Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 22
  1. #1

    Standaard Na carpet crawlers als Pink Floyd nu eigen nummer: Bright side of the sun

    Na een cover in 2021, nu een eigen nummer. Maar ook voor dit nummer zeker geïnspireerd door mijn grote liefde Pink Floyd. De titel is misschien wat misleidend want de muziek gaat eigenlijk terug naar Pink Floyd vóór Dark side of the moon.

    En als je niet door de eerste 1:30 minuut heenkomt, skip dan ook nog even door naar het stuk dat daarna komt.

    Ik hoor graag tips over de opname, het geluid, de mix. (Ook) daar heb ik veel te leren.

    https://www.youtube.com/watch?v=O4JbenNuRg8

  2. #2

    Standaard

    Voor mensen die niet door 7:30 min geneuzel heenkomen, hier een compact nummer. Ik zou het bijna een liedje willen noemen.
    https://youtu.be/-KJfN8W6jcQ

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 oktober 2010
    Berichten
    3.796

    Standaard

    Je zegt dat je bent geïnspireerd door de (vroege) Pink Floyd. Dat maakte dat ik dit nummer met een zekere verwachting heb beluisterd. In die zin vind ik het wat teleurstellend. Ik vind dat je een mooie sfeer hebt neergelegd, met veel breedte en diepte, maar gelieerd aan Pink Floyd, nee. Mijn oren vinden de opname goed, maar ik ben geen referentie. De toetsen vind ik nogal ‘hoekig’ klinken; ze hadden bij de akkoordenwisselingen wat overlap mogen hebben.
    De zang vond ik eh... niet goed: weinig geïnspireerd en op een ‘veilige’ toonhoogte. Er zit geen (hoorbare) uitdaging in; het komt en het gaat. Niettemin vind ik het al met al knap werk.

  4. #4

    Standaard

    Veel dank voor je eerlijke mening. Zowel de positieve als de negatieve kanten daarvan.

    Bedoel je trouwens het eerste nummer 'Bright side of the sun' of het tweede 'landlord's gold'?

    Wat betreft de zang kan ik me je kritiek goed indenken bij beide nummers. Ik kies voor die veilige weg omdat ik niet overtuigd ben van mijn eigen zangkwaliteiten. Dus mogelijk was het veel erger geweest als ik wel wat meer uitdaging had gezocht. Toch helpt je commentaar me om het toch maar eens te proberen op die minder veilige manier. En dan maar kijken hoe het gaat.

    Die hoekige toetsen kan ik me bij Landlord's gold goed voorstellen. En dan weet ik wat me te doen staat. Dat heeft alles met de wijze van opnemen te maken.

    Als je landlord's gold hebt beluisterd kan ik me het commentaar over 'niet-zo-pink-floyd' goed indenken. Bij Bright side of the sun nauwelijks. Maar zoals gezegd nogal afhankelijk over welk nummer je commentaar gaat.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 oktober 2010
    Berichten
    3.796

    Standaard

    Even wat recht zetten: heb aanvankelijk niet goed gelezen, ik dacht dat het tweede nummer een ingekorte versie van de eerste was....waarvoor excuus.
    Daardoor een(deels) herziene mening: het eerste nummer heeft inderdaad de sfeer van de 'pre-dark side of the moon periode’, daar ben je onmiskenbaar in geslaagd. Neemt niet weg dat het (voor mij) snel verveelt: jouw compositie mist daarvoor de (trage) opbouw naar een climax, waarop Pink Floyd zo ongeveer het alleenrecht had.
    Nog even wat betreft de zang: het wekt bij mij niet de indruk dat je er (langdurig) op hebt geoefend. Ook hier geldt dat gedegen voorbereiding zich uitbetaalt. Daarnaast - ik weet niet hoe je hebt opgenomen - zou ik in dit geval het gebruik van autotune in overweging hebben genomen. Maar dat zijn keuzes....

