunnen controleren om te kijken of de panning van beide amps goed staat.
    - De XLR uitgangen houden L/R automatisch aan, de jack uitgangen alleen als de beide zijn aangesloten (anders wordt het een mono (sum) signaal).

    Probeer het bovenstaande a.u.b. eens uit met een simpele preset gitaar -> 1 amp/1 cabinet + 1 Delay ping/pong -> 2x jack uit zodat je L/R panning kunt controleren om te beoordelen of de POD HD500 goed is ingesteld in de basis. Van daaruit kun je verder werken.
    Laatst gewijzigd door tnijland; 3 februari 2024 om 11:26

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top