  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fobo Bekijk bericht
    Even wat recht zetten: heb aanvankelijk niet goed gelezen, ik dacht dat het tweede nummer een ingekorte versie van de eerste was....waarvoor excuus.
    Daardoor een(deels) herziene mening: het eerste nummer heeft inderdaad de sfeer van de 'pre-dark side of the moon periode’, daar ben je onmiskenbaar in geslaagd. Neemt niet weg dat het (voor mij) snel verveelt: jouw compositie mist daarvoor de (trage) opbouw naar een climax, waarop Pink Floyd zo ongeveer het alleenrecht had.
    Nog even wat betreft de zang: het wekt bij mij niet de indruk dat je er (langdurig) op hebt geoefend. Ook hier geldt dat gedegen voorbereiding zich uitbetaalt. Daarnaast - ik weet niet hoe je hebt opgenomen - zou ik in dit geval het gebruik van autotune in overweging hebben genomen. Maar dat zijn keuzes....
    Dank dat je de moeite hebt genomen om er nog even naar te kijken en je opmerkingen te specificeren.
    Snap ook je commentaar dat het niet die spanningsboog en -opbouw heeft van die prachtige pink Floyd nummers. Daar zal ik het mee moeten doen. Voor mezelf had ik het gevoel dat ik dit nummer (mijn ode aan PF) uit m'n systeem moest hebben om ook weer andere dingen te doen.

    Touché wat betreft de zang. Die krijgt zeker niet de aandacht in de voorbereiding die andere elementen krijgen. Het hangt er voor mij een beetje bij. Ik vind de zang wel nodig voor mijn nummer, maar ik vind mezelf geen zanger. Maar toch stimuleert je opmerking me er iig wat meer moeite voor te gaan doen. Bij een nieuw nummer dat ik aan het maken ben, heb ik de zanglijn al wel ingezongen - maar zeker niet goed genoeg. Change of plans: ik ga er nu vaak naar luisteren om de lijnen goed in mijn hoofd te krijgen. Dan oefenen. En dan helemaal opnieuw inzingen. Ondanks, of misschien wel juist omdat het mijn vak niet is.

    Nogmaals veel dank voor je serieuze luisterbeurt en je opmerkingen erbij!

  7. #7

    Standaard

    Bij deze nummers meer aandacht aan het zingen besteed. Met nog steeds een veilige keuze. Dat dan weer wel.

    https://youtu.be/pkXxQkO-5Nc
    https://youtu.be/ZTm-8CffXwE

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 oktober 2010
    Berichten
    3.796

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door edje kadetje Bekijk bericht
    Bij deze nummers meer aandacht aan het zingen besteed. Met nog steeds een veilige keuze. Dat dan weer wel.

    https://youtu.be/pkXxQkO-5Nc
    https://youtu.be/ZTm-8CffXwE
    Deze nummers doen me denken aan het werk van Justin Hayward (ex-Moody Blues), en dat is niet negatief bedoeld. Ik vind je hier een stuk beter zingen, maar je hebt die partijen (voor de veiligheid?) een beetje (te) zacht gemixed.
    Morgen is het vandaag weer gisteren, terwijl het gisteren vandaag nog morgen was

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fobo Bekijk bericht
    Deze nummers doen me denken aan het werk van Justin Hayward (ex-Moody Blues), en dat is niet negatief bedoeld. Ik vind je hier een stuk beter zingen, maar je hebt die partijen (voor de veiligheid?) een beetje (te) zacht gemixed.
    Opnieuw dank voor het luisteren en je reactie.
    Ik heb m'n zang vooral gedubbeld en getrippled. En meerstemmig op sommige momenten - en ook die weer gedubbeld. Dat bedoelde ik met weer een veilige keuze. Het voelt minder naakt op die manier.
    Ik heb het niet bewust zacht in de mix gezet. Maar onbewust gebeurt er natuurlijk ook een hoop.

    Ik ken de muziek van Justin Hayward helemaal niet. Is het de meerstemmigheid die eraan doet denken? Of (ook) andere elementen?

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 oktober 2010
    Berichten
    3.796

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door edje kadetje Bekijk bericht
    Opnieuw dank voor het luisteren en je reactie.
    Ik heb m'n zang vooral gedubbeld en getrippled. En meerstemmig op sommige momenten - en ook die weer gedubbeld. Dat bedoelde ik met weer een veilige keuze. Het voelt minder naakt op die manier.
    Ik heb het niet bewust zacht in de mix gezet. Maar onbewust gebeurt er natuurlijk ook een hoop.

    Ik ken de muziek van Justin Hayward helemaal niet. Is het de meerstemmigheid die eraan doet denken? Of (ook) andere elementen?
    De dubbeling van je stem pakt goed uit, die klinkt nu voller/breder. Maar ik kan me ook voorstellen dat het veiliger voelt.
    Overigens, ik ken maar een paar nummers van Hayward/Moody Blues , in dit geval: Had to Fall in Love. Zowel je stem(men) als de samenzang deed me daar aan denken. Goeie zet zet van je geweest.
    Morgen is het vandaag weer gisteren, terwijl het gisteren vandaag nog morgen was

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top